Min tös fick kolik under natten till nyår....

Molin

Trådstartare
Hej!

Ok jag har börjat fundera rejält på detta. Min lilla bebis fick kolik natten till nyårsafton och det var orsakat av förstoppning.

Min bebis har fått fibergi utav mej samt morötter. När det tog slut hos min fodervärd så börja hon ge enbart korn, betfor och mineraler. Funka bra sa dom och nu hände detta. Jag vet att många hästar har fått kolik under vinteråret dels för dåligt vatten osv.

Men jag vet inte, jag är lite inne på betforen samtidigt, många hästars magar tål inte betfor och Pillisen har alltid spottat ut det, jag testa och ge det genom att ta bort en del av vattnet vilket vart mycket bättre men sluta sedan med det när hon sattes på sommarbete.
Efter sommarbetet fick hon fibergin igen och morötter.

Sen för några månader sedan så fick min kompis lov att ta henne på foder för att Pillisen mådde skit i stallet som jag hade henne i och jag hittade inget bättre var och kolla på flera stycken.

Och ja sen står resten där öppe, att när fibergin tog slut börja dom ge det andra.

Vad tror ni? Förstoppning kan ju vara mkt, hon kan ha fått i sig något dumt i hagen, ja jag vet faktiskt inte.
Sen när jag frågade varför dom slutat med fibergin så sa dom nä hon tycker ju inte om de, hon äter ju inte upp... Öööh jodå hon älskar fibergin det tog slut på en gång nästan när jag gav henne det.
Jag tror mer på att det var för dyrt för henne, jag står ju och betalat hovis eftersom att hon inte har råd igentligen.

Då så sa jag till henne att hon bör testa Mustang musli original eller Dynavena, Dynavena testa jag en gång förut när jag hade henne i Falun och då fick hon proteinknölar (Hösilaget var rejält bra) och fick sluta med det. Så då fick hon sitt fibergi å korn :P

Sen där hon gick på bete fick hon åter Dynavenafoder och det gick galant så bara höet lr hösilaget inte är för bra så går det, hehe.
Jag vet att Dynavena är dyrt men det är dom två jag kan tänka mej och ge bebisen, helst Dynavena.

Jag vet inte alls jag, jag vill bara henne det bästa...
Vad tror ni, tycker ni?

Jag kan tala om att jag ska och kolla på ett stall denna vecka som låter riktigt trevligt. Får hoppas på det. :bump:

Sv: Min tös fick kolik under natten till nyår....

Betfor brukar ju inte orsaka förstoppning utan snarare sätta "sprutt" på magen.

Kolik kan ju bero på hur många saker som helst.

Men vatten och motion verkar ju vara avgörande för att förebygga just förstoppningskolik.

Sv: Min tös fick kolik under natten till nyår....

Ja du har alldeles rätt i det. Men hon reds varje dag och vatten hoppas jag verkligen att hon fått, hmm.. Annars hade väl veterinären sett om hon vart uttorkad? Fast uttorkad tror jag inte hon skulle bli, Jenny är den enda personen som jag verkligen kan tillåta rida och sköta min bebis. Pillisen är bara 4år, blir 5 i Juni.

Men hon blev frisk direkt och mår super, det är huvudsaken. Men ja, jag vet inte..

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka