J

JusticeGirl

Försöker klura ut hur jag ska få i min häst mineraler.

Hon får inget kraftfoder utan äter bara hö.

Har provat med mineraler i pellets form, men det vill hon inte äta.

Har nu köpt en saltomineralsten istället för bara saltsten. Så hon får i sig lite via den. Vi har bra hösilage.

Det kanske inte är nödvändigt att hon får mineraler då? På sidan om..

Känner att jag måste lära mig mer om foder :/

Sv: Mineraler

ta en näve betfor o en näve lucernpellets och blanda med mineralerna, fyll på med 3 dl vatten, låt stå två timmar

Är det samma häst som haft fång skulle jag undvika både betforn och pelletsmineralerna. Du kan laka ur betforn och ge dock.

Jag tycker mineraler är lättare att ge i bara uppblött lucern (helst melassfri), då det blandar sig bättre än mer betforflingorna.

Har du analys på silaget kan du ju se om hon får mineralerna där, selen måste du dock ge oavsett men det behöver du inte ge dagligen.

Är det samma häst som haft fång skulle jag undvika både betforn och pelletsmineralerna. Du kan laka ur betforn och ge dock.

Jag tycker mineraler är lättare att ge i bara uppblött lucern (helst melassfri), då det blandar sig bättre än mer betforflingorna.

Har du analys på silaget kan du ju se om hon får mineralerna där, selen måste du dock ge oavsett men det behöver du inte ge dagligen.

Pelletsmineralerna beror väl på vad de innehåller. Nu till sommaren brukar det vara bra att slå brännnässlor o torka för fötterna! De äter inte gärna färska men gärna torkade. Det hjälper till med cirkulationen, många gånger kan även ngn form av probiotika hjälpa för fång har ju även att göra med hur magen jobbar om jag har kollat rätt. Matsmältningen påverkar ju både vid mugg, fång o klåda! Våra feta shettisar har aldrig haft fång o de går ute med övriga hästar på betet varje år. Får kraftfoder mm men då även torkade nässlor till kvällen, lagom motion mm. Betfor håller jag mig undan, tycker att hästarna blir galliga av det!

Nässlor är kontraindicerat iaf vid akut fång, så jag skulle undvika det även till fd fångis med.

Ang magen håller jag helt med dock.

Nässlor är kontraindicerat iaf vid akut fång, så jag skulle undvika det även till fd fångis med.

Ang magen håller jag helt med dock.

Hihi, tack AW. Jag trodde att det var bränn nässlorna från stallväggen som gjort att mina klarat sig fr fång.:bow: Ngt är det iallafall för de har gått ute på bete fr slutet april/maj till aug sept o aldrig haft fång eller tendenser. Den ena var nästan så tjock att han inte kom in i skaklarna...haha.
Zink, biotin o aminosyror skall väl vara bra iallafall och även kunna mota proteinet.

Nu ger ju inte protein fång förvisso..

Men det finns många olika anledningar varför en tjock häst inte får fång och en annan lika tjock häst får det - vissa anledningar/skillnader vet man om, men många är tyvärr fortfarande ett mysterium. Men protein utlöser INTE fång. Så det behöver inte 'motas' =)

Det man ska tänka på innan man 'bara för att' ger mineraler/spårämnen är att MÅNGA av dem samspelar, och om det blir för mycket av en kan det påverka upptaget av flera andra.

Precis, det är min lilla fånghäst som jag tänker på :) Tack för alla tips. Ska be om en analys på hösilaget. pratade med hon som köper in höet och hon sa att det fanns en analys på det, så ska be bonden skicka det:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama