Mineraler i pulver eller pellets?

C

Capriole

hej! Jag har haft mineraler i pulver form innan och nu har jag bytt till pellets. Innan sjönk allt mineral pulver ner på botten av krubban och hästarna fick inte i sig så mycket. Nu medpelletserna äter dom upp allt men burken tar ju slut på en gång och är dessutom mycket dyrare, ska jag byta tillbaka (de fick mer pulver än pellets)?/P.

Sv: Mineraler i pulver eller pellets?

Capriole skrev:
hej! Jag har haft mineraler i pulver form innan och nu har jag bytt till pellets. Innan sjönk allt mineral pulver ner på botten av krubban och hästarna fick inte i sig så mycket. Nu medpelletserna äter dom upp allt men burken tar ju slut på en gång och är dessutom mycket dyrare, ska jag byta tillbaka (de fick mer pulver än pellets)?/P.

Beror på vilket du tycker är viktigast. Att dom äter upp allt och att det blir dyrt eller att det blir billigare och dom får i sig för lite.

Är det inte bättre att hästarna får i sig de mineraler de behöver än att du är rädd om din plånbok?
//marti

Senast ändrad:

Jag har också gett min häst mineraler i pulverform (fast det liknar väl mest grus tycker jag) och jag kommer inte att köpa det igen. Han samlar också sitt på botten av krubban och då är det ju ingen mening att ge om han ändå inte får det i sig.

Jag tycker du ska fortsätta med pelletsmineraler alt. om det finns något bra i flytande form, någon som vet?

Jeg har lige købt en sæk HippoMineralVitlök og så at det var pulver.

Normalt (i Danmark) er alt vitamin/mineral i pellets og jeg har ikke prøver pulver før.

Kan man købe vitamin/mineral pellets her i SE ?
Jeg har ikke kunnet hitte noget, men prøver nu med pulveret. Så må jeg bytte ud, hvis de ikke vil æde det. Men mine heste får både hvidløgspulver og biotinpulver, så tyckar inte der bliver problemer med det nye vit/min.pulver...

Jodå, man köpa vitamin/mineralpellets här i Sverige. Finns flera fodertillverkare som har det t ex Krafft och Kvarnbyfoder.

Jag ger pelleterat...mkt enklare!

Maran - kan du fortælle mig, hvilke pellets ?

Tak...

Kolla på t ex http://www.krafft.nu/pro_swe/mineralfoder.asp. Det står inte på den här sidan att mineralerna är pellets, men det är de. Krafft Miner Grön innehåller inte vitaminer. Övriga gör det, men vilka vitaminer som ingår skiljer. Likaså är det olika innehåll av mineralerna. Min häst får Miner Grön och skulle kunna äta pelletsen som godis om han fick. Kraffts produkter säljs av t ex Granngården-butikerna.

Kvarnbyfoders mineraler hittar du på http://www.kvarnbyfoder.se/Default.aspx?tabid=40. Alla deras mineralprodukter innehåller vitaminer också, men jag förstår inte riktigt av deras hemsida om alla är pellets. Det finns en lista över säljare också på hemsidan. Jag har inte köpt dessa mineraler till mina hästar, men kompisar har och deras hästar har ätit mineralerna med god aptit.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar