Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Fast det gäller ju inte om man valt att flytta hemifrån. Då bör ts inte ha rätt till underhållsbidrag från varken mamma eller pappa. ( tror jag )

Rätt och rätt. Som god förälder förväntas man väl stötta sina barn och inte välja en häst före sin dotter?

Till TS: håller med tidigare talare om att du har gjort en imponerande resa med de förutsättningarna! :bow:
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Förädrarna är försörjningsskyldiga fram tills man tagit studenten oavsett om man bor i föräldrahemmet eller i egen lägenhet.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Du skriver som att du verkligen vet hur min situation är! :cry:

Tack! :bow::)
Du kanske har räddat den lilla "relation" jag har med min mamma.

Det bästa är nog att fortsätta som jag alltid har gjort.

kl*

Pratade med stall ägaren igår kväll och vi kom överrens om att inga regler skulle skrivas, då jag inte vill att mamma ska bråka med stallägaren.

Ang. att någon av högre auktoritär skulle sätta dit henne är en omöjlighet då hon ALLTID vet BÄST och ÄR BÄST..:grin:
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det gäller om barnet studerar på högskolenivå eller motsvarande. Vilken utbildning som helst gäller inte.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag går för tillfället på folkhögskola och för mig gäller dessa regler. :)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Folkhögskola går in under begreppet motsvarande, det gör däremot inte högskola.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

*KL*
Nu slirar det iofs iväg en bit OT, men Föräldrabalken säger åtminstone såhär:

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

*KL*
Nu slirar det iofs iväg en bit OT, men Föräldrabalken säger åtminstone såhär:

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
Tadaaaa;) Nu kan vi lägga ner den OT-diskussionen och återgå till ursprungsinlägget! Tack så mycket Snubbelfot :) Känner mig lite skyldig eftersom det var jag som kom med frågan först:o
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tadaaaa;) Nu kan vi lägga ner den OT-diskussionen och återgå till ursprungsinlägget! Tack så mycket Snubbelfot :) Känner mig lite skyldig eftersom det var jag som kom med frågan först:o

Ja, vad föräldrabalken förskriver är väl minst intressant i hela den här diskussionen. Pity the child som har föräldrar som använder den som rättesnöre för hur barn ska uppfostras och stöttas.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Kan du inte prata med stallägaren om hur svårt ni har det med varandra och se till att hon inte flyttar in där?

Din mamma har en väldigt tråkig attityd mot dig (kanske även du mot henne?). Trist att gorma mot sin dotter och trycka ner dig när det borde vara så att hon är glad för din skull och stöttar istället. Men du kan inte ändra henne, bara dig själv och för att inte bädda för bråk skulle jag undvika henne. Så hoppas nu att det går bra för dig nu!
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det du skriver påminner mycket om min egen mamma, särskilt när jag var yngre :p.

Hon vet allt om allt fast hon inte är särskilt påläst. Framför allt blir hon väldigt "låst" i sin åsikt om man säger emot och hon säger saker bara för att provocera (har jag kommit på nu när jag är äldre). Jag har slutat nappa på betet för länge sen utan låter numera det mesta passera. Hon och min syster kan dock ha riktigt heta tjafs då hon är 10år yngre än mig även om jag sagt att hon ska försöka ha bomull i öronen även när mamma håller på.

Jag tror att det är ett försök att få uppmärksamhet just det här med att slänga ur sig dumma saker som man ska börja diskutera med henne. Hon har på nåt sätt stannat i fjortis-stadiet med det mesta och har ett bekräftelsebehov som yttrar sig på olika sätt är min egen tolkning av min mamma.

För mig har det fungerat att ta ut en viss distans, jag orkar inte hålla på att tjafsa och det ger ju ändå ingenting så hon kan hålla på med det hon gör säger jag nåt så ger det ju bara motsatt verkan (att hon håller fast vid det hårdare) medans ibland kommer hon på själv att det faktiskt inte var så bra.

Nu när ni ska stå i samma stall så är det klart att vissa saker kommer sticka i ögonen på dig då du tycker annorlunda men mitt förslag är att du håller dig för dig själv och om inte annat så sov en natt emellan innan du beslutar om det verkligen måste tas upp? Framför allt så har de värsta känslorna försvunnit och man kanske kan argumentera på ett sakligare sätt. Fundera också över att om det vore nån annan än din mamma, skulle du ta upp det då också? Att låta andra ta det låter som en jätte-bra idé. Gå på kurser är också en jätte-bra idé, min egen mamma blir oftast ganska påverkad när det nån "expert" som säger det jag försökt säga i typ evigheter!

På senare år har min mamma t.o.m kommit till mig och frågat om råd, även i sina "expert"-ämnen ibland så det mycket möjligt att det kommer bli bättre med åren och det lättare att ta till sig en åsikt som man frågar om än nån man inte bett om ;).
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

***Knapplån***

Jag vill bara protestera mot rubriken - för mig har hästhanteringen varit densamma under de senaste 50 åren. Bra hästhantering har alltid funnits, och dålig hästhantering likaså.

Det är inte så att dålig hästhantering härskade under 80-90talen ...
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

KL. När jag läser i tråden tänker jag MÅTTE jag ALDRIG sluta vara nyfiken och reflektera över mitt tyck och de kunskaper jag anser/tror mig ha.

Jag är 52 år. Under tiden jag följt min dotters utveckling från knatteridning till där hon befinner sig idag (hon är i din (TS) ålder). Hon rider bättre än jag någonsin kunnat drömma om och längs vägen har jag fått kunskaper, insikter och erfarenheter som fått mig att tvingas ifrågasätta och justera min "sanningar" igen och igen. Mitt eget hästintresse har tagit mig på nya vägar, vidgats och blivit allt mer passionerat.

I ert gemensamma intresse kan du och din mamma mötas, lär av hennes erfarenheter men låt dig inte begränsas. Om ni ska kunna mötas måste ni nog hitta ngt område inom hästeriet som ligger lite utanför det ni båda "kan" om ni ska gå på seminarier eller clinics.

Kram och lycka till!
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag menade inte att det var dålig hästhantering, utan att hennes utveckling har stannat där i kombination med hennes likgiltighet!
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Du låter som en helt underbar mamma! :love:

Halv knapp*

Jag känner att jag har fått många bra svar och känner mig ganska så förberedd. :)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det du skriver är en vanlig uppfattning men det stämmer inte helt. Kunskap går väldigt bra att tillägna sig från litteratur eller internet. Däremot behöver den ju i allmänhet kompletteras med praktisk erfarenhet för att bli användbar; på samma sätt är aldrig så stor erfarenhet i det närmaste värdelös om man inte har korrekt teoretisk kunskap och faktiskt gör rätt. En 19-åring som gått hästprogram på gymnasiet och är så engagerad som TS ger intryck av att vara, kan mycket väl besitta betydligt större kunskap än en och annan medelålders hästägare som aldrig läst en vetenskapligt hållen bok i ämnet. Har man dessutom den praktiska erfarenhet som TS beskriver så är min uppfattning att man kan ha hyfsat bra på fötterna även om man bara är 19. :)
:bow: :bow: :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

hej
tycker du har en bra inställning till din mammas "tillkortakommanden". alla vuxna är inte behäftade med förändringspotential och har fastnat i ett utvecklingsdike med mycket lera.
Du är 19 år du kan fritt välja dina förebilder i den omgivning. Mamma är mamma, somliga lätta att umgås med andra mindre - men det finns så många fler personer med kunskaper andra än mammas som man har möjlighet att ta för sej av. Inte lätt men det går att krångla sej ur sin barndom....:angel: lycka till på färden :bow: ! vad gäller ridning o annat ... /kladruby
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp