Mina "herpes-källor"

P

prallan

För att inte kontaminera nätdejttråden, väljer jag att göra en tråd där jag redovisar mina källor ang Herpes Genitalis.

Angående handduken, så är det från mina elevers lärobok. Jag försöker verkligen att ha koll på ny forskning, men en del bitar missas, tyvärr. Boken är från Sanoma, Naturkunskap för gymnasiet LGY11, dvs. från 2011.
Ni kan höra text från boken som uppläses här:
https://www.sanomautbildning.se/Global/141.mp3

Angående om kondom inte är ett säkert skydd:

Hur kan jag förebygga herpes i underlivet?
Herpes är ofta spritt i underlivet. Därför ger kondom eller slicklapp inget säkert skydd mot att viruset överförs vid sexuell kontakt med någon som har herpes.

( https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/ )

Hur kan jag skydda mig mot HPV? (Gruppen virus som orsakar kondylom)
Kondom
Kondom ger ett visst skydd mot HPV. Det skyddar inte till hundra procent eftersom viruset kan sitta på andra ställen än där skyddet sitter, men det är bättre än inget skydd alls.

( https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/HPV--vartvirus/ )
 
Vad rösten, som för övrigt påminner om en journalfilm från 40-talet, säger är:

"Kondom skyddar mot herpes och när man har utbrott av sjukdomen ska man inte dela handduk eller liknande med andra."

Med tanke på hur envetet du upprepar att kondom INTE skyddar mot herpes är det märkligt att du inte tror på boken i det fallet, men däremot utifrån den har dragit slutsatsen att herpes kan smitta via "en handduk i simhallen".

Kondom hade jag för övrigt inte sagt något om. Men jag kan göra det nu. Kondom skyddar de delar den täcker. Om man däremot har vätskande blåsor utanför de delarna skyddar den inte där. En kompis berättade t ex att han kunde få blåsor i ljumsken. Men: om han hade sex och partnern kom när de blåsorna med t ex sitt lår så tvivlar jag starkt på att hon hade blivit smittad. Det räcker inte att hud kommer i kontakt, det behöver vara slemhinnor (eller förmodligen öppna sår). Herpes är inte så lättsmittat som många verkar tro. (Min kompis är för övrigt tvåbarnsfar, barnens mamma blev aldrig smittad trots att de inte använde kondom).

Att bara lättvindigt slänga ur sig att kondom inte skyddar mot herpes kan få någon att tro att viruset är så okontrollerbart att det till och med tar sig igenom gummi. Det gör det inte.
 
Vad rösten, som för övrigt påminner om en journalfilm från 40-talet, säger är:

"Kondom skyddar mot herpes och när man har utbrott av sjukdomen ska man inte dela handduk eller liknande med andra."

Med tanke på hur envetet du upprepar att kondom INTE skyddar mot herpes är det märkligt att du inte tror på boken i det fallet, men däremot utifrån den har dragit slutsatsen att herpes kan smitta via "en handduk i simhallen".

Kondom hade jag för övrigt inte sagt något om. Men jag kan göra det nu. Kondom skyddar de delar den täcker. Om man däremot har vätskande blåsor utanför de delarna skyddar den inte där. En kompis berättade t ex att han kunde få blåsor i ljumsken. Men: om han hade sex och partnern kom när de blåsorna med t ex sitt lår så tvivlar jag starkt på att hon hade blivit smittad. Det räcker inte att hud kommer i kontakt, det behöver vara slemhinnor (eller förmodligen öppna sår). Herpes är inte så lättsmittat som många verkar tro. (Min kompis är för övrigt tvåbarnsfar, barnens mamma blev aldrig smittad trots att de inte använde kondom).

Att bara lättvindigt slänga ur sig att kondom inte skyddar mot herpes kan få någon att tro att viruset är så okontrollerbart att det till och med tar sig igenom gummi. Det gör det inte.

Jag kanske uttryckte mig kanske vagt, men vill minnas att jag skrev ett inlägg att det var just att det kunde finnas vårtor/blåsor/sår utanför skyddet.
Sen är det ju så med vår hjärna, den selekterar, tar info lite här och där och gör en sammanställning. Jag som jag har sagt många gånger, det var fel det med handduken...
 
Prallan, hur kan du veta att du inte bär på viruset? (Som du skrev i andra tråden)
Eftersom det är väääldigt petimetrigt här så måste jag givetvis förtydliga mig :grin: Vare sig jag eller de jag är/har varit gift med har några symptom. Sen absolut, finns möjligheten att jag bär på viruset, absolut..
 
Det andra tråden sa att OM man har kondom behöver man inte vara särskilt hypokondriskt rädd för sjukdomar.
Det finns en risk smittas men den är väldigt väldigt liten. Enda hundraprocentiga skyddet är celibat.

Så vad är ditt diskussionsunderlag här? Med länkar som säger det du protesterade emot i förra tråden?
 
Eftersom det är väääldigt petimetrigt här så måste jag givetvis förtydliga mig :grin: Vare sig jag eller de jag är/har varit gift med har några symptom. Sen absolut, finns möjligheten att jag bär på viruset, absolut..
Jag är inte petimetrig, det var en uppriktig undran.
 
Sen är det ju så med vår hjärna, den selekterar, tar info lite här och där och gör en sammanställning. Jag som jag har sagt många gånger, det var fel det med handduken...
Visst är det så, alltså att hjärnan selekterar. Därför är det viktigt att det ringer en liten varningsklocka när någon ifrågasätter ens uppgift så att man kollar upp den, istället för att bara säga "tyvärr har du fel".

Men skitsamma. Vad som är viktigare är att det i en lärobok som dina elever tydligen får läsa står "Kondom skyddar mot herpes och när man har utbrott av sjukdomen ska man inte dela handduk eller liknande med andra." Jag vill inte tänka på vad det kan ställa till t ex i duschen efter gympan. Unga personer som har herpes ska inte behöva skuld- och skambeläggas pga felaktig information.
 
Visst är det så, alltså att hjärnan selekterar. Därför är det viktigt att det ringer en liten varningsklocka när någon ifrågasätter ens uppgift så att man kollar upp den, istället för att bara säga "tyvärr har du fel".

Men skitsamma. Vad som är viktigare är att det i en lärobok som dina elever tydligen får läsa står "Kondom skyddar mot herpes och när man har utbrott av sjukdomen ska man inte dela handduk eller liknande med andra." Jag vill inte tänka på vad det kan ställa till t ex i duschen efter gympan. Unga personer som har herpes ska inte behöva skuld- och skambeläggas pga felaktig information.

Exakt! Håller med till fullo!!

Men om du läser igen, så var det inget med handduk jag sa att Alexandra hade fel ang! Utan att det inte smittar med kondom.
 
Med länkar som säger det du protesterade emot i förra tråden?

Jag har inte protesterat ett enda dugg mot vad mina länkar säger!! Jag sa att det smittar med handduk, när @mandalaki visade att jag hade fel, backade jag direkt!! Jag visar här att jag har fått den infon från en ny källa, som jag trodde var trovärdig.

Och de andra länkarna visar vad jag har stått för hela tiden!
 
Exakt! Håller med till fullo!!

Men om du läser igen, så var det inget med handduk jag sa att Alexandra hade fel ang! Utan att det inte smittar med kondom.
Då hoppas jag att du har det klart för dig nu att även det du formulerade som att "herpes är dessutom seglivat" är helt fel. Tvärtom dör viruset snabbt utanför kroppen och det är det du måste förmedla till dina elever.

"Herpesviruset är känsligt för luft och överlever inte utanför kroppen."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/#section-3 igen.

Det som @Alexandra_W skrev, som du bemötte med att det var fel, var väl för övrigt hennes svar på frågan "Är jag överdrivet hypokondrisk?" när det gäller om könssjukdomar smittar trots kondom. Hon svarade "ja" och jag tycker inte att det svaret är särskilt fel. Det man bör vara medveten är ju att herpesblåsor som sitter där kondomen inte täcker kan vara en risk.
 
Då hoppas jag att du har det klart för dig nu att även det du formulerade som att "herpes är dessutom seglivat" är helt fel. Tvärtom dör viruset snabbt utanför kroppen och det är det du måste förmedla till dina elever.

"Herpesviruset är känsligt för luft och överlever inte utanför kroppen."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/#section-3 igen.

Det som @Alexandra_W skrev, som du bemötte med att det var fel, var väl för övrigt hennes svar på frågan "Är jag överdrivet hypokondrisk?" när det gäller om könssjukdomar smittar trots kondom. Hon svarade "ja" och jag tycker inte att det svaret är särskilt fel. Det man bör vara medveten är ju att herpesblåsor som sitter där kondomen inte täcker kan vara en risk.

Jag förstår hur du menar, jag vill endast påpeka fakta, att det går att bli smittad. Att man är medveten om risken och inte tror att kondom är helt säkert.
Jag har hört endel som blivit smittade trots kondom, och de var inte medvetna om risken, och de hade gärna velat vetat om risken och önskar att alla ska vara medvetna om den.
 
Jag har hört endel som blivit smittade trots kondom, och de var inte medvetna om risken, och de hade gärna velat vetat om risken och önskar att alla ska vara medvetna om den.

Hur många är "en del" och hur vet du/de att de blev smittade trots kondom vid smittotillfället?

"De flesta som får herpes i underlivet har inga eller så lindriga symtom att de inte märker av infektionen."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/

De kan alltså ha blivit smittad av någon som inte själv känt av symtomen.

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp