Min stackars katt!!

Centaur

Trådstartare
Nu har min lilla katthona kommit tillbaks efter att ha varit borta i många veckor! :love:

Smal som en sticka och med halsbandet under frambenet. Fy f*n vilket sår det har blivit...:cry: Det vätskar och luktar död... Har rensat och haft på Bacimycin pulver men jag undrar om hon inte skulle behöva en kur med antibiotika? Vad tror ni?

Problemet är att hon är rädd för andra människor, det tog mig ett år att få lov att hålla henne men nu litar hon på mig. Vill dock helst inte ta henne till djurkliniken, hon kommer bli så fruktansvärt rädd... Men ska ringa och höra om dom kan skriva ut en antibiotikakur, förhoppningsvis går det bra...

Stackars liten, det är andra gången hon har blivit bortskrämd (räv eller lodjur antagligen) och rymd.. :( Nu får hon bli innekatt... Kan inte ha henne i huset pga hon är rädd för mina andra katter men hon kan få bo i sadelkammaren. Där är det iaf varmt och tryggt...

Bild037-2.jpg

Sv: Min stackars katt!!

Även om klinik blir en otrevlig upplevelse för henne så tror jag hon kommer över det ganska fort. Passa på att öronmärka henne samtidigt så hon slipper riskerna med halsband.

Jag skulle åka in. Om hon stressar upp sig kan ni ge henne lugnande hos veterinären, då märker hon ju inget. Det finns halsband med s.k säkerhetsspänne, hur säkra dom är vet jag dock inte. Men enligt vad jag läst så ska dom släppa vid belastning.

Jag har en katt som har en förmåga att bli VÄLDIGT arg hos veterinären, troligen pga rädsla. Henne får vi alltid ge lugnande om vi ska göra nått ordentligt.

Va skönt att hon e tillbaka!!! Jag ska idag hämta ut min katt från djursjukhuset. Hon åkte in där akut i fredags...hon hade då varit bort i 6 veckor å hittades otäckt smal och med halsbandet runt ena frambenet där det hade skurit ett riktigt djupt sår, som oxå luktade riktigt hemskt!!! Hon är en väldigt skygg katt hon med men hon var så tacksam mot veterinärena för att de hjälpte henne!!! hon kröp upp i deras famn! Å nu ska hon äntligen få komma hem!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lycka till med din katt!!!

Det känns liksom lite elakt att åka 45 minuter till djurkliniken för att vet. ska kolla på såret och sen skriva ut medicin.. :crazy: För mer än så kan han väl inte göra? Det är inget som kan sys och det är inte djupt... :confused:

Halsband ska hon slippa ha i fortsättningen, eftersom hon ska vara inne nu och bara gå ut på dagen när jag är med. Men ska titta efter såna till dom andra av mina katter som är ute!

Det känns liksom lite elakt att åka 45 minuter till djurkliniken för att vet. ska kolla på såret och sen skriva ut medicin.. :crazy: För mer än så kan han väl inte göra? Det är inget som kan sys och det är inte djupt... :confused:

Halsband ska hon slippa ha i fortsättningen, eftersom hon ska vara inne nu och bara gå ut på dagen när jag är med. Men ska titta efter såna till dom andra av mina katter som är ute!

Det beror sig lite på hur pass undernärd hon är. Om hon skulle behöva dropp eller vitaminspruta t ex... Men om hon äter & dricker & inte har feber eller så så borde det ju räcka med antibiotika mot infektionen i såret. Dock är det väl tveksamt om en veterinär skriver ut det utan att ha sett katten, om det inte är en veterinär som du har god kontakt med & som litar på ditt ord.

Är såret såpass "gammalt" att det är dödkött eller hårda kanter i det?

Hon är tunn och jag känner alla revben. Ful i pälsen. Men hon äter bra och dricker massa vatten och verkar inte sjuk på något sätt. Om hon verkade hängig och inte åt så skulle jag tveklöst åka in med henne!

Det är inget dödkött, det är mjukt och fuktigt. Luktar inte så illa nu som jag rensat och haft sårpuder på tre ggr. Halsbandet har väl skavt och skavt hela tiden så det har hållit såret öppet. :(

Ja vet. känner mig väl, med hästar, hund och många katter har det blivit några besök genom åren.... Så jag tror han skriver ut om jag förklarar hur det ligger till. Hoppas han är där imorn bara, är det någon av dom andra veterinärerna så kanske det blir svårare...

Tack för länken! Det såg bra ut.

När jag hade hästar så brukade det ofta finnas nån tub Juvanesta-salva liggande i medicinlådan. Om mina katter fick sår som inte verkade ruttna eller allvarligare så använde jag den salvan ett par dagar & det funkade fantastiskt bra & skyndade på läkningen massor.

bara en tanke eftersom du har häst.

Stackars din kisse :(, hoppas att det går bra. *håller tummarna*

Angående märkning och halsband.
Var hos min veterinären med min kisse i fredags för att kastrera honom, skulle då även öronmärka samtidigt.

Hon tyckte inte att jag skulle tatuera honom då de ofta får in skadade katter och ändå inte kan se vad det står i örat.
Hon rekommenderade chipmärkning och säkerhetshalsband istället, han har redan ett sådant halsband som jag köpt på Granngården och det funkar bra, man slipper vara orolig för att de ska fastna antingen med benen eller i något annat.

Vad skönt att hon kom tillbaka! Hon verkar ha haft det tufft minst sagt. :( Om du har Aloe-vera salva hemma skulle jag rekommendera att du tar på det också, det snabbar på sårläkningen och är nyttigt.

Nja här håller jag inte riktigt med dig...jag fick åka 1 tim 15 min för att komma till djursjukhuset men det var det värt då såret var väldigt infekterat.
Hur vet du att din katts sår inte e infekterat? det är väl bättre å göra för mkt än för lite för katten!

Stackars din kisse :(, hoppas att det går bra. *håller tummarna*

Angående märkning och halsband.
Var hos min veterinären med min kisse i fredags för att kastrera honom, skulle då även öronmärka samtidigt.

Hon tyckte inte att jag skulle tatuera honom då de ofta får in skadade katter och ändå inte kan se vad det står i örat.
Hon rekommenderade chipmärkning och säkerhetshalsband istället, han har redan ett sådant halsband som jag köpt på Granngården och det funkar bra, man slipper vara orolig för att de ska fastna antingen med benen eller i något annat.

Jag fick oxå rekommenderat att chip märka mina katter vilket jag oxå gjort. efter händelsen med min katt ska jag införskaffa säkerhets halsband.

det är ju inte för MIN skuld att jag tvekar att ta med katten utan hennes....

Hej
Jag har varit med om exakt samma sak. en av mina katter var borta i mer än sex veckor (jag trodde hon var död). Men plötsligt så satt hon på vedstapeln och skrek en dag när jag kom hem från jobbet.
Hon hade fått in ena frambenet mellan halsbandet och det hade skavt in djupt. Hon luktade hemskt, var i ett jätte dåligt skick, mager och flugorna hade ätit på hennes öron. Slängde mig i bilen med katten till BLå stjärnan. Och det enda dom gjorde då var att rengöra. Dels för att hon var i så dåligt skick och dels för att dom ville se ifall det läkte av sig självt. Ingen salva, sårpuder eller någon antibiotika skulle användas. Jag skulle tvätta av såret med ljummet vatten på kompresser två ggr dagligen och hålla katten i stillhet.
Sakta men säkert så läkte det, men en dag så sprack det upp och det blev en sår ficka som var ganska djup. Åkte då in med henne igen och hon sövdes och syddes innifrån och limmades på utsidan. Att ha ytliga stygn i armhålan skaver något grymt för katten.
I dag är hon helt återställd men jag tror att det tog två månader innan det var helt ok (hon har fortfarande ingen päls där och får det nog inte mer).
Jag tycker iallfall du kan avvakta, men sluta med salvor och pulver. Håll koll på det tvätta två ggr dagligen och håll henne i stillhet så att det får en chans att läka, märker du ingen förbättring snart så bör du nog ta henne/honom till en veterinär.
Du har ingen distriksveterinär som kan komma hem? Eller någon annan vet som ni brukar använda till hästarna, så behöver du inte stressa henne i en ny miljö.
Lycka till, jag vet hur hemskt det är att hitta sin katt i denna situation.
/B

Jag fick oxå rekommenderat att chip märka mina katter vilket jag oxå gjort. efter händelsen med min katt ska jag införskaffa säkerhets halsband.

Det är en nackdel med dessa säkerhetshalsband :angel: man kan liksom köpa på sig ett lager med en gång :D

Zeus har gjort åt 6 st på ett halvår :o fast grannarna har varit gulliga och lämnat tillbaka några som de hittat när de grejat i sina trädgårdar. ;)

Vad skumt, jag har blivit rekomenderad från 3 olika håll (varav en veterinär och två jobbade på katthem/kattföreningar) att tatuering är den bästa ID-märkningen, dock mindre fördelaktig i längden, men ändå den bästa.

Jag har inte hållt med om detta till 100%, men kommer ändå att ha tatuering som första ID-märkning på mina två innekatter samt halsband. Kanske chipmärker vid senare tillfälle också, lite onödigt kanske, men om man skall utomlands så kommer det snart att vara ett krav.

Slängde mig i bilen med katten till BLå stjärnan. Och det enda dom gjorde då var att rengöra. Dels för att hon var i så dåligt skick och dels för att dom ville se ifall det läkte av sig självt. Ingen salva, sårpuder eller någon antibiotika skulle användas. Jag skulle tvätta av såret med ljummet vatten på kompresser två ggr dagligen och hålla katten i stillhet.

För att dem ville se om det läkte av sig självt, vad är det för en underlig anledning?
Jag skulle inte rekommendera Centaur att bara använda vatten, det tar långt ifrån bort alla bakterier. Fast bäst är ju om hon ringer och frågar sin veterinär.

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Övr. Katt När Smulan var ett foster hade hennes mamma en obehandlad infektion. Detta gjorde Smulan blind på ena ögat men viss syn på det andra(hon...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: alfur
·
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: maria_b
·
E
Övr. Katt :confused: Hoppas någon kan hjälpa mej med ett litet problem vi har. Det är så att vi har väldens goaste katt. :love: Hon fyller ett år...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Emma85
·
K
Övr. Katt När jag tog Nisse var han runt 5 månader och hade levt ganska isolerat med sin mamma och kullsyster. Ägaren var nämligen aldrig hemma i...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: jennyhd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama