Mineraler?

prova med andra mineraler...pelletterade brukar man få i dom, eller pulveriserat(inte grus)alternativt ett fullfoder som det redan finns i.
 
Jag har i pellets form , blöter upp dom i betforen så går dom i :D
 
Du kan testa lägga in maten i krubban,sen häller du på dina mineraler ovanpå, hästarna brukar äta det då,de vill ju inte missa maten! :bump:
det brukar gå ner med lite skivat äpple el morot,och köp finkorningt.
Annars är det bara att skära ut en bit ur ett äpple fylla med mineraler och ge,bara det att det funkar en 1 eller 2dar,sen är det nått nytt som gäller,hehe.
Det finns massa bra knep. :D :D :D :D

johanna
 
jag hade sånna där "grusmineraler" förut, och min häst lyckades alltid äta upp allt utom dem.. :smirk:vet inte hur hon lyckades, men hon tyckte absolut inte om dem! nu har jag hippos pelletrerade mineraler, och hon tycker jättemycket om dem. man kan ge henne dem ur handen och hon äter dem! så mitt råd är att köpa något liknande!
 
Hästen kankse inte behöver mineralerna, så det är därför han inte äter dom.
 
blanda ned mineralerna i ngt som hästen gillar, tex betfor. det borde funka.
 
Äter den inte mineralerna är den antagligen inte i behov. Jag var på ett foderseminarium för inte så länge sen och där sa man att man inte skulle försöka lura i hästarna massa mineraler om de inte ville ha. Behöver dem mineraler så äter dem. Ett tips är att ha en liten minikrubba med enbart mineraler så får hästen själv välja...
 
En häst kan inte känna om den behöver mineraler eller inte!
Det e ju bara att gå till sig själv ju. Man kan inte själv känna om man tex har kalkbrist eller brist på magnesium osv.
Sen är det ju höets mineralvärden man går efter när man ev ska tillsätta mineraler. Det e inte bara till att sätta ut en balja mineraler hur som helst.
 
Ett tips är att ha en liten minikrubba med enbart mineraler så får hästen själv välja...

Ska man ha en krubba för varje mineralsort då? :confused:

Hur ska hästen kunna få i sig rätt mängd magnesium om mineralerna innehåller kalcium, fosfor, magnesium, selen etc etc etc hopblandat?

Om hästen känner av att den fått i sig tillräckligt med fosfor så kanske den inte får i sig tillräckligt med selen om den låter bli mineralerna fullständigt.

mvh Jessica
 
varför inte blanda iordning mineralerna till en "rätt" kvot byggt på analysvärden...
 
Men om det finns ett färdigt mineralfoder som passar, varför göra ett själv.


Om hästen inte äter mineralerna så blir ju problemet detsamma, även om man blandar ett som stämmer med analysvärdena.

mvh Jessica
 
Inte bra att överdosera heller det hästen inte behöver...

Ahja... det var i alla fall vad veterinärerna sa åt mej på "foderseminariet"... dvs att man inte ska blanda ut mineralerna med maten.
 
Jag förstår vad du menar med att man inte bör överdosera mineraler i onödan, och jag håller med dig.

Men jag har ett litet räkneexempel som jag har funderat på:

En häst får 100 MJ, vilket ger ett behov av:

Ca: 100 * 0,4 = 40 gr
P: 100 * 0,3 = 30 gr
Mg: 100 * 0,15 = 15 gr

Det ger en Ca/P-kvot på 40 / 30 = 1,333333 och en Ca/Mg-kvot på 2,66666.

Ca/P-kvot bör ligga runt 1,5, och t o m på 1,8 på unghästar och digivande ston och Ca/Mg-kvoten bör ligga över 2,7. Hur kan man få till en högre kvot än 1,33333 resp 2,66666 om man inte "överdoserar" Ca?

mvh Jessica
 
Alla hästar har behov av mineraler sen hur mycket beror på vad hästen har för energibehov. Man räknar ut hur mycket mineraler en häst behöver genom just energibehovet. Sen får man analysera sitt hö för att veta om man behöver tillsätta mineraler eller ej.
Lyssna inte så mycket på vad veterinärer säger om foder. Det är bättre att snappa kunskap från en foderargonom.
 
Behöver hästen verkligen mineralerna?


När jag gick en foder kurs för ca 8 år sedan, hon som höll i kursen var från SLU. Hon sa att hos hästar som har mineral brist ser man väldigt ofta att dom äter tex jord ,rötter från olika träd och även torv och sand. Nu kommer jag inte ihåg exakt av som innehöll vilken mineral, men iaf utifrån vad hästen åt kunde man se vad det var för mineral som huvudsakligen saknades (oftast mer än en sort efter som att dom "hjälper" varandra). Hon rekomenderade att om man hadde en häst som sorterade ut mineralerna (de "gryniga" minerlerna) så skulle man sätta upp en så kallad mineral krubba och lägga i ca 2 - 3 dl mineraler. I stället för att börja tex gräva efter rötter så kommer då hästen att äta ur mineralkrubban. Hästar som åt mineralerna i fodret skulle man bara ge som vanligt i maten.

Så tydligen känner hästar vilken mineral som fattas dom...

Jag vet inte om det finns nå nya vetenskapliga bevis som motsätter denna grej...

Tänk på att det är precis lika farligt med för mycket vitaminer och mineraler som det är med för lite.

Man ska inte hålla på att peta i hästen en massa grejer som den inte behöver!
 
har samma problem med min :(
han har alltid gillat den sorten tidigare,
men sista veckan har jag märkt att bara mineralerna ligger kvar i krubban,
och han kan tydligen suga i sig betforen och sila ut mineralerna :D :rofl: eftersom jag har mineralerna i betforen.
mvh/Arabizar
 
Men jag har ett litet räkneexempel som jag har funderat på:

En häst får 100 MJ, vilket ger ett behov av:

Ca: 100 * 0,4 = 40 gr
P: 100 * 0,3 = 30 gr
Mg: 100 * 0,15 = 15 gr

Det ger en Ca/P-kvot på 40 / 30 = 1,333333 och en Ca/Mg-kvot på 2,66666.

Ca/P-kvot bör ligga runt 1,5, och t o m på 1,8 på unghästar och digivande ston och Ca/Mg-kvoten bör ligga över 2,7. Hur kan man få till en högre kvot än 1,33333 resp 2,66666 om man inte "överdoserar" Ca?

Ca blir nästan ALLTID överdoserat via höet.

men ponera attd et inte blir det, att man hamnar EXAKT på behovet på alla mineraler. DÅ har du ÄNDÅ inget problem. 1.3 i Ca/P kvot är helt okej till vuxen häst. 2.6 i Ca/Mg-kvot är också helt okej.

man har förresten slutat räkna med Ca/Mg minst 2.7 nu ochs kiter i den kvoten och tittar på behovet.

Men oftast så får man ju överskott på en del för att täcka andra. Och oftast så har man Ca-överskott hur man än vänder sig.

En unghäst har andra behov och då får du andra kvoter även om du hamnar preciiis på behovet.

kvoterna behöver man eg inte bry sig om om man hamnar precis på behov, det är när man får överskott (dvs nästan jämnt) på en eller flera mineraler kvoterna blir viktiga. Om man saknar fosfor så FÖRR (innan Fosforbalans fanns) så fick man 'på köpet' kalcium och magnesium med när man såg till att fylla fosforbehovet. Och då gäller att att ha ett öga på kvoterna så de inte blir helt galna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp