Min pålle måste bli small!

Trocadero_lover

Trådstartare
Han äter på morgonen: 1dl okrossad havre, ½dl betfor.
Han äter på kvällen: 1dl krossad havre, 1dl betfor, 1dl miner, 20ml b.vitamin. 1kg hö.
Dem har höbal ute i hagen.
Jag behöver jätte mycket tips på hur han ska kunna gå ner i vikt, för att då skulle han säkerligen bli mycket finare.
Han är en ponny, :love:fjordkorsning :crazy:
 
Hur rider du honom?
Vet inget om bantning men jag tycker det verkar väldigt lite :crazy:

Tjocka ponnyer (?) kan behöva ridas två gånger per dag. En stor hage som dom kan springa i är såklart ett + :)
 
Beror ju på vad du har för analysvärden på höt. Är det mycket energi i kommer han ju att vara bukig oavsett hur mycket du tränar eftersom kvoten mellan protein/energi troligtvis är fel. Har du analys på höt? Är hästen bukig eller fet på ryggen också? Är rumpan formad som ett hjärta bakifrån?
 
Ja, antagligen eftersom att han går på fri tillgång hö och du rider för lite
Lättfödda hästar måste bränna kalorier varje dag ifall de ska kunna stå och trycka hö hela dagarna i hagen. Rid mer, eller ta bort höbalen och ge portionerat alt. komplettera med halm i hagen ifall du vill att han ska kunna äta hela dagen utan att bli fet
 
Vad menar du med att DE har en bal i hagen? Är det många hästar som ska dela på den, och är det en silagebal eller en vanlig 8-kgs höbal på flera hästar? Vad har du för värden på höet?
Tycker det låter lite om han nu delar en liten höbal med andra hästar.
 
Tycker din foderstat låter väldigt konstig.

Jag gav våran senaste fjording denna foderstat när hon kom. Då var hon oriden och räyy fet och omusklad.

Morgon: 5dl betfor (torr vikt)
1 kg hö (av medelgod kvalite)

Lunch: 1 kg hö i hagen
mycket motion i kuperad naturhagen med naturligt
bete året runt

Kväll: 1 dl betfor(torrvikt)
1 dl pellets(Hippo Basic)
2 kg hö


Natt: 4 dl betfor(torrvikt)
2 dl pellets
4 kg hö

Efter ett par månader med MYCKET mer mat än tidigare var hon smalare, mer musklad, gladare och jättepigg att rida.

Tidigare hade hon nämligen fått: 1 näve hel havre morgon och kväll, 1 dl mineraler på kvällen och 2 kg hö till natten och 1 kg hö till lunch.

När en häst får i sej en sådan svältkost slutar den upp med att göra sej av med energi, utan kroppen ställer in sej på att omvandla ALLT till fett.
Därför ska man se till att hästen får i sej mer mat så att den har energi nog att röra på sej.
Öka motionen långsamt från drygt 20 minuter i skritt till 2 timmar i god fart efter drygt 2 månader.

Tänk på att vid all bantning av häst, så måste man först öka maten därefter öka motionen.
Annars bryter man inte mönstret med att hästens inställning är att LAGRA fett, istället för att förbränna fett.

För lite mat till en häst gör att den, om den inte vansköts, blir fet.
Mer mat, mer motion, det gör en smal pigg häst.
 
Lyssna på Palle för guds skull, hästen ska ha en avpassad foderstat, då kommer den att vara i rätt hull efter ett tag med lagom mängd motion.Att banta är inte svaret.
Sen undrar jag vad du menar med finare, är det en mullig fjordkorsningsmodell så kommer den aldrig att se ut som en smäcker Welsh. Då får du byta häst.
 
Jag försöker rida honom runt 1h varje dag. Vissa dagar blir det mer andra mindre. Han brukar ha vilodag 1 dag i veckan ( eller då jag inte hinner rida ) Jag rider både i skogen och dressyr/markarbete/hoppning. Jag har för mig att det var ganska "normalt"?, ska kolla. Vi brukar säga att han har hjärtformadrumpa. :love:, men det kanske inte är så bra? Dem har en vanlig stor höbal, inte såna där små utan en stor bal som en ensilagebal. De är 4 hästar som delar på den.Han äter fel foder, för ger jag honom mer havre så blir han tokigt, ska ev. satsa på Fibergi. Nej, det räknar jag inte med heller, men om jag ska träna hoppning osv. så måste han ju va hyfsat smal, för det är ju jobbigt att hoppa om han inte är i hyfsad form.
 
Jag har varit med om hästar som bantats på fel sätt.
Så se till att din häst får ordentligt med hö(inte mer än nödvändigt men man ska ändå inte snåla), ge den halm om du behöver tillfredställa tuggbehovet. Ge den inte så mkt krafftfder, många gånger räcker det bara med höet som foder. Rid hästen mkt och låt den gå mkt i hagen. Ändå så att den inte får fri tillgång av hö på dagarna, det ska vara mest under natten. Det finns inga genvägar, bara senvägar!
 
hur mkt rider du honom?? jag tycker d låter som att hästen får lite för lite mat om du nu rider den... även fast du kanske vill att han ska gå ner i vikt måste du tänka på att hästen behöver mat iallafall... du äter ju riktigt fast du kanske tränar... d e samma för hästen...
 
En storbal i hagen = fri tillgång på hö under dagtid, tolkar jag det som. Där har du väl problemet - din häst passar antagligen på att äta väldigt mycket då! Fri tillgång fungerar inte för alla hästar... Om han ska gå ner i vikt tror jag att du måste ändra så att han får en begränsad mängd hö under dagen. Men inte för lite heller, precis som andra skrivit här.
 
ville bara säga att jag och stallägaren har givit våra hästar (två araber och en connemara) fibergi och vi båda slutade med det för att våra hästar blev så feta av det.

Men det beror ju på mycket annat också.
Våra hästar har också en storbal i hagen som de äter av. Får 1 kaka hö till kvällen och 1 kaka till natten ungefär.
Min får också en liter kraft grund och ca 4 dl (svälld) betfor.
Alltså en halv liter kraft + 2 dl betfor morgon och sedan till kvällen igen.

Han är lite tjockis, har varit fetare.. Han har lika lätt för att gå ner som att gå upp i vikt men jag rider inte regelbundet..
 
Jag tror oxå att det e den fria tillgången som kan vara trixet, men för den skullen ska man inte ta bort för mycket hö..När jag bantade min connemara så sänkte jag hö mängden MEN jag gav halm istället o så regelbunden träning, inte för hårt till att börja med eftersom vikten på magen kan skada leder osv vid öfr hårt arbete :banana:!Nu är han e rätt så fin form,ska bara få upp musklerna lite mer, men det tar tid och det gäller att tarmarna får jobba ordentligt ändå!Ge halm i hagen o ge en uppvägd hö mängd, så är det alltid en början!/Lycka till! :D/j
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 777
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 663
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp