Mineraler till hästar och får?

Kickis

Trådstartare
Jag har så mycket bete att jag tar emot andras beteshästar. Men då detta inte räcker för avbetning skaffade jag mig i år även några får, gutefår. Men hur gör jag nu med mineralerna? Finna det mineraler att ge som passar både hästar och får?
 
Bygg en liten fålla i hagen där fåren kan gå in och ut under staketet men där hästarna inte kommer in och så ger du fåren mineraler där inne. Hästarna antar jag kommer in någon gång per dag och får tillskott och kan få sina mineraler då. Om inte och om du har en mineralslickbalja till hästarna tex så är det ju bara att sätta/hänga den så högt att fåren inte når den.
 
Jag har så mycket bete att jag tar emot andras beteshästar. Men då detta inte räcker för avbetning skaffade jag mig i år även några får, gutefår. Men hur gör jag nu med mineralerna? Finna det mineraler att ge som passar både hästar och får?
När jag hade får valde jag att köpa mineralhinkar till får och låta även hästarna slicka på dem. Det är ju i princip bara kopparinnehållet som skiljer.
Fast mina får var av en koppartålig sort (finull), så jag körde varannan med och varannan utan koppar. Det gick bra. Fast inte att rekommendera om man har en kopparkänslig ras, dvs alla utom finull.
Bygg en liten fålla i hagen där fåren kan gå in och ut under staketet men där hästarna inte kommer in och så ger du fåren mineraler där inne. Hästarna antar jag kommer in någon gång per dag och får tillskott och kan få sina mineraler då. Om inte och om du har en mineralslickbalja till hästarna tex så är det ju bara att sätta/hänga den så högt att fåren inte når den.
Varför skulle hästarna komma in varje dag och få tillskott, om betestillgången är tillräcklig?
Sen undrar jag ifall du haft egna får? De kan nämligen vara rätt påhittiga för att nå den mat de är sugna på, så att sätta upp något högt är inte nödvändigvis någon säker åtgärd...
 
Varför skulle hästarna komma in varje dag och få tillskott, om betestillgången är tillräcklig?
Sen undrar jag ifall du haft egna får? De kan nämligen vara rätt påhittiga för att nå den mat de är sugna på, så att sätta upp något högt är inte nödvändigvis någon säker åtgärd...[/QUOTE]

Nej, inte egna får men mina hästar delar sommarhage med får och här har vi som jag beskrev ovan och det funkar. Men jag vill iofs inte att mina hästar har mineralslickbalja, jag har en saltsten uppsatt högt på en trädstam som fåren inte når. Sen kommer mina hästar in varje dag och får lite betfor med salt och mineraler i oavsett betestillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
376
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 971
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 726
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp