Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

dl kl

Jag vet en hel hög med 16 åringar som har en vettigare syn på hästhållning och hästhantering än många äldre som hållt på "hela livet".

Man kan inte gå på levnadsår
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

:bow:

Delvis KL

Ang. Praktisk erfarenhet så förstår jag tanken med att den praktiska kunskapen väger tungt mot teoretisk, men jag vill inflika att antal år inom hästsporten heller inte är synonymt med mängden praktisk erfarenhet.

3 års daglig samvaro med hästar på professionell nivå med kunniga lärare och/eller mentorer runt sig kan väga bra mycket tyngre än 20 års ridning à la en gång i veckan.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

KL
Det är inte samma sak som att en 18-19 åring har teorier eller TYCKER att något är bra, eller som många yngre har en förmåga att göra; veta allt redan från början. Vilket ibland KAN vara en bra egenskap i o f sig, en förmåga att närma sig nya saker utan rädsla.

Men det beror ju helt på vilken inställning man har. Hade hellre lämnat min häst till TS än till hennes mamma, alla gånger. TS har ju ömjukhet och ambition.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Att vara 19 år och räkna att man då har 15-årig vana av hästar blir ju litet larvigt...
Det var visserligen jag som nämnde 10-15 års erfarenhet och inte TS, men jag menar att du tänker fel där ändå. Låt ett barn börja umgås regelbundet med hästar och rida från 4 års ålder, och låt ett annat börja vid 10 års ålder. Jag för min del tror att det första barnet är det som har bäst hästkoll när de är 11.
I mina ögon är enbart teoretisk kunskap utan medföljande erfarenhet inte värd mycket, det slår def inte år av praktisk kunskap när det gäller just hästkunnande.
Det ena förutsätter absolut det andra för att bli användbart, och det gäller åt båda hållen. Att kunna göra kan vara meningslöst om man inte vet varför, och vice versa.

När det gäller den urgamla diskussionen om värdet av teoretisk kunskap kontra praktisk erfarenhet upplever jag att många - fullt rimligt - värderar erfarenhet högre ju äldre man är. Men det man lätt glömmer är att förutsättningarna för teoretisk bildning ser avsevärt bättre ut på många områden idag än för bara 30 år sedan. Ser jag till mitt eget yrkesområde fanns i princip inga fackutbildningar alls för 30-35 år sedan, vilket återspeglas i att många yrkesverksamma i 50-årsåldern idag har stora luckor i sitt kunnande. Luckor som man själv, i eget intresse, förringar och hävdar uppvägs av praktisk erfarenhet vilket bara delvis stämmer. Idag finns både gymnasiala och högskoleutbildningar, och den genuint intresserade kan doktorera.
På hästsidan är förhållandet inte lika uttalat, men det finns likheter. Tittar man på den mängd vetenskapliga studier som gjorts, och böcker som skrivits, om olika aspekter på hästar under de senaste 30 åren så inser man att det finns betydligt mer faktakunskap att ta till sig idag än när du (och ungefär jag) var 15 år. Och min erfarenhet är faktiskt att den som är runt 20 är mer benägen att förutsättningslöst ta till sig kunskap än den som är 40-50 och redan bildat sig en bestämd föreställning om hur saker och ting "är".
 
Senast ändrad:
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag har inte sagt att jag har mer kunskap än någon annan.
Men om man ser det såhär då: mamma har haft två hästar i sitt liv och har bara ridit på sju hästar utöver det i sitt vuxna liv.
Jag har tappat räkningen hur många hästar jag har ridit och hanterat.
Det är allt ifrån hästar med allvarliga problem till lugna och välutbildade filbunkar. Hingstar och ston, pissmärrar och monster.
Jag säger inte att jag är bäst och har lärt mig allt.
Jag har inte sagt att jag BARA har faktakunskap.
Jag tror att du har missuppfattat mig totalt och att du drar alla över en kant.

För min del så har jag träffat betydligt fler medelålders ägare som inte ens vet var ballarna sitter på en häst, eller ens vet vad som ska göras vid kolik.

Jag har erfarenhet av det som "vanligen" kan ske i ett hästägande, men jag kan alltid lära mig mer eller något nytt. :)

Jag är livrädd för att bli som min mamma och det är just av den anledningen som gör att jag har slavjobbat i stallar och suttit uppe på nätterna och läst.

Min uppväxt var en mardröm, men det är inget som jag försöker påminna mig själv om.
Men min mamma har det fastslaget att hon har narsissism. (stav?)

Jag får fortfarande panikångest i hennes närvaro.

Gör det mig okunnig och korkad bara för att jag är 19?
Sorry, men du börjar låta som min mamma under de "bra" dagarna.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

J
Min uppväxt var en mardröm, men det är inget som jag försöker påminna mig själv om.
Men min mamma har det fastslaget att hon har narsissism. (stav?)

Stackare! Jag tror jag förstår ungefär vad du går igenom. Ingen får blända en narcissist, och du är svindlande nära eftersom du faktiskt har seriöst gått en utbildning, osv. Du utgör ett allvarligt hot mot din mamma, hur konstigt det än låter. Jag kan bara rekommendera dig att ha så lite och så ytlig kontakt med henne som det bara går och att låta ev. tillrättavisningar ang hennes hästhållning komma från något mer auktoritärt håll.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Men det beror ju helt på vilken inställning man har. Hade hellre lämnat min häst till TS än till hennes mamma, alla gånger. TS har ju ömjukhet och ambition.

Oj.
Vi läser TS inlägg lite olika.

Jag kan inte någonstans se vilka kunskaper varken TS eller mamman verkligen har.
Jag ser det inte som en stor ödmjukhet att på ett sådant här forum fördöma sin mammas kunskaper.

Visserligen finns det olika sätt att försöka uttrycka det man vill ha sagt, men en 19-åring som skriver att "har varit i del flesta stallar" ger inte något särskilt seriöst intryck på mig. Med 19 års liv, kan erfarenheten inte bli så stor på någon av anläggningarna.

Dock är jag övertygad om att TS - utifrån hur TS skrivit - har stor rid-erfarenhet av olika hästar.

Jag erkänner också att jag inte har så stor tilltro till den enorma kunskapsmassa som förväntas förmedlas via ett hästgymnasium - även om det givetvis är en hel del.

Nåja, man har lite olika referenser.

Det jag tycker är mest betecknande för ödmjukhet är väl insikten att samma problem går att lösa på flera olika sätt.

Jag vet inte om mammans hästs sadel ligger illa eller inte. Jag vet inte om TS mamma har blick för hästar.
Jag vet inget om TS verkliga kunskaper - men så ödmjuk uppfattar jag inte TS.

Min tanke kring situationen är att
1. Det vore nog enklast om inte TS behövde vara i samma stall som mamman.
2. Om de nu måste vara i samma stall, bör TS försöka låta bli att försöka ändra sin mamma. Om mamman nu är diagnosticerad med Narcissism (korrekt stavning), så lär inte relationen bli enklare om TS "sätter henne på plats"...
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Oj.
Vi läser TS inlägg lite olika.

Jag kan inte någonstans se vilka kunskaper varken TS eller mamman verkligen har.

Om man har en mor som är diagnostiserad med narcissism kan jag helt förstå TS tonfall. Det låter som en mardröm. Jag tycker att TS låter som en vanlig 19-åring som har en mindre lycklig uppväxt bakom sig.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag förstår hur du menar men mycket kan hända under den korta tid jag har levt. :)

Jag menar inte att jag "ska sätta henne på plats"
Jag är mest rädd för ponnyns väl och ve.

Mammas förra häst fick stora sår av ett för varmt täcke som inte andades, men hon brydde sig inte för att "hästen fyser ju"

Jo, hästen frös säkert i +10 grader och stekande vårsol..
Med ett 500g täcke och rinnande svett. :grin:

Men jag ska låta bli henne. Lovar.
 
Senast ändrad:
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag förstår hur du menar men mycket kan hända under den korta tid jag har levt. :)

Jag menar inte att jag "ska sätta henne på plats"
Jag är mest rädd för ponnyns väl och ve.

Mammas förra häst fick stora sår av ett för varmt täcke som inte andades, men hon brydde sig inte för att "hästen fyser ju"

Jo, hästen frös säkert i +10 grader och stekande vårsol..
Med ett 500g täcke och rinnande svett. :grin:

Men jag ska låta bli henne. Lovar.

För hästens skull kan du ju be någon annan att säga ifrån. Eller du får väl "tappa bort" täcket. ;)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Kl

Jag vill bara poängtera att jag inte är ute efter att någon ska tycka synd om mig.

Jag har skaffat egen lägenhet och jobbar arslet av mig i ety grannstall för att få ihop pengarna för mig och min häst.
Jag har studier utöver det och min egna häst att ta hand om.
Jag har till och med lyckats bygga upp en buffert för ev. Vet-kostnade som ständigt blir påfylld.

Dom enda pengarna som jag har gratis är studiebidraget och ett underhåll.
Mamma vägrar betala "sin" del.

Jag känner mig stolt över att klara av det som många äldre aldrig har klarat.

Jag mår bra nu och trivs med min tillvaro :) , men mamma är den som rubbar balansen.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Kl

Jag vill bara poängtera att jag inte är ute efter att någon ska tycka synd om mig.

Jag har skaffat egen lägenhet och jobbar arslet av mig i ety grannstall för att få ihop pengarna för mig och min häst.
Jag har studier utöver det och min egna häst att ta hand om.
Jag har till och med lyckats bygga upp en buffert för ev. Vet-kostnade som ständigt blir påfylld.

Dom enda pengarna som jag har gratis är studiebidraget och ett underhåll.
Mamma vägrar betala "sin" del.

Jag känner mig stolt över att klara av det som många äldre aldrig har klarat.

Jag mår bra nu och trivs med min tillvaro :) , men mamma är den som rubbar balansen.
väldigt OT, men underhåll betalar väl inte föräldrarna efter det att barnet fyllt 18 eller? Alltså, jag har ingen aning, det är därför jag frågar.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

väldigt OT, men underhåll betalar väl inte föräldrarna efter det att barnet fyllt 18 eller? Alltså, jag har ingen aning, det är därför jag frågar.

Jo, så länge barnet går i gymnasiet (tror jag). Hur ska man annars försörja sig?
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det stämmer, underhållsplikten upphör när barnet fyller 18 om inte barnet pluggar - då gäller den tills barnet fyller 21.
Ahaaa, ja då förstår jag. Det ringde någon liten klocka om det där med gymnasiestudier. Tack för info Hiddeous och Snubbelfot :)

Som sagt: Man lär sig massor här på Buke ;)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag säger som några andra; undvik ge din mamma "råd" överhuvudtaget. Prata med stallägaren om hur läget är och hör dig för om denne kan försöka kommunicera med din mor, jag tänker att om du säger att hästen inte kan gå med tjockt täcke (exempelvis) din mor låter den göra det av ren jävulskap för att du inte ska få rätt. Kanske kan det vara enklare om stallägaren då sätter upp regler att from. då och då ska inga hästar ha täcken för så är det bestämt här (antar att ni kanske hjälps åt med täcken och sånt så det borde väl kanske funka?). Jag tänker att om man på något vis kan inflika att det är regler som gäller alla i stallet att din mamma kanske inte känner sig utpekad som en som gör fel då?
Sedan tycker jag också att det är ett jätte bra tips att ta med din mamma på seminarier och dylikt. Ett sätt att skaffa kunskap till dig och din mor samt ett sätt att kanske hitta någon gemenskap som kan bättra er relation (dvs. om du nu skulle vara intresserad av detta). Jag skulle föreslå att man kanske kan lägga fram ett sådant projekt som att du kanske vill ha sällskap snarare än att modern skulle lära sig något, exempelvis, du säger jag har biljetter till det här och här och skulle gå med x, men denne kan inte och jag vill inte gå själv, vill du följa med? Undvik prata om att någon är duktig eller så, du kan dra gränsen vid att det är intressant.

I övrigt en :bow: till dig som trots trasslig barndom lyckats ta dig fram så bra, eget jobb, häst och bostad det är inte illa pinkat vid 19 års ålder!!!
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag gör så :)
Tack.

Har pratat med stall ägaren och han skulle sätta upp något. :)
Har börjat kolla upp kurser och som mamma och jag kan gå på. :laugh:
Känner att jag har kommit på rätt spår nu.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag blir välldigt berörd av den här tråden, för jag vet verkligen hur TS har det. :cry:

Jag är 1 år äldre än dig TS, flyttade också hemifrån som ung (16år) och har fått stå på egna ben sedan dess. Har också en ostabil mor, och att få flytta hemifrån vart min väg uppåt. Vi har fortfarande en ganska osund relation, men på något vis så lär man sig att hantera problemet. Och nu kanske många tror att man ska "prata ut" eller "hitta på roliga saker tillsammans", men tyvärr så är det svårare än så. Min flykt har varit att ha lagom mycket kontakt om rätt grejer och framförallt så ge vika innan disskusionen har blåssat upp, för det går inte att övertala eller på något sätt få rätt av en sådan person och varje "bråk" gör bara relationen värre.

Mina djur har alltid varit ett känsligt ämne. Saker som att analysera ett hö som inte är gödslade/plöjt på 40 år är ju helt absurt (för det är ju det finaste höt man kan få tag på och alla hästar älskar det!) och ord som tuckta och "visa vem som bestämmer" används regelbundet.

I mitt fall så skulle det inte hjälpa att gå kurser tillsammans. För det första så har hon inget intresse i att lära sig nytt och för det andra så skulle hon vrida kunskapen till sin fördel, och ändå ha något att tjabbla om.

Jag skulle kunna sitta och prata hur länge som helst om detta ämne, men det känns lite för privat för att gå in för djupt. Men var stark TS och insé att du är och kommer bli en bättre person. Man behöver inte lyssna på sina föräldrar bara för att dom har skapat än utan ta råd från personer som du tycker är en bra förebild så kommer du också bli något unikt! Umgås med personer du mår bra av och lägg dig inte på hennes nivå...

Lycka till!
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Fast det gäller ju inte om man valt att flytta hemifrån. Då bör ts inte ha rätt till underhållsbidrag från varken mamma eller pappa. ( tror jag )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp