Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för svar!
@ameo är det dom som är typ som hästgodis?
@Snowball jag vill ha ett som täcker det mesta, men gillar hon inget annat får jag prova med det du skrev
Nu ska hon ha boxvila (fast hon går ute i fålla istället för inne i box) i flera månader pga senskada så jag tänkte kanske att jag skulle prova en salt och mineral sten att ställa i fållan. Finns det någon som täcker det mesta?
Fast utan analys på ditt grovfoder är det ju helt omöjligt att veta vad hon behöver för mineraler och i vilken mängd så det spelar ju ingen roll vad du tar för mineralfoder för det kan bli helt uppåt väggarna fel iallafall. Jag hade precis som @MonteRose skriver enbart gett jod och selen också salt då förstås för att slippa ge en massa järn helt i onödan som faktiskt kan ge problem för hästen.
MSM kanske kan vara något att ge för senan @Perla ? Jag vet egentligen inte om det hjälper just för senor men det borde det göra eftersom det stärker bindväven i kroppen. MSM kan också hjälpa till att läka ut inflammationer och smärta. Det kanske kan vara något?
Om du vill börja ge MSM så börja med pytteliten dos och öka väldigt sakta för det är utrensande och kan därför ge illamående om man har otur. Du bör alltså göra helt tvärtom mot vad det brukar stå på burken, där står det att man ska ge dubbel dos de första dagarna och sedan gå ner till hälften men det är alltså bättre att börja försiktigt. Jag tar det själv för smärtorna som härjar i kroppen och för mina problem med bindväven och tycker att det hjälper. Jag började med 1/3 dels kryddmått MSM och ökade sakta under några veckor och tar nu 2 tsk och jag kände inte av något med den upptrappningen.
Fast hon kan få brist av chansandet med, det jag menade. Blir det obalans kan upptag försämra så du får brist på något du inte "borde" utefter tillförseln.
I trådstarten skriver du att hon behöver mineraler för att behovet inte täcks av annat foder - är det ett antagande eller vet du det?
Det här är ingen hjälp för dig, men som exempel på hur jag menar. Vi har ytterst kalkrika marker, men fosfor och framförallt magnesium ligger lågt (skippar mikromineralerna nu etc, fokuserar bara på de tre stora, Ca, P och Mg). Jag vet alltså att reda av grovfoder/bete så blir det ett helvetes kalköverskott, fosfor är endera täckt eller nästan täckt om givan är hyfsat stor men lika troligt täcks inte magnesiumbehovet. Ca/P-kvoten är helt skev. Allt det där vet jag utan analys. Således om jag ska chansa på ett mineralfoder kan jag stryka 99% av alla på marknaden, då de har för hög kvot. Helst vill jag ha ett utan kalk. I realiteten landar det eg på två val - att ge Kraffts Miner Vit i dos som täcker fosforbehovet och lägga på lite fosfor och magnesium ovanpå. Eller - vilket blir bättre men pyssligare - att ge selen, magnesium och selen i pulver och skita i mineralfoder.
OBS att exemplet är kraftigt förenklat eftersom jag bara tagit hänsyn till en bråkdel av makromineralerna och skitit i resten.
Jag VET alltså inte bara att jag måste täcka en magnesiumbrist, jag måste ge överskott på fosfor och magnesium för att försöka balansera det enorma kalköverskottet. Och kan teoretiskt ha större möjlighet att chansa rätt utefter det.
För någon annan skulle det där bli helt skevt, för där är markerna annorlunda.
Så, har du verkligen ingen aning och är rädd om senläkningen skulle jag ge salt och selen och skippa resten. Eftersom du kan göra mer skada än nytta. Vill du chansa, gör det men det blir just en chansning och kan bli bättre eller bli sämre.
De flesta veterinärer har dålig koll på foderstater tyvärr, och ingen koll alls på mikromineraler och spårämnen.
Alexandra numera finns även granulatmineralen Vitafor Avel som har kvoten 1 Ca:P:Mg. 8% per kg av vardera!