Min nya utrustning!

Ajabaja

Trådstartare
Äntligen har jag fått hem mitt nya sele & nya hjul till vagnen!
Till min besvikelse inser jag att de nya hjulen har 4cm kortare diameter än mina gamla. Med två vuxna i vagnen så lättar skaklarna lätt..:( Måste jag försöka skicka tillbaka de nya svindyra hjulen? Eller ska jag sälja vagnen & köpa en ny? Den är i storlek minishettis-shettis så den är nära inpå liten... (Jag som är van att köra med en för stor speedcart:))

Nästa problem jag stöter på är att draglinorna var för långa, men det går det ju att göra hål i. Men! Min gamle lille shettis avskydde linbärarna från bakselen! Han gick & slog efter dem flera gånger så jag fick ryta till för att han inte skulle träffa vagnen. Han är inte den typen som slår, utan så fort jag plockat bort linbärarna så slutade han. Det var bara i traven som detta hände. Tror det berodde på att de slog honom i ljumsken. Måste man använda dem? Eller finns det en bättre lösning?

I övrigt är jag så glad att jag hittade ett sele som passade min superbreda lilla häst!:bump::bump:

Sv: Min nya utrustning!

Finns det möjlighet att sänka fästet i selen 4 cm? Alt fästa någon sorts vikt frampå vagnen för att få bättre balans? (eller flytta bak axeln, men det kan vara svårare. Detta kan dock svetsare hjälpa till med)

Jag ser många som kör utan linhållare, men det förvånar mig att din häst slog efter dem, är de konstigt placerade. Har svårt att se hur de skulle kunna slå honom i ljumskarna?

Tack för ditt svar!:bow:
Tänk att jag inte tänkte så långt! Nu fick jag selet strax innan jag reste bort, men jag ska ut imorgon & prova hela utrustningen igen. Tror faktiskt att jag har något/några hål kvar att sänka ner skaklarna med. (Hoppas bara att han inte är för bred för vagnen) Jag vill ogärna svetsa om vagnen eftersom det är en roslagsrockard & den har ju ett visst värde för ev framtida försäljning en dag. Kanske bättre att köpa en i bättre storlek annars... Eller så kan jag prova med en vikt.:idea: Bra med lite olika idéer att prova i alla fall!:bow:

Vad gäller linhållarna så var jag slarvig i beskrivningen. De sitter där de ska från bakselet, men de börjar liksom gunga så de slår honom nog i magen mera.. Jag hade nog lite bråttom att få provköra utrustningen, efter så många år med travutrusning pga den trasiga vagnen, att jag gjorde några små missar. Ska som sagt ta en titt imorgon igen & se om det finns något att förändra till det bättre!

(Ursäkta om jag formulerar mig konstigt, är vrålförkyld & känns som att jag inte ens ser stavfelen!:()

Hej!
Nu har vi fått ordning på utrustningen. Vad tycks?
http://s563.photobucket.com/albums/ss77/Ajabaja/?action=view&current=bilder367.jpg

Draglinorna är egentligen inte till det här selet, men jag vill inte göra massa hål i de fina nya innan jag fått snabbkopplingarna. Så jag tog ett par som låg hemma & skräpade.

Det var så roligt! Bara grejen att kunna åka två! Lillgrabben blev jätteglad av att få ta i lite & var pigg & glad "fullt ös medvetslös". Matte tyckte vi kunde hålla normal hastighet även om jag skrattade gott åt att han lyckligt kunde galoppera, när jag hellre ville ha trav. Gamla gubbar alltså!:grin:

Upp med bakselen. Bröstan kan jag inte kommentera, ser inte den så bra på bilden. Draglinorna är för långa men det vet du ju redan. Varför inte använda medföljande draglinor?

Gissar på att din ponny gränsar till mini? Hade samma sele till mini innan, funkade kanon. Dock inte plats för brösta, men Gunilla Björn på selar.se berättade att man kan få en fransk brösta tillverkad av Ideal till minishetland. Synd att jag inte visst det när jag hade mini.

RIMG0253.jpg

Liknande trådar

Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 939
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
Körning Nu har jag införskaffat bröstsele med baksele och draglinor.... har en liten flakvagn hemma som dragits av shettis, men som vi ska göra...
Svar
9
· Visningar
2 841
Senast: Ridtjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka