mineralbaljor på betet

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina pållar har alltid fått av Lantmännens mineralslickbaljor för "betesdjur", underförstått kossor, i sina beteshagar.
Förra sommaren gjorde man baljorna till hinkar som man knappt orkar bära :smirk: och dessutom har man tydligen lagt till mer koppar, tror jag. Möjligen någon mer förändring.

Innebär detta då att dessa numera är olämpliga för hästarna, eller kan man fortsätta ge det med gott samvete?
Eller höll jag på att förgifta ihjäl mina hästar redan med den gamla varianten av mineralslickbaljor?
Någon som har koll?

Sv: mineralbaljor på betet

jag var på granngården idag och skulle kolla dessa effekt mineralbaljor som jag sett en del här har haft till sina hästar....men hittade bara till nöt och får....tyckte inte mina pållar matchade klockrent där direkt så jag undrar också lite om detta:confused:

Det är ju nötbaljorna som jag använt innan de gjorde om receptet och bytte till dubbelt så stor hink....

okej....hm, ingen som vet något om detta. har dom samma behov.

*kl*
jag vet att hippo har nån mineralbalja till betet vet inte hur den är men det finns iaf=)

Jag har provat den balja som Svenska foder hade för några år sedan, om den hette Hippo redan då ska jag låta vara osagt. Men både den och Kvarnbyfoders balja ratades av mina hästar.
Lactamins balja äter de glatt av.

Frågan är vilket osm är bäst... :smirk:

Om du är orolig för kopparmängden så ta den gröna istället som är till får. Jag har haft bägge sorter mycket beroende på att jag ju har både får och kor. Så mina hästar har fått äta den som funnits i hagen. Vilken har ju berott på vilka andra djur som gått där.
Det är första gången någonsin som mina hästar har ätit av någon mireralbalja, dessa tunga hinkar. Innan dessa kom så har alla typer ratats direkt och bara fungerat som leksaker i hagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka