Min stackars häst..

Sv: Min stackars häst..

Förklara vad? Att DU inte skulle ha någon ny häst innan ni hade hittat ett bra hem åt den andra? Jag tycker det låter som det är du som borde behöva få lite förklarat så du tänker efter före! Ta hem hästen och sälj den andra om det är lättare att hitta ett bra hem, du är skyldig din första häst ett gott hem eller så ser du till att hon avlivas om du inte har tid/råd/lust att ordna det. :mad:
 
Sv: Min stackars häst..

Ta för sjutton hem hästen elelr ta ett ordentligt snack med tjejen.Jag fick samma problem med den första fodervärden på min unghäst.....Jag plockade min häst direkt..levde på vatten och bröd lääänge tills jag hittade en ny som verkligen tar hand om honom och förhoppningsvis kommer att köpa honom sen med.
ta tid på dig att hitta någon bättre fodervärd.det är DIN häst värd.Hur gammal är hon som har hästen på foder?är hon yngra kanske det är föräldrarna du ska prata med....
lYCKA TILL HUR DET ÄN BLIR.
 
Sv: Min stackars häst..

Instämmer helt.
Etoile -DU har skrivit i tidigar inlägg att dina föräldrar inte kan så mycket om hästar. Alltså är det DU som borde ha förklarat för dina föräldrar att sälja varmblod aldrig är lätt och sälja varmblod strax efte nyår är ännu svårare.
Det verkar mest som om du har varit förblindad över tanken på en ny duktig häst och med en stor portion naivitet bortförklarat problemet "gammal häst" med "det löser sig".
Nu får Du sätta dig ner med dina föräldrar och disskutera fram en lösning. Du får väl ta hjälp av din tränare eller någon annan som dina föräldrar kan tänkas lyssna på. De lyssnade ju uppenbarligen på tränaren när det gällde att skaffa en ny häst.

Apo
 
Sv: Min stackars häst..

Om du är ägare till hästen ska du se till att den mår bra. Salt är väldigt viktigt att en häst får i sig. Ring tjejjen idag och tala om att hon måste sätta upp en saltsten senast på måndag. Vet du hur länge hästen har varit utan salt?

Dessutom kan du kräva att hon ger din häst mat. Ni kan ha olika olika värden på stråfodret men faller hästen ur måste den få mer mat, Säg åt tjejjen att hon ökar med hippomusli omgående med gradvis tillvänjning och ge hästen mer stråfoder gärna fri tillgång. Det ska visa sig gnska snabbt om man är på rätt väg efter 3 veckor åker du dit igen och ser om det har tagit. Vill inte tjejjen köpa salt och ge hästen mer mat ta hem den.

Du måste tänka på en sak att tjejjen kan rida men har inte lärt sig hästhållning. Förklara för henne i lugn och ro så blir det nog bra!
 
Sv: Min stackars häst..

Om jag vore din mamma så skulle du inte ha fått köpa en ny häst innan den första var såld. Har man inte råd så har man inte....
 
Sv: Min stackars häst..

Jag ville INTE att hästen skulle ut till första bästa fodervärd, jag VILLE att det skulle komma fler och titta på henne, så att vi kunde välja den rätta.. Det var INTE jag som ville få bort henne på en gång, det var mina föräldrar!
Prata med min tränare :rofl:
Det var han som sa åt min pappa att jag inte skulle vara för kinkig med vem som köpte/hyrde hästen!
Så jag skulle ha hoppat över chansen att få hem världens bästa häst(enl mig) till ett kanonpris?? Bara för att jag inte visste att mina föräldrar skulle skicka iväg hästen till första bästa fodervärd :confused:
Det hjälper inte om JAG lever på vatten och bröd, det skulle jag gärna göra för att få hem min häst, men mina föräldrar vill inte leva på vatten och bröd!
Jag har ringt till tjejen och sagt åt henne att köpa ett nytt bett, en saltsten, muggsalva, idominsalva, höja hippofodret med 1,5kg..
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Så jag skulle ha hoppat över chansen att få hem världens bästa häst(enl mig) till ett kanonpris?? Bara för att jag inte visste att mina föräldrar skulle skicka iväg hästen till första bästa fodervärd :confused:

Ja, det tycker jag. Sånt är livet, har man inte råd med två hästar så har man inte. Då är ens skyldighet att se till att häst nummer ett hamnar på att bra ställe innan man tar hem häst nummer två.
 
Sv: Min stackars häst..

Bra att du ringt! Skulle tjejjen göra det också? tänk på att säga att slutmålet ska bli 2 kg. eller har du tänkt att hon ska öka på med 1.5 kg på en dag? Det skulle inte jag våga...

Åk ut igen efter 3 veckor så ser du om det har hjälpt! Prata litet oftare med tjejjen, du kan ju tänka på att hennes föräldrar är kanske lika "hästkunniga " som dina, så hon behöver hjälp att det ska fungera!
 
Sv: Min stackars häst..

Står själv i den situationen just nu att min nuvarande häst ska säljas och jag ska köpa en ny. Jag har inte råd att ha två hästar uppstallade och därför väntar jag med att köpa ny häst TROTS att jag hittat min absoluta drömhäst, som jag passar ihop med som handen i handsken. Jag vill ha henne mer än nåt annat, men blir hon såld så blir hon, jag har på mitt ansvar att först av allt hitta ett bra hem till min nuvarande häst.

I vintras stod jag i en liknande situation som din, mitt varmblodssto var ute på foder och jag hade halvblodvallacken själv. En dag ringer fodervärdarna och säger upp varmblodsstoet (vi hade en månads uppsägning). Jag satte genast igång och letade efter ett nytt hem till henne, men hann inte hitta något bra. Då hade jag inget val annat än att stå med två hästar, trots att jag egentligen inte hade råd. Jag fick göra så att jag drog ner på de kostnader som gick, åkte inte till ridhuset med halvblodet lika ofta och lät bägge hästarna gå oskodda i bak (eftersom de hade gjort det i perioder innan). I slutet på januari fick jag vbl-stoet sålt till ett otroligt bra hem för ovanligt mycket pengar (för att vara ett varmblod). Det gick eftersom jag tog mig tid att hitta det rätta hemmet. jag lät båda hästarna "lida" av att min tid/ekonomi inte räckte till i form av mindre träning/halvskoningar etc men INTE i form av mindre mat eller kärlek...

Lite rörigt men hoppas att det framgick att allt går att lösa, bara man vill.

/Ullis
 
Senast ändrad:
Sv: Min stackars häst..

Ja, du skulle aldrig skaffat ytterligare en häst när ni inte har råd med två. Man tar hand om vad man har och ser till att hästen får ett gott nytt hem innan man skaffar en ny leksak för att man tröttnat på den första. :devil:
 
Sv: Min stackars häst..

Hon kanske behöver avmaskas. jag skulle säga till tjejen att maska av och sen åka och kolla regelbundet.
 
Sv: Min stackars häst..

Om du väljer att låta hästen vara kvar hos den tjejen, är det viktigt att du verkligen kollar oftare så att hästen har det bra och att det från och med nu blir föändring åt det bättre. Nu vet ju inte jag hur långt ifrån henne som du bor, men är det så långt att du inte kan åka och hälsa på så får du åtminstone se till att hon skickar kort på hästen med jämna mellanrum! Visst man kan ljuga med kort och inte skicka de nyaste, men såpass borde du ju kunna lite på den person som du givit ansvaret att ta hand om din häst! Håll tätare kontakt med tjejen och erbjud din hjälp med att lägga upp foderstat och kanske även träningen om hon inte kan det själv! Hjälp henne att passa till utrustning mm. Det är kanske känsligt för fodervärden att ägaren "lägger sig i" men det är DU som har anvaret för din häst även om den är utlånad på foder!! Det är du som annars får tillbaka en förstörd häst och fattar inte tjejen det, så måste du flytta hästen omedelbart!
För att kunna ta hem hästen måste du förmodligen flytta till ett annat stall, som kostar mindre ärn 5000kr/månad, det finns även om du bor i Sthlmsområdet som jag skulle gissa med det priset. Du får kankse nöja dig med lägre standard eller längre resväg än du har nu, det är ju för 17 din hästs välmående det handlar om!! Och du verkar ju inte må specillet bra av att veta att din häst har det så som det är nu! Om du tar hem hästen kanske du kan hitta en hel-/halvfodervärd/medryttare som kan hjälpa till att betala för hästen och avlasta dig så du kan ha den i samma stall som din andra häst och ha koll på den utan att behöva betala allt.

Sista alternativet är att sälja din nya häst och ta tillbaka den första!
 
Sv: Min stackars häst..

Har pratat med tjejen och gett henne en låång lista på saker hon måste fixa och tänka på.. Vi ska dit igen om 2 veckor och se om hästen mår bättre...
Alternativet att sälja min nuvarande häst finns ej, och för mina föräldrar finns ej alternativet att ta hem hästen, Suck!
Jag håller på att övertala min mamma att det går att omskola hästen till westernhäst, och säger att det skulle bli såå kul att få rida ut tillsammans med henne :angel:
Tyvärr finns inga stall som är BRA för hästen i min närhet..
Alternativet är att betala 5.000kr/mån eller att hästen knappt får gå i hagen, eller att jag får åka 2timmar till stallet och 2 timmar hem igen, då blir inte pappa så glad :crazy:
Men, som sagt, hoppas tjejen har rättat till felen innan 2 veckor har gått... Annars ställer jag mig och skriker tills mina föräldrar låter mig ta hem henne igen!!! :bump:
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Alternativet att sälja min nuvarande häst finns ej, och för mina föräldrar finns ej alternativet att ta hem hästen, Suck!
Jag håller på att övertala min mamma att det går att omskola hästen till westernhäst, och säger att det skulle bli såå kul att få rida ut tillsammans med henne :angel:

Men du skrev ju att ni inte har råd med två hästar, tror du på att ett under ska inträffa? Och om inte häst nr 1 duger åt dig, varför tror du att din mamma vill ha den?
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Tyvärr finns inga stall som är BRA för hästen i min närhet..
Alternativet är att betala 5.000kr/mån eller att hästen knappt får gå i hagen, eller att jag får åka 2timmar till stallet och 2 timmar hem igen, då blir inte pappa så glad :crazy:
Men, som sagt, hoppas tjejen har rättat till felen innan 2 veckor har gått... Annars ställer jag mig och skriker tills mina föräldrar låter mig ta hem henne igen!!! :bump:

Då får du väl göra avkall på att det ska vara i din NÄRHET då.. Jag har stått utanför STockholm, i flera olika stall där hästarna gått ute hela dagar i fina, kuperade hagar i flock. För långt under 5000 kr/månad. Så du kanske får göra lite avkall på bekvämligheten?
 
Sv: Min stackars häst..

Att hästen ska omskolas till westernhäst var ironiskt menat, jag hoppas självklart på att hästen ska vara lika fin som när jag hade henne, om 2 veckor!
Aldrig att jag får pappa att gå med på att skjutsa 4timmar/dag :crazy:
Jag kan bara välja antingen på stall som har stoora fina hagar, ridhus, tränare, ridvägar osv för 5000/mån, eller på stall utan ridhus, inga ridvägar, hästarna går ute 4h/dag som kostar 2.700/mån, eller på stall som tar 2timmar att åka till, med bil, men det alternativet finns inte..
 
Sv: Min stackars häst..

Etoile skrev:
Att hästen ska omskolas till westernhäst var ironiskt menat, jag hoppas självklart på att hästen ska vara lika fin som när jag hade henne, om 2 veckor!
Aldrig att jag får pappa att gå med på att skjutsa 4timmar/dag :crazy:
Jag kan bara välja antingen på stall som har stoora fina hagar, ridhus, tränare, ridvägar osv för 5000/mån, eller på stall utan ridhus, inga ridvägar, hästarna går ute 4h/dag som kostar 2.700/mån, eller på stall som tar 2timmar att åka till, med bil, men det alternativet finns inte..


Då får du väl ställa henne på lösdrift då. Sen undrar jag VAR du egentligen bor, som bor i en sådan ÖKEN vad gäller stall?

Skicka iväg henne till någon för försäljning då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 243
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 124
Senast: Hedwig
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 256
Senast: Lavinia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 269
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skaffa barn eller inte
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp