Mineralbalja i hage med föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dox
  • Startdatum Startdatum
D

Dox

Är det någon som har haft mineralbalja i hage med föl? jag har två föl, ett på tre månader o ett på två månader. Törs man ställa ut en mineralbalja bland såpass små föl? Någon som har erfarenhet?

Sv: Mineralbalja i hage med föl?

jag har alltid haft mineralbalja i beteshagen, mina föl har överlevt det
kan inte påstå att jag tycker att de har varit särskilt intresserade av mineralerna

MIna ston + föl brukar alltid ha en mineralbytta på bete. Den enda nackdelen jag märkt är att fölen brukar leka med byttan och ha sönder den, dock är de inte intresserade av mineralerna i sig, mera som sparkleksak.

Har gjort som övriga här dvs alltid haft mineralbalja på beten till sto med föl. Det verkar som att fölen inte är intresserade av mineralerna förrän de själva börjar äta lite mera gräs och dia mindre dvs efter 3-4 månader och de vräker inte i sig heller utan tar vad de behöver bara.

Har faktiskt även en saltsten efter 1 månad eftersom det verkar som att de behöver lite mitt på sommaren när det är varmt så att de svettas. Hittills har det fungerat så att de bara har slickat lite då och då men man får hålla koll så att de inte börjar vräka i sig och får diarre. Då får man ta bort den från deras nivå och se till att bara mammorna får tag i den.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka