Min vite springare...hostar....

Marlan

Trådstartare
Min gammelponny (18år) har haft det lite tufft den senaste tiden.
Började med fel sadlar som gjorde att vissa muskler i ryggen drog sig tillbaka. Blev mycke bättre med ny bättre sadel.
Kotledsinflamationer i båda bak, som kom och gick under ca 2 år. Har nu vilat nästan ett år och går på lösdrift, och han är ohalt och inga gallor.
Har små melanomknustor under svansen och på svansroten, dom största stora som gröna ärtor.
Har haft svår hosta under lång tid, men blev betydligt bättre när han fick komma hem i eget stall där vi kunde ta 100% hänsyn till han. Går nu som sagt på lösdrigt och trivs som fisken i vattnet.
Men har senaste veckorna (1-2) börjat hosta på morgnar och kvällar.
Hostade 5-6 ggr på rad i morse.

Han äter hösilage ute, men mestadels halm då han lätt blir överviktig och sliter onödigt på ben och rygg.

Vad kan jag mer göra???:crazy: :confused:

Sv: Min vite springare...hostar....

Vad säger veterinären om melanomen han har under svansen?
Det enda jag kan tänka mej att han hostar av, om han inte är förkyld är ju halmen så om man inte vill att det ska bli värre bör man ta bort det.
Det kan ju vara så att han börjat utveckla luftvägsproblem, tex kvickdrag.Har han dubbla flankslag?rosslar det när han andas?kommer det tjockare "snor" från näsborrarna?

Glömde skriva att du borde ta ut veterinär så denna kan skriva ut tex slemlösande till hästen ,exempelvis ventipulmin eller liknande, att han hostar tyder på att han vill ha upp slem.

Har nte haft vet. ute för melanomen än. Han har haft dom små knutorna i flera år utan att de växer, ömmar eller blir fler. Men tycker att några till, 1-2 st, har tillkommit och att en har växt ytepytte lite. Växer de mer eller där blir fler kommer jag ta ut vet.

Vad ska jag ersätta halmen med? han kan knappast äta bara 1-2 kakor hösilage om dagen. Får han mer blir an smällfet. Just nu är han bara fet:crazy:

Hade vet ute för hostan när det va som värst för 2-3 år sedan. Då hade han slem i luftvägarna som behandlades med cortison och en massa örter, vitlök, honung men utan resultat.
Han blev symptomfri när vi fick hem han i eget stall=mer utevistelse, spån/torv strö, blötad halm, hösilage och ingen ryktning inomhus osv...

Rosslar inte när han andas. Andades något snabbare precis efter hostattacken i morse,men inte annars.
Kommer inte eller något slem ur näsborrarna.

Kan det hjälpa om jag skrittar igång så smått?
ca 30 min om dagen?:idea:

Måste bara fråga - får hästen INGET annat än halm?

En balanserad foderstat är ju a och o i alla lägen och bara halm är ingen balanserad foderstat.

Hur ser hästen ut? Är det magen som är rund eller vad menar du med fet? Beskriv lite mer av detta. Känner du revbenen? Rund över ryggen? Muskler - hur ser det ut?

Sedan - 18 år är för mig inte en speciellt hög ålder. Det är nog dags att få en veterinär som kollar hästen och någon som hjälper dig med en bra foderstat. Även om nu hästen skulle vara fet så måste den få rätt mängd foder ändå. 1-2 skivor ensilage är inte ok lika lite som enbart halm. Den behöver 1,2 - 1,5 kg TS per 100 kg kroppsvikt bara för att täcka underhållet. 1-2 skivor ensilage kanske inte blir mer än 2 - 3 kg TS och det räcker ju bara till 150 kg häst....

Senast ändrad:

Hade en "gamling" förut, hade också hosta ungefär som du beskriver. Pigg och glad ändå och fin i hullet. Men - han blev genast sämre om han fick stå. Så jag tror att lättare motion är enbart nyttigt. Skogsturer varierat med tömkörning och promenader tyckte han var toppen!

Han får fri tillgång på halm.
2 kg morötter om dagen, tillgång till mineralslick och saltsten.
Horse Hage hösilage.

Har fått 1000 uträknade foderstater av både kunniga och veterinärer men han blir fet iaf.
Vet mycket väl att en bra foderstat är mycke viktigt.
Hade vet ute för en annan hästs skull för 2-3 veckr sedan akut och hon tyckte han såg pigg och frisk ut, vilket han gör!
Inte välborstad med välklippt svans osv.... Men blank päls, enormt fina hova enligt hovis.

Han har välmusklad hals (inga håligheter)nästan fettnacke. rund över ryggen. Landningsbana typ.
En typsiks connemara-rumpa:love: men som tyvärr är en del fett som även sträcker sig ner till bakbenen.
RUND och dallrig mage, inga revben....:crazy:
Mycke vinterpäls.

Vet att 18 år inte är någon ålder på en häst, men här tycker jag att man får se till individen. Han är äldre än så i kroppen pga skador och hostan så här "sent" i livet om du förstår vad jag menar.

vill inte ha påhopp eller skäll, e tillräckligt nere iaf:(

Jag vet ingen häst som går på fri tillgång som kan hålla perfekt hull, om man inte kan börja ge hösilage olika utfodringstider, tex 3 ggr/dag så vet ajg inte vad amn ska göra åt det faktiskt, hästen hostar ju mest troligt av halmen & det kommer bara bli värre, detta måste man förebygga med att inte utsätta hästen för det.

Ta hellre ut veterinär för jag akn inte säga ngt om en häst ajg inte träffat men när mitt förra sto hade luftvägsproblem blev ajg rekommenderad att ge hösilage samt att motionera henne så hon fick hosta av sig lite, men det hjälper inte om man inte tar bort orsaken till luftvägsproblemet, & om hästen hostar nu så behöver den mest troligt slemlösande+ kortison igen, detta är en återkommande sjukdom.

Sorry - inte menat som påhopp. Mycket av det du svarade nu kom inte fram tidigare. Därav mitt inlägg som från början bara var tänkt som en fråga om halmen.

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 946
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V