Sv: Min polle och medryttare*skriver av mig lite*
haha, nu ska jag skriva och klanka lite på MINA medryttare... *hehe*
Alltså, min älskling är en fd ridskolehäst som aldrig sattes in i någon verksamhet innan jag köpte honom. Jag bor och pluggar på annan ort under veckorna och då är det mina systrar som har hand om skötsel och ridning. Gromit vet det, och alla är Matte, men bara jag är "riktiga" matte. För övrigt så rider vi väldigt lika, förutom att jag och H är lite sne åt olika håll, och det kompletterar hästen bra. Andra syrran mest tomkör och longerar och pysslar på, hon rider inte gärna för att hon inte känner sig så trygg.
dessa två kan jag gorma på över småsaker, men det beror på att jag ofta har ganska dåligt samvete vad gäller min häst och den tid jag har att ge honom. Ibland kompenseras det och med dyra presenter...
Jag kan tycka att det är viktigt att han får spånet på ett speciellt sätt när man mockar, att man kammar över manen på en sida av halsen och ryktar 300 tag om dagen. detta är småsaker som varken gör till eller från när det egentligen kommer till hästens välmående, men måste man gnälla lite så hittar man mycket!
Förutom dessa två så har jag en skötare som har hand om honom på vilodagen. Hon bortstar, badar, städar och pysslar. Hon kan däremot vara en riktig slarver emellanåt. Hon rider INTE eftersm jag inte tycker att hon klarar av min häst, de ggr hon ridit honom har han varit så obekväm i munnen. Hon håller däremot på att lära sig tömköra, och det börjar hon bli riktigt duktig på... =)
Och så Skogsmulle! det är min boxgranne, vars häst just nu står skadad. Hon rider min häst ca 1 ggn i veckan, tar ut honom i skogen och lufsar på. Nästan vem som helst kan rida gromit i skogen, han är så trygg och stabil och väldigt sansad. Det känns som ett bra koncept, även om S whajnar lite över min älskade ponnys stora härliga trav... hennes ponny tar korta steg och är superlätt att rida! Dock är S en väldigt rutinerad dressyrryttare, men hon trivs bra med att fara ut i skogen och busa.
Som jag ser det så skadar det inte min häst att vi är många, han har ett fast veckoschema, så länge vi inte ska rida kurs eller så. Fast då är det ändå jag som kommer, och jag är den ende som egentligen varierar från vecka till vecka vad jag gör. Huvudsaken är att Hästen har klart för sig att "åh, idag kommer S, då ska vi ut och busa".
det är ett koncept som både jag och min häst vinenr på, eftersom han älskar att arbeta och gärna skulle gå det dubbla!