Min polle och medryttare*skriver av mig lite*

B

Buckingham

eftersom jag har svårt att rida varje dag så har jag medryttare och henne har jag haft över 1 år och måste bara få utrycka mig att jag har en sån himla tur att ha henne hon och min polle kommer så himla bra överäns :bump: och hon hjälper mig värkligen. har till och med hört från dom i stallet att hon är trevlig. hade en som provred i helgen och hon var väldigt duktig, hon ska rida i helgen igen och hoppas att hon bestämmer sig för att stanna. Hade en till innan men hon bytte till en annan häst i stallet (jag flyttar hästen 1 dec) och då är det mer bilvägar att rida och mycket skog med men han kan vara lite knepig i trafiken och då behöver jag en mera van ryttare.
Hur känner ni för era medryttare?

Sv: Min polle och medryttare*skriver av mig lite*

Jag fattade inte riktigt, om du har en medryttare.. ska du ha en till eller varför kan inte den andra rida fler dagar? Jaja, det va lite svamligt :D

Jag hade en jättebra i 2 år, hittade henne här faktist :D(Thank god för Buke) men hennes jobb tog lite överhand och hon skulle satsa på det, men hon hjälpte mig verkligen med ALLT, skrittade igång hästen när hon varit sjuk (väntade på att hästen skulle bli frisk å så).

När hon slutade så såldes en häst i mitt stall och jag snodde hennes medryttare :D och hon verkar vara lika snäll och duktig hon, kommer bra överens med min häst (ett lite tjurigt :angel: sto som inte riktigt alltid är med på noterna) och nu när min häst är sjuk igen :crazy: så är hon villig att vänta och ställer upp och åker ut och går promenader med min häst (!!) och skrittar och bara borstar, hur gulligt som helst. Hon rider iofs bara i skogen pga en liten händelse i dressyren men hon arbetar henne ändå ute i skogen och ger sig ut i alla väder :banana:.

Så jag har aldrig haft någon dålig medryttare och inte många heller, men det tror jag dels är för att min häst är så speciell i humör och man måste vara stomänniska för att stå ut med henne:D och de har alltid varit lite äldre så jag har verkligen känt att de haft tid och velat ge min häst tid och det känns ju alltid bra!

hon som har varit medryttare över ett år kan bara 1-2 dagar veckan och han behöver ridas fler dagar annars så blir han ganksa jobbig att hantera.

Okej, så du menar att du inte kan rida själv resten? Ja isåfall får du ju försöka hitta någon lugn och fin för det är aldrig bra att ha för många ryttare på en häst:D

Okej, så du menar att du inte kan rida själv resten? Ja isåfall får du ju försöka hitta någon lugn och fin för det är aldrig bra att ha för många ryttare på en häst:D

Jag kan rida mellan 15-35 min, när jag inte har så ont i ryggen/höften kan jag rida i 45min till 1h max (har fel på ischias nerven) =/

Senast ändrad av en moderator:

3 på en häst tror jag funkar ändå. Jag o min syster delar på vår dam och har haft medryttare tidigare, alltså totalt tre, och det har inte varit några problem. Iof var det en familj som hade henne tidigare, o de var också tre som red, så hon är väl van vid det.

Men i vårt fall, och de flesta, tror jag det som är viktigast är att hästen och ryttaren tycker om varandra. Sen är det väl klart att det blir jobbigt om man blir för många.

Min ex medryttarpålle hade 3 ett tag, inkl mig, o har fortfarande tror jag. När jag pratade om min dam med ägaren o sade att jag när jag kommer hem från tyskland nog helst vill klara mig utan medryttare sade hon att ja det är ju bra så man inte blir för många på hästen.. jag kunde inte låta bli att påpeka att det blir ju inte fler än på hennes, men hon menade på att det var skillnad på psyke. Vilket till viss del stämmer, men jag tycker att han har knäppt av, är segare än han varit och känns inte lika glad längre(känsligt att påpeka sånt dock). När jag var den som red hnm mest (då var vi bara 2 medryttare - ägaren rider knappt själv) så var han alltid glad att komma ut, men nu när jag lånat hnm så har han känts seg.
Det tror jag också är en reaktion på för många människor, framför allt för många nya på kort tid. Han verkade faktiskt glad när jag kom tillbaka efter ett års frånvaro (men sen slutade jag ju när jag tog hem min häst). Men det märks inte lika tydligt när de reagerar så. Min dam skulle nog snarare bli stressad. Mer lagd åt det hållet..

Långt blev det, men jag tror inte att tre totalt på en häst är för mkt, så länge alla kommer överens.

Jag har just nu en liten tjej som rider Zadek ett par gånger i veckan. Hon heter Jennie och är 12 år gammal. Hon är kanske 1,40 m hög och det poängterar hon hela tiden, så att jag inte glömmer det. Hon får stå på pall när hon tränsar Zadek och när hon ska hoppa upp får hon sänka stiglädrena till sista hålet och därefter hoppa upp från pall. Hennes skänklar når honom precis nedanför sadelns kåpor. Hon är så grymt envis så allting flyter ändå på bra. Zadek är ju en gudagåva också! Världens snällaste häst! :love: Nej, hennes envishet kommer hon nog långt på för han är aningens stor för henne. :rofl:

Ja absolut funkar 3 på en häst men jag har märkt att det kan gå överstyr ibland.. Man skaffar en till och sen kan hon bara rida en dag så blir det en till.

Jag har haft 3 då jag hade projektarbete fast det var en kompis som jag kände väl.

Jag känner en som hade 2 eller 3 (hon hade inte tid själv) för att hon kunde få in mer pengar så än om hon hade 1 eller 2 som tog fler dagar.
Lite så känns det med min exmedryttarhäst också. Jag kan väl tycka att det känns lite såsådär. Jag vet att den inte kostar multum för dem, och nu har de 3, varar 2 betalar 600 kr o den tredje typ 300. 1500 kr i månaden, och det är vad deras häst max kostar dem i stallhyra m foder o strö osv i månaden. Jag vet att de har ont om pengar iof o eg inte har råd... men lite snett tycker jag det är när medryttarna betalar hästen, de har inte hela veckorna heller.

Jag har alltid tagit betalt utifrån stallhyran; räknat ut vad hästen kostar de dagar hon rids, men tar inte heller extra, om hon skulle rida ngn extra dag, o drar inte bort om hon inte kan ngn dag (dock kan hon ju få rida igen det.)

Jag skulle hellre ha en som tar fler dagar ändå. Fast just nu satsar jag på, när jag kommer hem igen, att jag och syster min ska klara oss själva. :)

Jag har nyligen fått hem min gammel häst och har två meddryttare på den.En som var tidigare å ville igen och en ny.Båda två är super. De vill mest bara ut i skogen m.m passar bra så tar jag banbiten.
En har tre ggr i veckan å den andra 2 ggr i veckan.När de är i stallet så fixar de allt och tar in hästarna.Har eget stall.

Jag är supernöjd!!:D

Jag har en delfodervärd som är guld värd=)

Hon tog Naggur på foder när jag va gravid och fortsatte sen att rida honom när jag tog tillbaka honom.
Hon och Naggur passar jättebra ihop och hon ser alltid till hans bästa.
Kan nog lätt bli att medryttare och så gör de dom tycker är roligt bara. Men hon tömkör, longerar å verkligen lägger ner träning på honom som kanske inte alltid är de roligaste.
En stoooor kram till Naggis här på buke:love:

Har precis skaffat en till medryttare då jag inte hinner med lika mycket nu när jag har barn. Hon verkar åxå jättebra å Naggur verkar trivas med henne=)

Gammal tråd men kvittar :p

Jag trivs med min nuvarande medryttare, det är en liten tjej på 11 år som kommer och rider min pålla 1 gång i veckan. De är ute och promenerar i skogen tillsammans med tjejens mamma. Funkar jättebra för mig att de är ute och luftar Belizzi när jag inte hinner/ orkar.

Skulle gärna sätt att tjejen vore lite mer självständig men det kommer (hoppas jag) som det är nu är det mest mamma som sköter allt och när mamma inte kan så blir det lite problem (när mamman inte kan följer okunniga pappa med). Men de är snälla och tycker Belizzi är världens snällaste och goaste, hon fick tom. julkort från dom i år :)

hmm jag hittar ingen alls ja har haft diverse folk ut och provridit men inge nhar vart någe att ha just.....förstår inte folk vill tävla och träna men inte betala ens sina egna träningar :mad:
märkligt!

hade en som provred, men tyvärr inte var vad jag tänkt.

Har 6st som mejlat nu, och imorn kmr det en tjej och ska provrida. Hon verkar toppen än så länge, hon är vuxen och har pausat från ridningen ett tag, så vi får hoppas på att allt går vägen! Isf är det nog mkt troligt att det blir hon som får bli medryttare på min ögonsten.

Jag har oxå haft tur med min nuvarande medryttare. Den ända som provridit och velat stanna kvar, då min häst verkligen är speciell. Hon är stor, har mycket nerver på utsidan och har offtast en väldans fart, är svår att sammla och få henn avslappnat, så varje ridpass börjar offtast i skritt som går i 180, de är knappt skritt, mer en blandning av allt, för övrigt är hästen världens snällast, har dock humör, men de gäller att man kan rida för att sätta sej på henne, man måste börja jobba med henne på en gång för att få henne att tänka ner och fram, och man måste vara lugn själv, och lixom andas ner henne. Men världens finaste att rida när man tagit sej igenom de där.. Hon har nu börjat bli mycket finare i början av ridpassen oxå, hon vet vad som gäller, är riden 1 år. Men jag hade nästan gett upp hoppet att hitta en medryttare som ville fortsätta, de var nog nära att tjejen jag har nu oxå tänkte hoppa av, men hon kom igen, och nu är dom som ett, rider lektioner, rider ut, hoppar, dressyrar, ja allt, och även i vilket väder som helst, fast vi är bortskämda med ridhus. :angel: Och den här tjejen släpper jag inte i första taget. :D Har haft tur helt enkelt.

Det känns alltid jätte bra att vara med naggur och se hans utveckling jag tror att jag hade känt annorlunda om han inte hade utvecklats någonting men vi har möt motgångar och framgångar sen är han en toppen häst i psyket och bara helt underbar att vara och arbeta med, sen är han ju världens sötaste så vem kan motstå honom :D:love::D

=)

Just nu känns han verkligen toppen! De känns som han bara blir bättre å bättre!
Jag tror mycket beror på att vi flyttat och att han trivs mycket bättre på mulsta... Han gillar att gå med sina isistjejer=)
Så han har fått en helt annan energi och gillar att jobba på ett helt annat sätt=)
Ja klart han e sötast=)

haha, nu ska jag skriva och klanka lite på MINA medryttare... *hehe*

Alltså, min älskling är en fd ridskolehäst som aldrig sattes in i någon verksamhet innan jag köpte honom. Jag bor och pluggar på annan ort under veckorna och då är det mina systrar som har hand om skötsel och ridning. Gromit vet det, och alla är Matte, men bara jag är "riktiga" matte. För övrigt så rider vi väldigt lika, förutom att jag och H är lite sne åt olika håll, och det kompletterar hästen bra. Andra syrran mest tomkör och longerar och pysslar på, hon rider inte gärna för att hon inte känner sig så trygg.
dessa två kan jag gorma på över småsaker, men det beror på att jag ofta har ganska dåligt samvete vad gäller min häst och den tid jag har att ge honom. Ibland kompenseras det och med dyra presenter...
Jag kan tycka att det är viktigt att han får spånet på ett speciellt sätt när man mockar, att man kammar över manen på en sida av halsen och ryktar 300 tag om dagen. detta är småsaker som varken gör till eller från när det egentligen kommer till hästens välmående, men måste man gnälla lite så hittar man mycket!

Förutom dessa två så har jag en skötare som har hand om honom på vilodagen. Hon bortstar, badar, städar och pysslar. Hon kan däremot vara en riktig slarver emellanåt. Hon rider INTE eftersm jag inte tycker att hon klarar av min häst, de ggr hon ridit honom har han varit så obekväm i munnen. Hon håller däremot på att lära sig tömköra, och det börjar hon bli riktigt duktig på... =)

Och så Skogsmulle! det är min boxgranne, vars häst just nu står skadad. Hon rider min häst ca 1 ggn i veckan, tar ut honom i skogen och lufsar på. Nästan vem som helst kan rida gromit i skogen, han är så trygg och stabil och väldigt sansad. Det känns som ett bra koncept, även om S whajnar lite över min älskade ponnys stora härliga trav... hennes ponny tar korta steg och är superlätt att rida! Dock är S en väldigt rutinerad dressyrryttare, men hon trivs bra med att fara ut i skogen och busa.

Som jag ser det så skadar det inte min häst att vi är många, han har ett fast veckoschema, så länge vi inte ska rida kurs eller så. Fast då är det ändå jag som kommer, och jag är den ende som egentligen varierar från vecka till vecka vad jag gör. Huvudsaken är att Hästen har klart för sig att "åh, idag kommer S, då ska vi ut och busa".

det är ett koncept som både jag och min häst vinenr på, eftersom han älskar att arbeta och gärna skulle gå det dubbla! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 701
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 808
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama