Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Trasdockan

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, prata av mig bara tror jag.

Jag är medryttare 1-2 dagar i veckan, gör alltid mitt bästa i hästhantering/ridning och är noggrann. Nu när jag kom till stallet idag får jag veta av en annan i stallet att ägaren till min medryttarhäst fått ett utbrott för att jag längt stiglädrena 2 hål utan att ändra tillbaka det igen när jag ridit klart.

Jag blev såklart förvånad för det har jag inte hört någonting om (av hästägaren) och självklart skulle jag ha ställt tillbaka lädrena igen men jag tycker det var en konstig sak att få ett utbrott över, särskilt eftersom hästägaren själv inte är så värst noga med grejerna.

Kommer sedan också fram att hon blivit arg över några andra grejer som inte ens stämde.

Jag blev uppriktigt ledsen av att höra det här då jag alltid försöker göra mitt bästa och vara alla till lags, och att dessutom inte kunna få försvara sig utan få höra saker och ting "bakvägen" känns inte kul alls.

Jag vet att jag borde prata med henne om det men hon är alltid jätteglad när hon pratar med mig och jag vet ju inte heller vad som stämmer och inte gör det av det folk säger till mig. Jag trivs verkligen med hästen också och vill inte skapa några onödiga konflikter.. Är det alltid såhär bland hästmänniskor? :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Vad tråkigt :(

Min erfarenhet av skitsnack generellt, är att det ofta uppstår när man inte pratar tillräckligt med varandra. Måste kunna frodas mellan ägare-medryttare om man inte är där samtidigt då man delar på samma häst.

Jag vet bara vad jag skulle göra. Jag skulle berätta för henne att
"Det här har jag hört..."
"Ligger det något i det?"
"Jag trivs jättebra både med dig och hästen. Lova att säga till om det är något som jag ska tänka på."
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Trist.
Men tycker som föregående, prata med ägaren. Kanske är det missförstånd som skett, annars kanske det är dags att se sig om efter en ny medryttarhäst.
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Eftersom det är småsaker hon fått utbrott över (om det stämmer), så låter det lite som att det egentligen är något annat som hon var upprörd över, och att dessa småsaker blev "droppen". Det kan ju ha hänt något på jobbet eller hemma som har gjort henne mycket ledsen eller arg.

Jag tycker inte att du ska tala om vad du hört, sådant kan skapa ännu mer spänningar om hon känner sig anklagad. Istället kan du väl bara ringa för att prata lite om hästen, berätta hur det går, fråga om det är något ägaren vill att du ändrar på eller gör mer av... Men jag känner ju inte denna person, så du kan bedöma om det kan vara som jag skriver, eller om hon verkligen är en sådan som blir arg för "ingenting". Sedan måste du ju också fundera på hur trovärdig den som berättade detta är; kan denne ha överdrivit?
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Jag skulle ha ignorerat "skvaller" och lyssnat på det ägaren säger direkt till dig. Säger hon ingenting så ska du förutsätta att du gör rätt. OCH säger hon ingenting trots att hon tycker att du gör något fel så får hon ju faktiskt skylla sig själv. Vi människor är inte tankeläsare och vi ska inte behöva gissa oss till vad andra tycker och tänker.
Du kan ju också fråga när du har tillfälle om det är något som du kan förbättra eller om hon vill att du gör något på ett annat sätt? Kommunikation funkar bäst om man har en dialog. :)
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Märkligt att andra i stallet berättar sånt. Låter som det likagärna kan vara att de vill snacka skit om hästägaren.
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Jag skulle nog först och främst fundera på om den som berättade för dig är en trovärdig källa. Hen kanske överdriver eller har missuppfattat situationen. Om hästägaren beter sig som vanligt mot dig så skulle jag försöka släppa det om jag vore du, även om jag förstår att det känns jobbigt att höra sådant.
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Märkligt att andra i stallet berättar sånt. Låter som det likagärna kan vara att de vill snacka skit om hästägaren.

Håller med , det var det första jag tänkte på.... Alltså coola lite och ta det lugnt när du själv finner fog för att avbryta så avbryt men inte innan dess... Alltså minst tre månader...

Konstigt alltihop...Fattar inte...det är väl ingen som bråkar över stigläders längd...

Alltså frågan är, är skvallerbyttan avundsjuk ???
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Vilken trist stämning i stallet oavsett om det är sant eller inte. Har själv varit med om liknande på den tiden jag var medryttare, har även varit med om helt underbara hästägare så det har verkligen varierat. Hade nog konfronterat ägaren (på ett trevligt sätt) och frågat om det ligger någon sanning i det du har hört, sedan tagit beslut efter det beroende vad samtalet leder till och hur denne reagerar (hur man reagerar på ett sådant samtal är nästan viktigare för mig än vad som egentligen är sant eller inte, det säger ganska mycket om hur man är som person). Kanske inte det bekvämaste sättet men min erfarenhet säger mig att det är lika bra att ta tjuren vid hornen. Väl fungerande kommunikation är a och o om medryttarskap ska fungera.
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Hade nog konfronterat ägaren (på ett trevligt sätt) och frågat om det ligger någon sanning i det du har hört, sedan tagit beslut efter det beroende vad samtalet leder till och hur denne reagerar (hur man reagerar på ett sådant samtal är nästan viktigare för mig än vad som egentligen är sant eller inte, det säger ganska mycket om hur man är som person). Kanske inte det bekvämaste sättet men min erfarenhet säger mig att det är lika bra att ta tjuren vid hornen. Väl fungerande kommunikation är a och o om medryttarskap ska fungera.

Håller med fullständigt.
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Om jag hade varit ägaren hade jag uppskattat att du talade om att du hade hört det i stallet och att du tog upp det med mig av tre anledningar:

1. För att jag gärna skulle vilja ha en chans att förklara mig om det faktiskt var det som hade hänt, varför och om jag till exempel hade haft en dålig dag eller liknande.
2. För att jag har en känsla av att det lätt blir spänt eller konstigt i framtiden om du inte tar upp det på en gång. Och om jag skulle påpeka nånting i hantering eller nått sånt i framtiden utan att mena nånting på ett dumt eller elakt sättm så skulle det lätt tas hårdare om du trodde att jag gick runt och hade utbrott över att du gjort fel titt som tätt.
3. För att jag gärna skulle vilja veta det om någon/några går runt och sprider felaktiga (om det nu är felaktigt) rykten och säger konstiga saker om mig till andra människor i stallet.

Och om jag var du skulle jag ta upp det av den enkla anledningen att det är lättare om man har en ärlig och öppen dialog mellan ägare och medryttare och för att det inte ska bli eller kännas konstigt mellan er i framtiden :)

Lycka till, hoppas allt bara var ett missförstånd! :)
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Jag håller med om att du ska fundera över källans trovärdighet i första hand. :)

Känns allt bra i övrigt med hästägaren hade jag nog bara frågat denne om du ska ändra tillbaka stiglädren efter dig eller liknande, reaktionen på det borde ge en del svar.

Det finns folk som lever på konfilkter och intriger, och som faktiskt inte drar sig för att starta konlikter mellan andra för sitt eget nöjes skull.
Har själv varit med om det, och det var superenkelt löst när jag och min kompis (som var de tänkta att ryka ihop) pratade om det.

Samtidigt vill jag även säga att jag skulle kunna vara hästägaren som i ett stressat ögonblick inför en ridtur/träning på bokad tid skulle kunna glömma att medryttare ridit dagen innan och kläcka ur mig något som "åhnej, stiglädren är ändrade!"
Främst i irritation över att jag själv glömt det, men en person med intresse för intriger kan hur enkelt som helst vända det till att jag är arg på medryttaren. :cautious:

Så prata med din hästägare du! :)
 
Sv: Min medryttarhästs ägare pratar skit om mig!

Jag håller med om att du ska fundera över källans trovärdighet i första hand. :)

Känns allt bra i övrigt med hästägaren hade jag nog bara frågat denne om du ska ändra tillbaka stiglädren efter dig eller liknande, reaktionen på det borde ge en del svar.

Det finns folk som lever på konfilkter och intriger, och som faktiskt inte drar sig för att starta konlikter mellan andra för sitt eget nöjes skull.
Har själv varit med om det, och det var superenkelt löst när jag och min kompis (som var de tänkta att ryka ihop) pratade om det.

Samtidigt vill jag även säga att jag skulle kunna vara hästägaren som i ett stressat ögonblick inför en ridtur/träning på bokad tid skulle kunna glömma att medryttare ridit dagen innan och kläcka ur mig något som "åhnej, stiglädren är ändrade!"
Främst i irritation över att jag själv glömt det, men en person med intresse för intriger kan hur enkelt som helst vända det till att jag är arg på medryttaren. :cautious:

Så prata med din hästägare du! :)

Precis vad jag tänkte också, är man stressad osv kan man kanske häva ur sig något och sedan glömmer man det själv eftersom det egentligen inte var viktigt.

Prata med hästägaren om det finns saker du kan göra bättre, försäkra att du gärna vill veta om det finns något du behöver göra annorlunda. Sedan skulle jag kanske antyda att det var någon i stallet som antydde att något eventuellt var fel.. Så kan ju din hästägare själv få avgöra om hon vill nysta vidare i det eller ej. Som någon annan sa skulle jag som hästägare gärna vilja veta om någon springer och försöker starta tjafs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
13
· Visningar
1 933
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 854
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp