Min tik försöker rida på mig.

AraSlei

Trådstartare
Min tik har börjat försöka rida på mig, vilket gör mig lite smått kondunderad.

Det började i måndags när vi var på kurs, men då tolkade jag det som någon form av överslagshandling.
Igår gjorde hon det flera gånger, och idag har hon gjort det ännu fler gånger.

Kan det hänga ihop med att hon hade sitt första löp för drygt 1,5 månad sedan? Skendräktighet? Tonårsaktighet?
Hon är drygt 1 år gammal.

Hittills har jag inte gjort någon stor grej av ridandet, mer än att jag tagit undan henne lugnt och försiktigt.

Säkert skendräktighetshormoner som flyger runt i skallen och gör henne antingen mer lättstressad eller på annat vis gör så att hon beter sig annorlunda. Jag hade bara fortsatt som du redan gör, med att ta undan henne lugnt men bestämt. Sedan kan du ju fundera på om det är så att hon nu skulle må bra av att aktiveras mer eller mindre, för har det med stress att göra så kan ju behovet av träning ändras också.

@Red_Chili Det var lite det jag misstänkte också.. Men det är min första tik, så jag har egentligen ingen aning :p
Hon har känts mer lättstressad de senaste veckorna, har haft lite svårare att komma till ro, mer rastlös osv.
Vi tränar ganska mycket redan (ca 3-4 pass i veckan och i regel ett spår, enklare nosarbete och hjärnaktivering övriga dagar utöver vardagsmotionen), men eftersom det var på kursen som det började kanske det är lite för mycket aktivering för henne nu om det händer mycket i kropp och knopp.
Samtidigt känns hon ju mer rastlös än vanligt, men det kan ju så klart också vara ett tecken på att det är lite för mycket träning just nu. Hon har i "normala" fall inte svårt att vara passiv och vila, när hon fått lagom dos med aktivering.

Jag tror att jag ska testa att dra ner lite på träningen :)
Tack!

Tack @Red_Chili! :) Det är väl egentligen inget stort problem, men man blir ju fundersam när det inte är som det brukar.
Vi ska iväg och träna lite skott och apportering nu, så får hon vila resten av veckan sedan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
819
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassina
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 124
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10