Min ponny lämnar mat kvar

Paulinas

Trådstartare
Hejsan nu är det så att jag behöver lite hjälp.
Min ponny har nyss blivit behandlad med kortison pga kotledsinflammation och står därför i halthage nu. Nu snart en vecka efter så har han börjat lämna massa mat. Han äter inte upp allt sitt hö utan lämnar en hel del samt att han inte äter sin lusern som han tidigare gjort. Han dricker bra och jag har gett han betfor dom senaste två dagarna för att han ska få i sig mycket vatten. Han bajsar bra och har ingen feber och verkar pigg i övrigt.
Någon som vet vad detta kan vara? typ kolik? Eller kan det vara så att han inte äter för att han har tråkigt typ? :(

Sv: Min ponny lämnar mat kvar

Om han inte äter alls så kan det vara kolik men om han lämnar och ändå äter om än lite så är han nog less. Se till att pyssla med honom så mycket som möjligt. Man brukar säga att en konvalescent tar den dubbla tiden just eftersom en konvalescent behöver mer uppmärksamhet än en frisk häst. Du kan också lägga in pinnar/sly av ask eller asp så att han har något annat att pyssla med. Gran kan man också ge. Observera att kisset blir rött av mycket gran så att du inte tror att hästen har blivit sjuk.

Har ponnyn blivit sprutad med kortison i leden eller fått det i fodret? Funderar lite eftersom människor kan få magsår av att äta kortisontabletter - kanske att det skulle kunna gälla hästar också? OBS bara spekulationer :).

Det beror ju oxå på hur mycket han får? Han äter ju klart mer när han rör sig mer...
Så när de får samma giva när de hamnar på boxvila äter de ofta lite mindre...
Klart att de blir less på att bara gå på boxvila! Försök att aktivera hjärnan lite på honom, häng upp leksaker och pyssla mycket som någon annan redan nämnt!
Hur gammal är han?

Minskade lite på maten och nu äter han upp allting, hänge upp hönät i både hage och box samt att han fick en liten gran, :) han är 11.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka