Min sambo kommer få ett utbrott..

V

Vaccan

När han kommer hem sedan.
Han har aldrig varit mycket för blommor, han dödade allt i kruka och ampel i 27 år innan han träffade mig.
Förra året tog han lite paprikafrön och satte och hela året har han behandlat dem som sina bebisar. Han har vattnat, planterat om och jobbat väldigt hårt och det gav fina resultat.
Stora plantor (högsta är nu cirka en meter) med stora paprikor på, många röda och fina just nu. Katterna har väl kraffsat lite på jorden men inte visat något större intresse för mer än att tugga på gröna växten (inte giftig!!) i ampeln i sovrummet.

Men så idag låg en av de största krukorna i tusen bitar när jag kom hem, rotsystemet var sönderkraffsat och jord utspritt över hela rummet.
Vi har fyra katter, varav två är mest troligt skyldiga (inte gamla tjocka röda hanen, inte honan.. nån av gamla smala hanen och kattungen är det).
Tur för katterna att jag kom hem först :angel:, jag som inte har något större känslomässigt band till dessa paprikor utan gav upp för flera år sedan sen min samling av Pelargoner for åt skogen en efter en.

Jag har i lugn och ro samlat upp all jord, skurit sönder fingrarna på flisor av kruka och samlat upp den före detta vackra frodiga plantan i en plastpåse.
Funderar på om jag ska ringa och förvarna honom innan han kommer hem, om jag törs :crazy:;)

Men vad vad vad vad, vad kan jag göra för att få dem att ge :devil: i blommorna?
Vad hatar katter att lukta på mest av allt så jag kan lägga det i krukorna?
Vad gör jag?

Sv: Min sambo kommer få ett utbrott..

Vår katt ta möss under soffan, tills vi placerade någonting som heter OFF där.
Det är små gröna kristaller, typ som gele. I denna flaska finns något som katter verkligen avskyr. En äcklig doft för dem antar jag.

Det bästa med detta är att du kan placera det var du vill, för det är helt ofarligt.

Apelsinskal har jag använt nån gång vill jag minnas.. Man tager vad man haver! Citrusfrukter brukar ju inte gå hem hos missarna. ;)

Om jag inte minns fel, så är paprika en ett-årig växt o era paprikor hade ju ändå mognat, så det var ju ändå dax att plocka dom! (Jag bor ju i Italien där man aldrig skulle ha paprika till prydnad, utan den hör hemma i grönsakslandet o ska ätas :)) Du kanske kan föreslå nån god maträtt med hans bedyrade paprikor som ingrediens?! Så egentligen har ju inte katterna gjort så fel :angel:
Om du vill ha växter i fortsättningen kan du skaffa lite större krukor som dom inte kan välta. Jag har plast-nät i vissa krukor som mina gärna annars gräver i. Citrusfrukter gillar dom ju inte så skal av dessa spridda i krukorna kan ju hjälpa men dom kanske ruttnar? Man kan ju sätta dom på tandpetare o stoppa i krukan! Lycka till!

Mja, ettårig är den nog inte med tanke på att mina paprikaplantor gett frukt i drygt 4 år. :)

Vi har rätt stora krukor nu, felet är (har jag kommit på) att dom (några av dem :angel:) tycker det är kul att hoppa upp på plantorna för att få tag i stora löv och paprikorna.
Jag tänkte ett tag på att ha mammutkrukor som står på golvet, dom får ju inte plats på fönsterbrädan även fast de är ca 1,5 dm.
Men då går de ju i jorden i vilket fall.

Det här är ju inte klokt, jag vet hur många människor som helst som har fina blommor och katter -varför är dom här katterna så sadistiska :crazy:

-Sambon fick föresten inget utbrott, han blev bara less när han kom hem igår. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka