Min stackars katt!!

Sv: Min stackars katt!!

Jag tycker personligen att ID-märkning är den bästa då folk sällan tänker på att katten kan ha ett chip i nacken.
Om en katt blir påkörd och varken har halsband eller synlig märkning blir den troligare slängd i diket än om den hade en öronmärkning. Även om öronmärkningen suddats ut så kan personen anmäla det till polisen och ge ett signalement på katten, samma sak om katten kommer bort så är det troligare att den anses som hemlös om man inte kan se med blotta ögat att den är märkt. Då kommer ingen anmäla den upphittad och någon kanske t o m anser det bäst att skjuta den.

Ja här ute på vischan så är det garanterat ingen som tänker på att kolla efter en chip, tveksam till att dom tänker på öronmärknin också.. Det är därför jag valt att ha halsband, då syns det på långt håll att det rör sig om en huskatt....

Hej
Som jag sa tidigare så var katten i ett bedrövligt skick, vägde inte mycket och var sönder biten av flugor. Då katter enligt vet har ett fenomenalt sätt att läka diverse skador själv så tyckte dom att detta var den bästa lösningen då. Att enbart använda vatten tycker jag inte heller är konstigt, katter är även väldigt känsliga djur. Du kan ge din hund en värktablett men skulle du ge det till din katt så dör den i värsta fall. Att sy under armbågen ger oftast skavsår, att söva en katt som är i dåligt skick är lika farligt det.... Tror att det var först efter en månad som dom vågade söva henne.

Skulle detta inträffa för mig igen så skulle jag definitivt våga vänta några dagar för att se hur det läker.(tror jag, när detta hände så var jag säker på att katten skulle dö)
Det viktigaste är nog som vet påpekade för mig att förhindra rörelse i största möjligaste mån, inga hopp upp på möbler m.m. då dom strechar såret.
Hur som helst får vi hålla tummarna för TS katt.

/B

Det går bra, vet. tyckte jag skulle avvakta några dagar och se hur det utvecklas. Är ju inte så bra att ge antibiotika i onödan. Jag rensar med klorhexidin och har på bacimycin 3ggr om dagen. Det ser inte infekterat ut nu, men det vätskar lite och ser fortfarande "färskt" ut eller hur man ska säga. Ingen sårskårpa än.

Hon äter och dricker bra, verkar inte ha särskilt ont.. Hon har ätit så mkt mat att magen är som en fotboll.. :p Stackarn, hon har nog inte lyckats jaga särskilt bra med halsbandet under benet och smärtan från såret... :( Jag är så glad att hon äntligen kom hem!

Det går bra, vet. tyckte jag skulle avvakta några dagar och se hur det utvecklas. Är ju inte så bra att ge antibiotika i onödan. Jag rensar med klorhexidin och har på bacimycin 3ggr om dagen. Det ser inte infekterat ut nu, men det vätskar lite och ser fortfarande "färskt" ut eller hur man ska säga. Ingen sårskårpa än.

Hon äter och dricker bra, verkar inte ha särskilt ont.. Hon har ätit så mkt mat att magen är som en fotboll.. :p Stackarn, hon har nog inte lyckats jaga särskilt bra med halsbandet under benet och smärtan från såret... :( Jag är så glad att hon äntligen kom hem!

känner igen detta! min katt råkade som sagt ut för samma sak...å nu svälelr hennes mage oxå upp som en fotboll å hon fiser konstant!!! :o

Jag tycker personligen att ID-märkning är den bästa då folk sällan tänker på att katten kan ha ett chip i nacken.
Om en katt blir påkörd och varken har halsband eller synlig märkning blir den troligare slängd i diket än om den hade en öronmärkning. Även om öronmärkningen suddats ut så kan personen anmäla det till polisen och ge ett signalement på katten, samma sak om katten kommer bort så är det troligare att den anses som hemlös om man inte kan se med blotta ögat att den är märkt. Då kommer ingen anmäla den upphittad och någon kanske t o m anser det bäst att skjuta den.

Tyvärr så tror jag inte att så många kollar efter öronmärkning heller. Det är därför jag valt att ha halsband på mina, och märker halsbandet med tel.nr och adress (så om de inte vill ringa så vet de iaf vart katten hör hemma, + att adressen gjort att jag fått tillbaka 3 tappade halsband, i min brevlåda)

Dom är precis samma som Dogman´s, som man kan köpa billigare på t.ex. ICA.... Jag har sånna, och skriver med vattenfast penna direkt på halsbandet.

Ja, anledningen att jag tipsade om just dessa var att jag tycker det är bra med ID-brickan.
Visst, om katten tappat halsbandet så åker brickan oxå. Men då får man en ny utan problem.
Dessutom så upplever jag att dessa är några av de få säkerhetshalsband som inte släpper bara av att fastna lite lätt i en tunn gren eller liknande.

Liknande trådar

A
Övr. Katt När Smulan var ett foster hade hennes mamma en obehandlad infektion. Detta gjorde Smulan blind på ena ögat men viss syn på det andra(hon...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: alfur
·
Övr. Katt Hej!! För ca tre veckor sedan så skaffade jag två katter att ha som stallkatter. De är ett år gamla och har varit innekatter fram...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: maria_b
·
E
Övr. Katt :confused: Hoppas någon kan hjälpa mej med ett litet problem vi har. Det är så att vi har väldens goaste katt. :love: Hon fyller ett år...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Emma85
·
K
Övr. Katt När jag tog Nisse var han runt 5 månader och hade levt ganska isolerat med sin mamma och kullsyster. Ägaren var nämligen aldrig hemma i...
Svar
9
· Visningar
2 060
Senast: jennyhd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur