Min ponny bajsar löst :S

H

happysgogolena

Hej!

Min ponny har börjat bajsa löst. I början brukade hon göra det när hon blev nervös men nu har hon gjort det isnart 1 månad. Vad ska jag göra?:confused:

Sv: Min ponny bajsar löst :S

Tillräckligt med grovfoder?

Väldigt blött hösilage?

/P Döben

Jag tror som PD, kan det vara något med maten som orsakar det?

Mina hästar brukar bli dåliga i magen när dom går och noppar i sig fruset gräs:(

Hon kanske äter sand/lera i hagen, det gör min iaf eller hon äter rötter men får i sig sand å sånt samtidigt :cool:

min har också varit lös i magen ett tag... riktigt vad det beror på har jag inte kommit fram till mer än att han verkar ha blivit känsligare för foderbyten o hösilagbalarna har varit ganska olika i kvalitet... så jag ger honom Teho Bakt när det är dax att öppna ny bal...

har även bytt hage till honom eftersom den stora blev så lerig o där är det buskar de äter på som inte finns i deras vanliga hage... vet inte om det har påverkat...

om ni har sandjord i hagarna kan det kanske vara idé och kolla upp så att hästen inte har sand i tarmen. min haflinger var också lös i magen ett tag och det slutade med sandkolik och han fick fira både jul och nyår nere i helsingborg... våran andra häst är också lös i magen, vi frågade vet. vad vi skulle göra och han tyckte att vi skulle röntga för att vara säkra på att det inte är sand hos henne också. annars är loppfrö bra att ge, det ränsar ut sanden om det nu finns någon...

Är det nån som vet om det går bra att ge loppfrön om man tror att det finns sand/lera i tarmarna?
Är det farligt att ge om det inte finns sand/lera?
Misstänker att min dam har det och tänkte kolla om någon här vet detta innan jag stör vet på ringtid imorgon....

man kan ge det i förebyggande syfte...

Är det nån som vet om det går bra att ge loppfrön om man tror att det finns sand/lera i tarmarna?
Är det farligt att ge om det inte finns sand/lera?
Misstänker att min dam har det och tänkte kolla om någon här vet detta innan jag stör vet på ringtid imorgon....

loppfrön kan man ju köpa på hälsokost butiker som är till för oss människor. på påsen står tex ett recept på en gröt med loppfrön i som är till för att kunna ätas varje dag som jag förstod det. loppfrön blir som en klistrig gegga som för med ev. "skräp" och annat onödigt ut ur tarmarna och magen. som cleopatra sa kan man ge det i förebyggande syfte. så jag tror knappast att loppfrön skulle vara farligt. dessutom tror jag att nästan alla hästar får i sig sand och lera mer eller mindre (om de går ute) den här årstiden. så du kan nog ge loppfrön med säkerhet! :)

har förstått det så att det är som med linfrön men lite bättre!

haha blev ordet loppfrön många ggr :) dessutom 3 ggr på rad ...jej!

för att svara på trådfrågan:

somd e flesta andra har skrivit tror jag också att det kan bero på leran. vissa känliga hästar reagerar med att ibland få kolik medans andra blir lösa i magen. vi har haft samma problem som du med lös mage på min och mammas häst. detta har blivit bättre när vi har gett jäst. och vi tror som sagt att det beror på leran eftersom det slutar när det har blivit kallt och fryst på ute i hagarna.

var noga med att inte fodra i leran. och så kan du ju som sagt prova jäst i ett mål om dagen. vi brukar ge en halv till en hel beroende på hur lös i magen han är. lös upp det i lite varmt vatten om din häst inte tycker det är gott. vi brukar köra med vanlig jäst man kan köpa i mataffären. du kan ju även prova loppfrön...men det kan som betfor ge en drivande effekt och jag vet inte säkert men antar att de kan bli lite lösa i magen av det med om inte allt står rätt till...(?)...kanske man kan ge det senare när bajset är tillbaka till sin vanliga form i förebyggande syfte. hmmm...

hoppas jag har hjälpt något! lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

ok då kör jag en kur så får vi se om det rensar ut lite
Tack till fnytt med för svaret!

Så linfrö funkar också?
För det ger vi alla våra hästar och jag har märkat att ardennern gärna tuggar sand....:crazy:

Vi har en ponny som också har knepig mage han har haft kolik två gånger. Nu ger vi honom något som heter linfrökakor. Det är billigt! man köer det i säckar för en 140:- och blandar med betforen. Nu "skiter han som en häst".

Hon kanske äter sand/lera i hagen, det gör min iaf eller hon äter rötter men får i sig sand å sånt samtidigt :cool:

mm, det är nog det. Hagen är väldigt geggig så här års, och dom äter frukost och lunch hö ute.. men jag får väl försöka mata henne inne så mycket som möjligt. tack för alla svar:)

Bakjäst har jag aldrig använt. Vet dock att det går men ett annat förslag för stabilisering av magar är foderjäst. Förutom stabiliserande funktion är det alla b-vitaminer(utom b12) selen, en del mineraler m m. Jag ger två mått om dagen till min gamle man. Det funkar bra. När jag lägger av blir han lös eller får kolik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII