Siggan
Trådstartare
Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men antingen så får jag för mycket FE....foderenheter... Som man inte använder i Sverige men är säker på att ni vet vad det är, eller för lite mineraler. Jag har dessvärre inga tal på vitaminer och mineraler i mitt hö, och tänker inte göra en ny analys nu när det bara är 2 månader tillbaka innan det kommer hö från ny skörd...
Finns det en ca tabell på hö?? Jag vet att det är väldigt stora skillnader, men jag har siffror på TS och protein. Höet är grönt lite kraftigt och slaget tidigt på säsongen.
Det som saknas för att passa till en häst i hans storlek i moderat/lätt träning är
A-vitamin 9000 IE
E vitamin. 210 IE
Lysin 14 g
Selen 0,6 g
Magnesium 3 g
Natrium 15 g
Kalium. 14 g
Kan man tro att detta kan fås i en dagsransion på 11 kg hö ??? Om jag ger mera foder eller vitaminblandning får jag allt för mycket av allt annat......suck ..
Han får idag
11 kg hö
3 kg wrap
3 KG Havens Basis Sportsbroch
840 g St Hippolyt performance fiber
210 g lucerne
620 g Amequ horsespeed
Hjälp... Jag är lost
Finns det en ca tabell på hö?? Jag vet att det är väldigt stora skillnader, men jag har siffror på TS och protein. Höet är grönt lite kraftigt och slaget tidigt på säsongen.
Det som saknas för att passa till en häst i hans storlek i moderat/lätt träning är
A-vitamin 9000 IE
E vitamin. 210 IE
Lysin 14 g
Selen 0,6 g
Magnesium 3 g
Natrium 15 g
Kalium. 14 g
Kan man tro att detta kan fås i en dagsransion på 11 kg hö ??? Om jag ger mera foder eller vitaminblandning får jag allt för mycket av allt annat......suck ..
Han får idag
11 kg hö
3 kg wrap
3 KG Havens Basis Sportsbroch
840 g St Hippolyt performance fiber
210 g lucerne
620 g Amequ horsespeed
Hjälp... Jag är lost