Mineraler?

S

super mario

De flesta jag vet ger hästarna färdigblandade mineraler. Hur ska man veta vad hästen egentligen behöver? Höanalys? Om man gör analys o det fattas det ena och det andra, hur ska man veta vad och hur mycket man ska ge och framförallt, finns det mineraler i "lösvikt" så man kan blanda själv det hästen behöver?
Det som är färdigblandat som man köper- är det en "basblandning" som inte är skadlig att ge oberoende på hökvalitet och kraftfoder?
Fattas det en viss vitamin eller mineral så vill man ju ge enbart det och inget annat för då kanske hästen får överskott av annat.

Sv: Mineraler?

Vill tillägga att jag tänkt ge hästarna fri tillgång på hö och ge så lite kraftfoder o annat som möjligt.

De olika mineralfodertillverkarna har mineralfoder för olika typer av hästar/foderstater. Tex har krafft gröna mineraler för hästar som i huvusak äter gräs/hö, och sedan har de även blå och röda mineraler för lite annan foderstat med bl a mer havre. Kvarnbyfoder vet jag har också ett liknande sortiment, men antingen får man sätta sig och lusläsa på säckarna eller så får du prata med deras foder rådgivare vilket som passar dina hästar bäst.

Japp, enda sättet att veta om grovfodret innehåller för lite av nått/fel kvot är att göra en analys. Kan göras här:

www.agrilab.se
http://www.analycen.se
http://www.hjortenslab.se

finns det mineraler i "lösvikt" så man kan blanda själv det hästen behöver?

Mjo, det kan man väll nästan säga. Om kalcium fattas så kan du ge t.ex. kalk, och magnesium och fosfor finns i form av tillskott. Men du tittar ju på helheten först. Kanske fattas det protein, och för att lösa det kanske du lägger till lucern, om det också fattades kalcium så är problemet då redan löst eftersom lucern även är kalciumrikt.

Det som är färdigblandat som man köper- är det en "basblandning" som inte är skadlig att ge oberoende på hökvalitet och kraftfoder?

Riktigt så enkelt är det tyvärr inte! Du måste ha en analys för att veta vad du behöver ge din häst. Aldrig bra att sätta till mineraler om det ej behövs. Dessutom så är det ju i sådana fall en onödig kostnad. Mineralblandningarna gjorda för att passa nått slags medelhö (finns knappt!), och kvoten mellan kalcium och fosfor kan bli helt fel om man har otur. Det är ibland så att grovfodret är allmänt mineralfattigt, då kan mineralblandningarna vara väldigt bra. Det finns så många så det brukar alltid gå att hitta en som passar värdena bra.

Nej, mitt tips är att du gör en analys, och sedan kan du använda hippocampus foderräkningsprogram för göra en hyfsad foderstat. Är lite plock i början att räkna själv, så det är en bra start med hippocampus.

En analys brukar gå på mellan 300 och 700. (betalade drygt 400 för våran på agrilab förra året har jag för mig). Men det lönade sig i längden! Min häst fick 11 kg hösilage per dag. Detta täckte hans energi och proteinbehov plus tillräckligt av alla mineraler. Som tur var så var både protein och kalciumkvoten perfekt också =) Så jag behövde bara sätta till selen (behövs alltid om man inte ger kraftfoder eller mineraler, där det oftast finns tillsatt. Vi har så låga halter av selen i marken i Sverige, så grovfodret och spannmålet innehåller nästan inget).

Lycka till! :)

De flesta svenskproducerade tillskotten är anpassade för att komplettera vårt inhemska hö/ensilage. Man bör vara försiktig med en del import- och "mode-tillsatser" eftersom de kan ge överskott/underskott av ämnen. Exempelvis kan du se alla trådarna om alger (jod) och selen.

De olika mineralfodertillverkarna har mineralfoder för olika typer av hästar/foderstater. Tex har krafft gröna mineraler för hästar som i huvusak äter gräs/hö, och sedan har de även blå och röda mineraler för lite annan foderstat med bl a mer havre.

Om det ändå vore så enkelt! Vilket det tyvärr inte är. Men man måste säga att foderföretagen har lyckats bra :cool: De skulle bara veta. Min "fritidshäst" har ätit både av kraffts gröna, blåa och röda sortiment. Bryr mig inte om vad det står på påsen att det är till för, för typ av häst. Tittar bara på näringsinnehållet och väljer det som passar till resten av mitt foder. :D

Jag ger lite mineraler utan vitaminer på sommarn, mer höst vinter vår. På höst o vår kompletterar jag med Bvitamin också. Pratade med en Krafftsäljare om foderstaden o hon rekommenderade multivitamintillskott i januari februari mars april när de lagrade vitaminerna börjat gå ur hästens kropp och ur höet så jag köpte det. Allt enligt föregående resonemang att man köper det man blir rekommenderad:crazy:

Tack så mycket för alla svar!! Det är en djungel av foder och tillskott där ute så jag vill ge så lite och så rätt som möjligt!

Om det ändå vore så enkelt! Vilket det tyvärr inte är. Men man måste säga att foderföretagen har lyckats bra :cool: De skulle bara veta. Min "fritidshäst" har ätit både av kraffts gröna, blåa och röda sortiment. Bryr mig inte om vad det står på påsen att det är till för, för typ av häst. Tittar bara på näringsinnehållet och väljer det som passar till resten av mitt foder. :D

Vem har sagt att det är enkelt? Det är komplicerat att ge rätt mineraler... behövs både grovfoderanalys och allra helst betesanalys på sommaren om det ska bli helt rätt, men så petig är inte jag i alla fall. Någonstans får man dra gränsen.

Men en grovfoderanalys kostar bara några hundra. Det tjänar man på i slutändan om det visar sig att man inte behöver sätta till några mineraler. Är lite krångligt att räkna i början, men man kan komma undan genom att använda hippocampus foderräkningsprogram.

Och under betet kan man slappna av. Äter de tillräckligt med bete för att hålla hullet så får de också i sig tillräckligt med mineraler. Är man orolig för kalcium/fosfor - kvoten så kan man ge lite kalk. Jag gör inte det om pållen går på naturbete, men skulle han gå på vall skulle jag starkt överväga det. Jag ger också selen under betet. Visserligen innehåller betet stora mängder e-vitamin som delvis kan ersätta selenen, men bara delvis.

Allt enligt föregående resonemang att man köper det man blir rekommenderad

Du är långtifrån ensam.. Men jag tror att du i slutändan tjänar på en analys! Länkar finns i mitt inlägg högre upp. Och jag länkar till hippocampus där du kan räkna ut en foderstat om du är intresserad?

Det man alltid ska komma ihåg är att det inte finns några tabellhästar. Första året räknar man ut enligt tabell vad hästen behöver, sen håller man ett vakande öga på pållen och ser om man måste öka/minska energimängden och kanske lägga den på en lite högre proteinkvot. Behöver man justera så ser man till att även ändra mineralerna. Detta eftersom mineralerna utgår ifrån hur många MJ energi hästen får. Till exempel kalcium 0,45 g/ MJ.

Andra året är det lättare. Jag till exempel vet att min häst behöver ungefär 70 MJ och en kvot på dryga 7. (Han skulle enligt tabell ha 60-65 MJ och en kvot på 6.)

Ska göra dig lite besviken också- Det finns inga vetenskapliga försök som har visat att b-vitamintillskott hjälper vid fällning. Är en gammal "myt" från förr då man brukade ge linfrö eller om det var bakjäst. Båda är b-vitaminrika, men de är även proteinrika.. Och proteiner är superviktigt att de får tillräckligt av för att de ska fälla.

Ska kanske tillägga att det är så pass få studuer gjorda på b-vitamin och pälsfällning. Så man kan inte helt avfärda argumentet med b-vitamin. Och man vet ju att b-vitamin är involverad vid pälsfällning. Kanske är det så att det finns hästar som själva har en underproduktion av b-vitamin, och de blir synbart hjälpta av tillskott. Men i normalfallet ska deras egen produktion täcka behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024