Mineraler = KRÅNGLIGT! :S

F

Fiix

Vi har alltid köpt "Mineral plus" från Hippofoder i en hästsportsbutik och det är jätte bra för min kräsna pålle :p ... Idag skulle vi köpa mer och vi frågade henne som var i "kassan" om "Mineral Plus" och hon visade oss, det var en ny förpackning och min mamma frågade om det var till vanliga ridhästar och kassören sa att det var till tävlingshästar :crazy: Så vi fick köpa ett annat paket med mineraler och på dom var det vitlök :crazy: Men hon sa att det var till ridhästar ...

Visst är det krångligt?! :crazy:

Sv: Mineraler = KRÅNGLIGT! :S

Mineraler är väl inte ett dugg krångligt. Det enda som blir krångligt är om man INTE analyserar sitt grovfoder och har noll koll på vad mineralhalten är i detta.

Ibland kan mineralfoder för tävlingshästar passa mycket bra till en hobbyhäst..det beror helt enkelt på vilka värden man har i ens hö/ensilage.

Vi har alltid köpt "Mineral plus" från Hippofoder

Varför har ni alltid köpt detta mineralfoder ?

Mineraler är väl inte ett dugg krångligt. Det enda som blir krångligt är om man INTE analyserar sitt grovfoder och har noll koll på vad mineralhalten är i detta.

Ibland kan mineralfoder för tävlingshästar passa mycket bra till en hobbyhäst..det beror helt enkelt på vilka värden man har i ens hö/ensilage.

Precis. Man ska inte lita blint på vad etiketten säger ( blir så trött på dessa förbaskade benämningar med namn som "avel" osv, hur många har just deras genomsnittsvärdeshö!?...), man ska titta på den totala foderstatens innehåll, baserat på analyserat grovfoder och ev. kraftfoder som talar om vad som fattas i mineralväg och med denna kunskap kan man välja vilken sorts mineraler som är mest lämpliga att komplettera med.

Senast ändrad av en moderator:

Varför har ni alltid köpt detta mineralfoder ?

Jag menar ABSOLUT INTE SÅ! Vi "känner" henne som har affären och henne går det att lita på! Min granne, som också är ridlärare använder samma mineraler och foder på hennes hästar som bara står och några rids (Inte dom på ridskolan) Jag menar det är krångligt med mineralerna för det var helt anurlunda nu, men det skulle vara samma iaf :crazy:

Precis. Man ska inte lita blint på vad etiketten säger ( blir så trött på dessa förbaskade benämningar med namn som "avel" osv, hur många har just deras genomsnittsvärdeshö!?...) QUOTE]

Som sagt, jag menar inte så!! Vissa mineraler är till växande hästar och högdräktiga ston o.s.v. för att dem behöver det vid ett visst behov! Och vi tittade inte "blint på etiketten" :mad:

Hej! När jag hade foderhäst för ett par månader sedan så gav jag henne Chevinal Plus, ett flytande fodertillskott med alla mineraler och vitaminer hästen behöver :d Doseringsanvisningar står på förpackningen! hade det och vitlök till henne under det året jag hade henne, och hon var, peppar peppar, aldrig sjuk! Hon var inte ens halt, trots massa bus och liknande i hagen:) Lycka till!

ja men då har man analys på höt så man VET vad hästen behöver.. och en tävlingshäst kanske behöver dom mineralerna som det står är till för avelshästar.. för det mineralfodret har det som tävlingshästen behöver, osv

det går inte att gå efter vad som står på påsen/burken... man måste ha analys på sitt hö för att veta...

Visst tror jag man kan lita på hennes kunskap..MEN man måste även ta i beaktning att hon i affären SÄLJER saker...alltså rekomenderar hon givetvis ett preparat för en viss kategori av häst som det står på förpackningen. Så skulle även jag gjort om jag sålde saker. Jag som föräljare bryr mig knappast om folk har en analys eller inte. Sådant frågar man inte om som försäljare..utan givetvis går jag efter vad som står på förpackningen. Kommer det in någon och säger: Jag ska ha ett mineralfoder för avelshästar, då tar jag ju fram ett sådant som är ämnat för dessa..även om det passar eller inte. Bara för kunden nämnde avel.

Vissa mineraler är till växande hästar och högdräktiga ston o.s.v. för att dem behöver det vid ett visst behov

Ja, det är sant. MEN där stirrar du dig fortfarande blind på texten: Avel/växande hästar. Detta mineralfoder kan även passa Brunte som bara står och hänger i hagen pga att Bruntes ägare fått tag i dåligt hö. Dåligt i den bemärkelsen, dåliga värden. Bara för att ettiketen säger en sak så betyder det inte att det inte passar någon annanstans. Allt som passar in i ens foderstat funkar ju oavsett vad det är ämnat för.

Ett exempel: Fullfoder. Många tror att, bara för man har ett fullfoder så behövs inget annat. Jag själv fick ett år extremt dåligt hö...villket resulterade i att jag fick ge ett fullfoder samt några fodermedel till för att kunna täcka upp. Hade jag enbart gett detta fullfoder hade min häst fått underskott och jag hade haft en fel balanserad foderstat. Innan jag började mixtra i hop min foderstat funderade jag på Fibergi Avel eftersom jag hade ett dräktig sto då. Men hade jag gett Fibergi Avel (som ÄR ett fullfoder) hade min pålla tids nog fått rejält med proteinbrist.

Min granne, som också är ridlärare använder samma mineraler och foder på hennes hästar som bara står och några rids

endera PASSAR detta mineralfoder hennes hästar, eller så ger hon i okunskap.

Menar inte så! :mad:

Visst, mineralerna beror på fodret, jag vet. Hon i affären SÄLJER saker, jag vet. Grannen har annat foder, jag vet.

Vi har fixat detdär med fodret, så jag vet! Hon i affären säljer saker, ja det är sant och hon känar på det också MEN hon sa en annan gång när vi skulle köpa ett fodertillskott som min pålle bhövde för hon var riktigt smal när vi fick henne (Bara ett T.ex. som har hänt.) Men då sa hon iallafall att det var bäst att titta i andra affärer också, så vi litar på henne och hon har sett min häst hur hon jobbas o.s.v. Det har hänt andra gånger hon rekomenderat ANDRA BUTIKER! Och Grannen hon har annat foder, tror ni! Men dem köper höet på samma ställe, och fodret på samma ställe ...

Vad jag menar i första meddelandet är att det är krångligt med att dem bytt förpackningar och det är annurlunda än förrut ...

Men det var då fan vad du ska sura och gå i försvarsställning hela tiden. Skickar jag sura smileysar till dig eller ??? Skärp dig.

Det är väl skit samma om ni har hö från samma ställle, ingen av er verkar ju ändå bry sig nämvärt att kolla vad detta hö innehåller.

Slutligen, om du INTE vill ha missförstånd..jamen ta då och skriv allt på en gång. Du skriver ju bara halva saker hela tiden, sedan när du får mothugg så lägger du till mera att: du menade inte så...Säg på en gång vad det är du vill.

Tack å Hej !

Hej! När jag hade foderhäst för ett par månader sedan så gav jag henne Chevinal Plus, ett flytande fodertillskott med alla mineraler och vitaminer hästen behöver

Utom de allra viktigaste, kalcium och fosfor...:crazy:

Chevinal Plus är ett tillskott som måhända innehåller alla spårämnen och andra små filidutter en häst kan tänkas behöva, men som sagt, de allra viktigaste saknas helt och måste ges vid sidan om.

Tror t.o.m att det står på förpackningen...:idea:

Utom de allra viktigaste, kalcium och fosfor...:crazy:

Chevinal Plus är ett tillskott som måhända innehåller alla spårämnen och andra små filidutter en häst kan tänkas behöva, men som sagt, de allra viktigaste saknas helt och måste ges vid sidan om.

Tror t.o.m att det står på förpackningen...:idea:

Japp det står på förpackningen!

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 679
Övr. Barn När jag läser här så läser jag ibland med ett litet leende på läpparna. Jag läser om oro för inskolning, matproblem, sömnproblem och...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hejsan alla där ute! :laugh: Jag är en tjej som ska börja på ridgymnasium nu i augusti, det har varit min dröm att komma in på detta...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: TaylorSwift
·
M
Hästmänniskan Jag förstår inte. (detta är ingen annonsering) Jag fick min första häst av min faster, lång historia som jag skippar men det slutade...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII