Min shettis högg och sparkade mig!

S

skogsmullan

Nu måste jag ha råd, min sällskapsshettis 20+ chockade mig ordentligt idag. Det har tidigare hänt någon gång att han huggit efter folk, men inte mer. Han kör helt sitt eget race i alla lägen, går rakt på. Tittar inte på en. Han är normalt väldigt ranglåg. Ja, det var bara lite kort om hans personlighet.

Hur som helst, han går just nu i en ny flock där han fått lite bättre status. Idag skulle jag flytta honom för att stänga av en del av hagen, skulle ta honom i luggen som jag brukar då det bara var frågan om ett par meter. Då får han spelet, innan jag hunnit röra honom och hugger upprepade gånger över hela mig. Jag kunde bara hålla honom hyfsat från mig, då vänder han sig om och sparkar mig flera gånger.
Vad hände egentligen. Var felet att jag blev för chockad och gav honom en för mesig tillrättavisning vid första bettet? Eller kan det vara en effekt av nya statusen? Eller gjorde jag helt enkelt något galet?
OCh framför allt, hur ska vi reda ut detta?

Sv: Min shettis högg och sparkade mig!

Ganska kränkande tycker jag att bli dragen i luggen, skulle du själv vilja bli flyttad genom att bli dragen i håret?

Helt klart tycker hästen att han är över dig i rang. Det kan ha med hagsituationen att göra. Jag skulle ta hjälp av någon som kan det här bra innan nånting allvarligt händer. En häst ska aldrig ge sig på en människa oavsett vad som händer. Tycker den nåot är obehagligt får den visa det, men aldrig genom att vara aggressiv på det där viset.

Hästen tyckte helt enkelt att du behövde en uppläxning eftersom du försökte bossa över honom/henne. Ponnyn har ju märkt att tuffar den till sig och smäller på rejält får man bestämma i hagen, och det funkar säkert på matte också. Du bör nog ha hjälm och tjockt med kläder ett tag framåt när du handskas med hästen för säkerhets skull så du inte gör illa dig. Helst bör du ta hem någon som kan lära dig hur man visar hästen vem som bestämmer.

Han har klart klivit över dig i rangskalan. Dags att ta ner honom på jorden igen

Shettisen är över dig i rang och visade det ganska tydligt. Dax att visa att han inte bestämmer och sedan får du vara glad att det var en shettis och inte en ardenner.;)

rosita:
Naturligtvis drar jag inte i luggen! Jag tog i luggen för att visa vägen till grindöppningen ett par meter bort. Har svårt att tro att en häst uppfattar det som förnedrande! Jag skulle tycka det var förnedrande att bli dragen i håret, ja. Jag skulle även tycka det var förnedrande att gå i grimma och bli riden. Hästar är inte människor.

Heidi maria, mul och arabia:
Tror det ligger något i vad ni säger. Det kändes verkligen som att han försökte läxa upp mig, han flög på mig som om jag var en annan häst. Har aldrig varit med om något liknande!
Han har nypt mig i armen en gång tidigare på fyra år, men det var i en situation då han blev stressad och jag stod närmast.
Han känns dock alltid lite avstängd, trots att han normalt är ranglåg och alltid går undan så verkar han inte läsa av varken andra hästar eller folk om ni förstår vad jag menar?

Igår tog jag på honom träns, hade rejält med kläder och maken i ett extragrimskaft på andra sidan och gick och jobbade med honom. Inte så mycket som en sur min...

Ja, jag är väldigt tacksam att det är just han och inte någon av de andra hästarna, de är ju liksom lite större. :-)

Han känns dock alltid lite avstängd, trots att han normalt är ranglåg och alltid går undan så verkar han inte läsa av varken andra hästar eller folk om ni förstår vad jag menar?

Jag är inte så van vid hästar som beter sig så. Det var många år sedan jag träffade ngn.
Men jag undrar ändå : Är det inte vanligast att just ranglåga hästar beter sig så - speciellt kanske om den har svårt för att läsa av andra?

Jag antar att det inte finns annat att göra än att arbeta med den enhel del så att den lär sig ett bättre beteende.

Jag har faktiskt aldrig stött på någon som har ett så "osocialt" beteende förut. Han tycker dock jättemycket om när man pysslar med honom, fast även det visar han på lite annorlunda sätt. Han står inte stilla och njuter, nosar inte heller, tittar inte på en. Istället är han som en katt ungefär, vill bli kliad, stå jättenära... Han kanske inte är en häst egentligen! ;-)
Jag har också tolkat det osociala som en "överlevnadsstrategi" i flocken då han så ranglåg normalt.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
S
Träning Jag har i ett par månaders tid varierat med lite löslongering med min häst ibland. Har gjort jouin up som gick enligt regelboken. När...
Svar
15
· Visningar
2 154
Senast: sockerhumlan
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka