Min nya katt kissar överallt

dee79

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra längre.

Jag tog hem en katt nån månad innan jul för jag tyckte min andra katt behövde lite sällskap. Den var kanske 8 månader? då och hade bott under rätt miserabla förhållanden i ett litet källarutrymme med 10-15 andra katter (både honor och hanar, de flesta lite inavlade och släkt med varandra på olika vis.

Hursomhelst, det tog ett tag att få in henne i familjen, men nu är hon verkligen jordens goaste katt. Förutom att hon kissar precis överallt. Hon bajsar på lådan, men kissar på handdukar, river ur tvätt ur påsar och tvättkorgar och kissar på, på mina stallkläder, på plastpåsar, i tomma ikea-kassar, i badkaret, på golvet, på mattor, i soffan, på madrasser. Listan är oändlig och vi är rent ut sagt pissless på situationen.

Det städas i lådan och det är där hon bajsar. Hon har tillgång till låda både uppe och nere. Än har hon inte kissat i sängen tack och lov, men på lösa madrasser.

Vad ska jag göra? hjälper det att kastrera? hon fyller snart 1, men hon löper inte (vilket jag tycker är konstigt?). Piss-off hjälper inte.

Snälla hjälp oss. Jag vill inte avliva, men den vägen går det om vi inte får bukt på detta.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Vissa katter löper tyst så man märker inte att de löper. Förmodligen är din katt könsmogen och det är därför den kissar överallt. Katter kan bli könsmogna vid fyra månaders ålder så din katt är säkerligen könsmogen om den är runt nio månader. Ta den till veterinär och kastrera omgående så slutar den förhoppningsvis kissa överallt.
Det kan ta några dagar efter kastreringen så ge inte upp om det skulle hända även efteråt.

Tvätta allt som hon kissat på med ättikssprit. Det kan du hälla i tvättmaskinen likaväl som i skurvattnet. Ättikssprit tar bort lukten även för katten och då minskar risken att hon kissar där igen. Citronluktande rengöringsmedel förstärker effekten av ättiksspriten. Använd därför aldrig citrondoftande rengöringsmedel när du gör rent kattlådan för då vill inte katten kissa där.
Se till att huset verkligen är helt rent ifrån kisslukter när hon blivit kastrerad så att hon inte lockas att sätta sig på fel ställe igen bara för att det luktar.

Du kan ta lite klorin på ett papper och torka ur kattlådan. I kattens nos luktar klorin urin och då vill katten kissa där. När du gör rent kattlådan helt så avsluta med att torka ur med klorin så att den lukten verkligen finns där. Att klorin dessutom är bakteriedödande är en trevlig bieffekt. Var försiktig med klorin och textilier då klorin bleker textilier.

Hoppas att det ordnar sig för er.
 
Senast ändrad:
Sv: Min nya katt kissar överallt

är hon inte kastrerad så är det de första du bör göra. Men gör det innan de blivit en vana för då kan de bli svårare att lära av men de går.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Tvätta allt som hon kissat på med ättikssprit. Det kan du hälla i tvättmaskinen likaväl som i skurvattnet. Ättikssprit tar bort lukten även för katten och då minskar risken att hon kissar där igen. Citronluktande rengöringsmedel förstärker effekten av ättiksspriten.

////

I kattens nos luktar klorin urin och då vill katten kissa där. Hoppas att det ordnar sig för er.

Tack for infon! Visste inte detta om klorin! :idea:
Jag hade stora problem med kisseri utan for ladan med en av mina katter nar han var liten och anvande klorin for att jag trodde det skulle "avskracka" honom att inte ga igen (vilket han naturligtvis anda gjorde!) Det forklarar ju saken nu.
Attikssprit och citrondoftande medel skall anvandas istallet vid eventuella framtida incidenter.:bow::bow::bow:
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Ok, stort tack till dig och ni andra som svarat. Jag måste bara höra - när man tvättar med ättika i tvättmaskinen - ska man lägga det i förtvättsfacket då eller hur gör man rent praktiskt? kan man ha i tvätt och sköljmedel också som vanligt eller bör det sparas till nästa tvätt?

Jag hade faktiskt inte en aning om att de kan ha osynliga löp. Hon varken låter eller beter sig annorlunda, så jag har gått och väntat på att hon ska komma igång (jag gillar att veta att honkatterna i alla fall har löpt 1 gång innan kastrering). Så jag har lärt mig något nytt och boka in veterinär ska ske till veckan. Hon fyller 1 i februari.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Honkatter kan som tidigare skrivits löpa tyst och endast visa det genom att kissa ned hela hemmet för att dra till sig hannar. För att verkligen optimera förutsättningarna att hon kommer att sluta med att kissa utanför lådan efter kastrering bör du hålla henne i ett mindre rum i 4-5 dagar efteråt utan något som helst som går att kissa på utom två olika lådor. Naturligtvis får ni hålla henne sällskap där när ni är hemma. Erbjud en låda för bajs och en för kiss, de flesta katter väljer helst olika lådor för det om de får välja.
Använd också en bra finkornig kattsand (många är för grova vilket orsakar obehag för kattens känsliga trampdynor.- Everclean är underbart dryg och skön för katterna och väl värd sitt pris eftersom den räcker så länge) och som är oparfymerad, lådan måste vara attraktiv för att din katt ska lockas att fortsätta gå på den efter kastrering.

Katter behöver inte löpa innan kastrering, vissa veterinärer kastrerar kattungar utan problem men okunnigheten hos många veterinärer lever tyvärr kvar och därför rekommenderar en del inte det - utan något annat skäl än tradition.

Lycka till med henne!

/Heulwen - jobbar delvis med kattbeteende/problem.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Många veterinärer vill inte kastrera kattungar, men brukar kastrera från 6 månader.Det är bra att kastrera så fort som möjligt, det är vanligt att folk på kattforum skriver att katten kissar överallt och den visar sig vara okastrerad.
Tar det då tid innan katten blir kastrerad är det lätt att katten får en vana att kissa på andra ställen än lådan och man får lägga ner mer jobb för att bryta den ovanan.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Du kan även rengöra nerkissade ytor med Ytdesinfektion (finns på 1l-flaska bakom disken på apoteket för ca 40kr), funkar kanonbra!

Placera ut fler lådor, med olika typer av sand (vad använder ni för sand idag?). Både lådor med och utan huv.
Ta med katten in på toa (om ni har en låda där vill säga) på morgonen och kvällen, låt henne vara instängd där med er medan ni borstar tänder och gör er i ordning.
Håll lådorna rena och med ordentlig mängd sand så det finns mycket att gräva runt i.
Håll rent i bostaden, inga kläder/handdukar/mattor på golvet, inga tillgängliga filtar i soffan eller täcke i sängen (dvs sånt som går att gräva i), göm undan sånt när det inte används.
Ser ni att hon eventuellt är på väg att kissa på något så ta med henne till en låda och stanna där med henne en stund.
Ställ matskålar på ställen ni inte vill att hon ska kissa.
Om ni ser henne kissa fel så var lugna, skäll inte på katten. Ge henne en lugn och trygg miljö så hon kan slappna av ordentligt och verkligen känna sig hemma.

Det kan även vara en idé att ta ett urinprov och se om det finns någon urinvägsinfektion.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Everclean är underbart dryg och skön för katterna och väl värd sitt pris eftersom den räcker så länge) och som är oparfymerad, lådan måste vara attraktiv för att din katt ska lockas att fortsätta gå på den efter kastrering.

Everclean dammar dock en del. Mina katter har haft tillgång till både extreme classic och everclean nu, så gott som alla behov utförs i extreme classic-sanden.
Eftersom dom ligger lika i pris och båda är finkorniga så väljer jag extreme classic före everclean och är också det jag skulle rekommendera andra att välja. Kan inte vara kul för katten att gräva över sina behov i en sand som dammar mycket.
Evercleans "oparfymerade" är också parfymerad, men inte lika mycket som deras andra sorter. Extreme classics oparfymerade är helt luktfri :)
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Everclean dammar dock en del. Mina katter har haft tillgång till både extreme classic och everclean nu, så gott som alla behov utförs i extreme classic-sanden.
Eftersom dom ligger lika i pris och båda är finkorniga så väljer jag extreme classic före everclean och är också det jag skulle rekommendera andra att välja. Kan inte vara kul för katten att gräva över sina behov i en sand som dammar mycket.
Evercleans "oparfymerade" är också parfymerad, men inte lika mycket som deras andra sorter. Extreme classics oparfymerade är helt luktfri :)

Alltid lär man sig något nytt, trodde den var helt oparfymerad men då låter extreme classic bättre. Jag har dock aldrig upplevt, varken sett eller känt, att everclean dammar.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Det om evercleans parfymerade oparfymerade sand har jag lärt mig på kattforum ;)

När jag hällde upp everclean (cedervarianten) här hemma blev det så dammigt att både jag och katten som nyfiket tittade på hostade och nös så vi fick gå ut från toan, det la sig inte speciellt fort heller. Så här blir det inget everclean igen, vill inte att katterna ska få i sig mer damm än nödvändigt :)
Också en stor fördel med extreme classic, den ska vara 99,9% dammfri.

Ett tips för TS är att köpa sanden från zooplus, det blir billigare än i djuraffären.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Ok, stort tack till dig och ni andra som svarat. Jag måste bara höra - när man tvättar med ättika i tvättmaskinen - ska man lägga det i förtvättsfacket då eller hur gör man rent praktiskt? kan man ha i tvätt och sköljmedel också som vanligt eller bör det sparas till nästa tvätt?

Jag hade faktiskt inte en aning om att de kan ha osynliga löp. Hon varken låter eller beter sig annorlunda, så jag har gått och väntat på att hon ska komma igång (jag gillar att veta att honkatterna i alla fall har löpt 1 gång innan kastrering). Så jag har lärt mig något nytt och boka in veterinär ska ske till veckan. Hon fyller 1 i februari.

Jag har gjort så att jag har hällt ättikssprit i alla facken ihop med tvätt och sköljmedlet. Det har fungerat bra.
Bra att hon ska kastreras och hoppas verkligen att era kissproblem snart bara är ett minne.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Ok, vad bra att veta. vi har lite kläder som luktar svett som också skulle behöva n kur med ättikssprit.
Kastrering har varit tänkt på från första början, jag vill inte ha kattungar och mina tidigare har jag kastrerat av samma anledning.

Tack alla som engagerar sig, ni har kommit med jättebra förslag och råd. Jag hoppas verkligen att det löser sig, för det är en jättefin liten kisse som i övrigt kommit in i familjen väldigt väl.

En fråga angående extreme classic. På zooplus verkar det i princip bara finnas en variant, medan det pp svenska sidor finns flera. Vilken är det? Den som heter goldlabel och är finkornig (som jag uppfattar att ni pratar om) den verkar inte rekommenderas till långhåriga och den som heter black label verkar rekommenderas för långhåriga, men inte korthåriga. Dessutom är den grövre? Jag har ju en lång och en korthårig.

Ska man ha flera lådor bredvid varandra? Jag har en öppen på övervåningen och en med huv nere. Vill helst att de går nere, för däruppe ska det byggas om, så om man kan styra dem dit vore det ett plus i kanten. Huset är inte stort.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
 
Sv: Min nya katt kissar överallt

Som jag förstått det har zooplus den finkorniga.
Att man rekommenderar grovkornig till långhåriga är för att det finns risk att det följer med mer sand ur lådan annars, men katter brukar vanligen vilja ha så finkornig som möjligt. Det är ju inte värre än att man får sopa lite oftare framför lådan :)
Det är givetvis bäst att sprida ut lådorna så mycket som möjligt, men har man inte möjlighet till det så får man göra det bästa av situationen. Viktigast är att katten känner sig trygg i rummet där lådan finns och att det går att välja mellan olika lådor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 280
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Elisha
·
Övr. Katt När jag fick en av mina katter var hon tre år. Hon kissade inne, överallt men det visade sig att hon löpte och slutade helt när hon...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Lilla
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Tispe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp