Min sadel "visslar", någon som vet varför?

zazzarazz

Trådstartare
Har en Jaguar lite äldre modell, tror den är från ca -01. Den har den senaste tiden börjat "vissla" från oidentiferbar källa... Den liksom knarrar inte, utan visslar i takt med hästen... Man hör det (om man koncentrerar sig att inte lyssna på det som sägs..) på denna filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=mG9X6eedJxA

Funderade på om det var stiglädrena, men har bytt till andra och det hänger kvar. Någon som har varit med om något liknande? Och vet vad det kan vara?

Sv: Min sadel "visslar", någon som vet varför?

Hmm roligt ljud, du kan ju säga att du lär känna igen din sadel ialla fall:p

Men till sak, om jag ser det rätt så är det var gång du sitter ner i den, kolla så att det inte är ett litet hål i sätet så luften kommer ur den, vilket gör att den "visslar" allternativt bossorna.. men lycka till, det är nog den enda förklaringen jag kan komma på.

Det kan vara en nit som har släppt, jag hade kollat upp den hos sadelmakare.

Är sadeln nysmord? Vissa läderfett ger en förfärligt gnisslande effekt.

Jag hade en tråd om detta för några år sedan, fick ingen klarhet i det då heller. Kan ju nämna att den sadeln som då pep, inte gör det i dag. Nu är det en annan häst som har den, vet inte om det har ngt att säga, men den är iaf. helt tyst nu och jag har inte gjort ngt med den alls.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=882827

Detta är ju verkligen mystiskt... Efter att ha läst din gamla tråd är det ännu mer mystiskt... Slutade din sadel bara sådär?

Den har inte låtit hela tiden sen jag köpte den, började någon gång i höstas tror jag (köpte den förra vintern). Den är alltid nysmord (smörjer/tvättar av efter varje ridpass) Har en hoppsadel också, som inte låter...

Försöker få tag på sadelmakaren, men det är lättare sagt än gjort uppenbarligen...

Skumt. När jag såg den kom jag ihåg att en prestigesadel som en bekant har lät nåt lknande, men jag tror det försvann:confused: Det lät som nåt gnisslande, som av metall mot metall, Kolla hos sadelmakare. Det kan vara bara en skruv/nit som måste sättas fast igen, jag har hört att det kan bli så.

Japp, sadeln har bara hängt i stallet i ca ett år då jag inte haft ngn pålle som den passat till, jag har alltså inte fixat ngt på den, men nu är den helt tyst.

Den kanske helt enkelt bara tröttnade på att vissla :D

Vad är det för fråga?? Nää, äter aldrig blomkål...

Undrar också vad cristobal ställde för fråga xD Har blomkål något med sadlar att göra?
Min sadel gnisslar inte, men min medryttarhästs sadel som jag red i för ca 1 år sedan gjorde det, men sedan slutade den. Det hjälper kanske inte så mycket, men du kanske har någon smart person i stallet som kan svara på det?

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 310
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar