Min misse har tråkigt!

E

Eccentric

Har en bondkatt på snart 10 år (hon fyller den 8 mars) som verkar uttråkad! Hon är utekatt som kommer och går som hon vill, men alltid på vintrarna så blir hon inne väldigt mycket.
Har alltid varit så, men den här vintern märker jag mer än någonsin att hon verkar vara uttråkad. Hon vill ha uppmärksamhet hela tiden (förutom när hon sover då, vilket också är ganska mycket) och när hon inte får det så börjar hon klättra och klösa där hon vet att hon inte får göra det, tills någon uppmärksammar henne.
Vi försummar henne inte precis, hon får inte för lite uppmärksamhet av oss. Men ändå känns det som att hon borde ha något att pyssla med. Leksaker funkar inte då hon tycker det är intressant i en halvminut och sedan går därifrån..
Vill ju inte att min tant ska ha tråkigt!

Vad göra?

Sv: Min misse har tråkigt!

Vissa katter har väldigt mycket energi och behov av närhet - jag tycker definitivt att hon ska få en kattkompis! :)
Det är knappt dyrare att ha två katter än en katt och de får oftast ut otroligt mycket av varandra - mycket som inte vi människor kan ge dem hur mycket vi än försöker.

Joo, jag har funderat på det. Men det är så att jag bor hemma hos mina föräldrar, och jag vet att de inte vill ha en till katt. Så det går nog bort tyvärr, även om det hade varit bästa lösningen..:crazy:

Tips från mig som också har uttråkade "vinterinnekatter":

Talgboll/jordnöttstrumpa utanför fönstret. Tag bort blommorna för säkerhets skull.

Småråttor som ser realistiska ut, med morrhår, ögon, päls osv.

Klösbåda i wellpapp med liten tillhörande påse "kattknark" att strö på.

Kattgräs/ampellilja.

Akvarium.

Utekatter gillar enligt min erfarenhet bäst leksaker som liknar grejer de kan hålla på med ute. Laserpekare och katt-dvd är ingen vits.

Kan du lära kissen apport, sök eller kurragömma t ex kan ni ju ha lite kul tillsammas. Men är ju en gammelkatt, inte helt lätt.

Kattkompis till en tioåring som inte är van bo med andra katter kanske inte blir så lyckat. Möjligen om du kan få ta hem en katt på prov och testa.

Tack för tipsen! *antecknar*
Blir nog en vända förbi djurmagazinet imorgon och se om man inte kan hitta något underhållande åt missen:)

Jag sitter i just detta nu och skjuter hårsnoddar för min ena katt att apportera. Han kan hålla på i timmar.
I bland skjuter jag "för svårt" så då får jag gå och visa honom.
Härifrån kan jag skjuta ut i köket, hallen, soffan och upp i klösträdet.
Om jag brister i uppmärksamhet så kommer ett uppoffrande mrjäau.

Jag har en innekatt i en tvåa mitt i malmö och hon trivs men för att hålla igång hennes psyke med jakt köpte jag en katt-dvd med fåglar.
Hon kan ligga och titta på hela filmen. Hon smyger inte utan tittar i lugn och ro!
Hon får öva upp sig då vi snart flyttar till en villa nära skogen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 966
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3