Min pulsmätare har gett upp!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ina79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 349
I

Ina79

Ja, min gammla Optipuls har nog för alltid gått i graven, displayen är helt väck. Har letat febrilt efter en ny "dosa" men har inte hittat någon så det är väl bara att inse att det är dax att införskaffa en ny.
Så nu vill jag ha tips från er, vad har ni och varför är just den så bra?
Några nackdelar?
Pris?

Vill helst ha en av samma modell som den jag haft, alltså en med elektrodena fästade på bukgjord/selunderlägg då jag tycker det är smidigt att bara koppla på kontakten istället för att dra någon extra gjord, men fråga är, finns det sådana på marknaden nu?
Finns det trådlösa numera kanske?

Ja, många funderinga, har ni någon åsikt så fram med den bara!

Jag gärna lära mig mer om träning med pulsmätare, har gått efter Stillings bok, och visst den är ju bra, men den har ju några år på nacken så nyare rön/ideér har säkert kommit. Vet att Conscator har något program man kan köpa, någon som har erfarenheter av det? Någon som har tips på någon bra litteratur/hemsida i ämnet?
Hur använder ni er pulsmätare?

Dessutom har jag en gång i tiden haft en beskrivning som jag hittat på ett annat, tyvärr numera nerlagt travforum, på hur man konstruerar en egen pulsmätare, är det någon av er travbukisar som har den beskrivningen?

Så, help me! :bow:

Sv: Min pulsmätare har gett upp!

Jag har använt mig under snart två års tid av Polars "trådlösa" modell. Har funkat kanon och enda problem jag har haft är batteribyte ;)

Den är i tre delar: elektroder som sitter fast på selen, kabel som ligger efter skalmen och klockan.

Tror deras hemsida är här
Jag är helnöjd med den

Denna hemsidan? http://www.polarpuls.com/frameset.htm
Villken modell är det du har och vad kostade den?
Hur sitter elektroderna fast på selen? Kan man ta dem och använda vid ridning och då ha klockan utan kabel till armen?

Är det bara Nilema som kör med pulsmätare?? Kom igen nu, vill ha fler svar!!

jag kollar bara pulsen efter träning. inte under eftersom jag inte har någon hehe.

Wiktor (Conscator) dog i våras :cry: , så programmet finns inte längre.

Jag använde det i ungefär ett år och var supernöjd, hästarna fick individanpassad träning på ett helt annat sätt och Wiktor själv ställde alltid upp med träningstips och råd.

Min syrra har lovat mig att åstadkomma nåt liknande (det är rätt enkelt egentligen) men säg den systemingenjör som har tid med släkten. ;) Själv har jag inte tillräckliga datakunskaper för att göra något bra på den fronten.

/// ghost

Ja just...det gick inte att få tag i Tystoproppar i hela Dalarna, undra om de kommit igång med produktionen än?

Hur gillar du Conscators pulsmätare då? Det enda jag vet är att kabeln är fuktansvärt gul, men det matchar ju mitt ekipage, vi som har grönt och gult! *S*

Jag har Polars :o :D

Fast jag har hittills haft svårt att få den att funka på hästarna var jag än sätter elektroderna. Jag har flyttat runt dem som en tok! :crazy: Men vintertid brukar jag inte använda den alls då jag tycker man ser displayen för dåligt i vissa vinklar så jag pulsar hästarna utomhus när jag kommit av banan, 5 minuter efter "målgång" i sista intervall eller heat.

Det är den varianten av programmet som jag har koll på hur det funkar, den andra vet jag inte om jag har tillräcklig info för att vidareutveckla.

/// ghost

Jag använder mig av modellen A1, och jag har inte haft några problem med att få elektroderna att funka

Den funkar bra att använda under sadeln och ha klockan på armen

Ina79 skrev:
Ja just...det gick inte att få tag i Tystoproppar i hela Dalarna, undra om de kommit igång med produktionen än?

Hur gillar du Conscators pulsmätare då? Det enda jag vet är att kabeln är fuktansvärt gul, men det matchar ju mitt ekipage, vi som har grönt och gult! *S*

:banana: Jari köpte sista paret på Aubiose :banana:
På Bidermans har dom hört att det kan vara produktionstart på gång snart...
ett tips gör ren dom med sånt där som man ska ha till bilens inredning som innehåller siliconolja, då håller dom sig mjuka längre!

Det är nog mycket bättre att använda det till propparna än till bilen om det inte är samma märke på medlet och bilen... :angel: :D

/solros-en kemist på ett bilföretag

solros skrev:
Det är nog mycket bättre att använda det till propparna än till bilen om det inte är samma märke på medlet och bilen... :angel: :D

/solros-en kemist på ett bilföretag
:idea: Kanske därför BR blivit så snabb för att jag använder samma till hans bollar som till min BMW... :angel:

:rofl: Nej, det finns det andra anledningar till. ;)

Men det kan bidra till att propparna lämnar öronen med en något ökad hastighet... Jag tror dock att förändringen är marginell...:D

solros skrev:
:rofl: Nej, det finns det andra anledningar till. ;)

Men det kan bidra till att propparna lämnar öronen med en något ökad hastighet... Jag tror dock att förändringen är marginell...:D

Jasså var det inte så enkelt...hmmm enligt "experterna" (som "hållit på" med trav i 10-30år dock oftast 0:- och 0 poäng på allt istallet) gör jag ju helt "fel" :p

:idea: Tror dom "ploppar" ur lite för häftigt såg på Tv inspelningen hur han tvekade lite när luckan kom sist.. Kan det bero på det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka