Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

QueenOfDarkness

Trådstartare
hoppas att jag la tråden rätt nu..

Min mammas hästhantering är grymt föråldrad och hon tror sig veta bäst.
Jag har alltid fel oavsett vad det än gäller.

Vissa saker är nära på vanvård i mina ögon. :cry:

ex. att sadeln passar bara den inte trycker på manken..:crazy:

Hon säger ALLTID samma sak till mig:

"Jag har hållit på med hästar i 30år, så du ska minsan inte komma och tro att du kan något!"

Jag är 19 och haft egen häst sedan jag var två, har tävlat och tränat i hela mitt liv, gått på hästgymnasie och jobbat i ett flertal stallar, sitter VARJE dag och nördar på nätet, samt Bukefalos i jakt på kunskap.
Tror att jag snart har läst alla de moderna och gamla hästböckerna som finns och existerar.

Jag VET att jag inte är bäst och att jag har mycket att lära, men jag utvecklas iallafall!

Och hon anser att ALLA hästsaker ÄR HENNES och att det ÄR HON som köpt allt!
Hon anser även att JAG har slängt hennes saker, för att hon "har ju egentligen mycket mer grejer"!
Hon anser att jag är stökig i stallet, fast det är hon som lämnar grejorna framme! Jag är en person som kan klassas som överpedantisk i stallet..
Jag fick bl.a. en utskällning när jag sa att min häst inte kunde ha tränsbett för att bettet slår i tänderna som sitter väldigt långt ner.
Det kvittade fast jag även hade papper från tandis..
Det var bara dålig ridning av mig för att jag är få förb*nnat okunnig och dum.

Jag har många minnen av hennes utskällningar i mina mardrömmar fortfarande sedan barndomen.
ex. När jag fick lära mig av tränaren att det min ponny höll på med kallades för att 'pulla' och att jag skulle fortsätta med mina övningar hemma.
Min mamma skrek och skällde ut mig, "för att jag inte hade en aning om vad jag pratade om!" :cry:

Detta hemsöker mig fortfarande..

Jag flyttade hemifrån när jag nyligen fyllt 17år pga henne och inackorderade min häst i stället för att vara hemma.

Det finns så MYCKET MYCKET mer att berätta, men jag orkar faan inte! :cry::(
Det som skrämmer mig nu är att hon har haft hästuppehåll ett par år och ska nu skaffa en ponny till min lillasyster, som ska stå inackorderad i "mitt" stall..
Visst, vi har kommit överrens nu senaste året, MEN jag vet INTE om vi kommer att klara av varandra i stallet..
Vi har aldrig gjort det under min uppväxt..

Jag behövde nog mest skriva av mig lite frustration, men tips och egna erfarenheter mottages tacksamt! :)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Fast, är det ditt stall så är det dina regler som gäller.;):D
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

tyvärr, är bara inackorderad.
Men det är typ "mitt" stall.;)
Jag delar ett helt stall med en annan kvinna och vi två kommer jättebra överrens.:D

Men stallägaren har gett godkänt för mamma att flytta in. :grin:

ÅH! jag vill faktiskt att det ska funka, men är så rädd för att jag inte kan hålla käften när hon gör något JÄTTEFEL. :crazy:

Jag är inte den som lägger mig i andras hästägande, utan sköter mer mitt istället.
Men när det är något som kan vara en direkt fara för hästen så kan jag inte låta bli. ex. att sadeln ligger helt åt H-vete och antagligen har en trasig bom..


Bukefalos är en jäkligt bra "skriva-av-sig-aggresioner-och-quick-fix-må-bra-medicin" :D
Mådde bättre direkt när jag hade postat inlägget :)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

tja, är det ju hon och hennes plånbok som får ta konsekvenserna av det om det skulle hända hästen något. Så därför ska du försöka låta bli att lägga dig i.

Säger hon något så behöver du bara hänvisa att hon sköter sin häst och du sköter din :) Svårt att göra kanske men det är den vägen man får gå.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Om din stallkompis är vuxen så kanske hon kan säga till lite fint om nåt blir alldeles galet, för hästens skull. Kanske din mamma lyssnar på en utomstående vuxen?
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

tja, är det ju hon och hennes plånbok som får ta konsekvenserna av det om det skulle hända hästen något.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är hästens hälsa och välmående som får ta konsekvenserna i detta fallet..
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är hästens hälsa och välmående som får ta konsekvenserna i detta fallet..

Det tänkte jag också. Det är skamligt att använda trasig/illasittande utrustning, något så viktigt som sadlar.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

tyvärr, är bara inackorderad.
Men det är typ "mitt" stall.;)
Jag delar ett helt stall med en annan kvinna och vi två kommer jättebra överrens.:D

Men stallägaren har gett godkänt för mamma att flytta in. :grin:

ÅH! jag vill faktiskt att det ska funka, men är så rädd för att jag inte kan hålla käften när hon gör något JÄTTEFEL. :crazy:

Jag är inte den som lägger mig i andras hästägande, utan sköter mer mitt istället.
Men när det är något som kan vara en direkt fara för hästen så kan jag inte låta bli. ex. att sadeln ligger helt åt H-vete och antagligen har en trasig bom..


Bukefalos är en jäkligt bra "skriva-av-sig-aggresioner-och-quick-fix-må-bra-medicin" :D
Mådde bättre direkt när jag hade postat inlägget :)
Jag känner igen mig lite även om det aldrig blev några direkta negativa konsekvenser för våra hästar. Min mamma var min mamma och därmed den som bestämde även efter det att jag fyllt 39. Man är liksom alltid ens mors barn. På det sättet blir det lätt så att attityden "jag har haft häst i över 30 år" kommer fram. Svårt att ändra sig med andra ord. Jag och mamsen var aldrig så oense som du verkar vara med din mamma, men i alla fall. Jag tror att du ska försöka släpa med dig din mamma och syster på olika kurser som har med häst att göra. Om man letar runt lite så hittar man seminarier och föreläsningar om sadlar, bett, tänder, foder osv. osv. Din mamma behöver uppdatera sin kunskap och föreläsningar med mera kan ge er alla tre ett gemensamt sätt att se på er hästhållning. Din mamma får lära om av någon annan, din syster får lära sig nytt och du får repetition på dina nyvunna kunskaper :)
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tja, är man bara 19 år så har man helt enkelt inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenheter och kunskap. I synnerhet gedigen hästkunskap är något man inte får genom att läsa sig till det, eller genom att läsa på Buke...

Ditt sätt att resonera och uttrycka dig känns inte så moget precis, men så är du heller inte så gammal. Det som jag reagerar allra mest på är att du verkar ha en väldigt tråkig relation till din mamma och det är sorgligt. Själv skulle jag aldrig kunna uttrycka mig på det sätt du gör om min egen mamma, men hon skulle heller inte gorma och skrika på mig.

Fortsätt utvecklas, läs för all del men framförallt försök hitta äldre och bra förebilder.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tja, är man bara 19 år så har man helt enkelt inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenheter och kunskap. I synnerhet gedigen hästkunskap är något man inte får genom att läsa sig till det, eller genom att läsa på Buke...

Ditt sätt att resonera och uttrycka dig känns inte så moget precis, men så är du heller inte så gammal. Det som jag reagerar allra mest på är att du verkar ha en väldigt tråkig relation till din mamma och det är sorgligt. Själv skulle jag aldrig kunna uttrycka mig på det sätt du gör om min egen mamma, men hon skulle heller inte gorma och skrika på mig.

Fortsätt utvecklas, läs för all del men framförallt försök hitta äldre och bra förebilder.
Om man stangerar i sin kunskapstörst spelar det ingen roll om man har haft häst i 30 år heller. Är man inte villig att ta till sig ny kunskap betyder inte antalet år inom hästeriet ett skit. Jag vet inte hur många gånger jag kommit i kontakt med folk som "minsann vet allt eftersom jag har hållit på med hästar/kor/hundar i 30 år" som ger hästen direkt olämplig foderstat, inbillar sig att de ska få ut 11000kg mjölk från kor som går på en foderstat som bättre passar får, hundar som får vara ensamma hemma i 10 timmar per dag för det har ju alltid funkat bra under alla år som det funnits hund i huset = Vederbörande har inte tagit åt sig någon som helst ny kunskap på de senaste 20 åren.

Med andra ord: Jag håller verkligen inte med om att det alltid skulle vara så att antal år inom ett område automatiskt ger mer kunskap.

När det gäller ts relation till sin mamma kan man bara konstatera att vissa familjer har en bra relation inom familjen genom hela tonåren medan andra familjer inte har det. Jag hade en mycket bra relation med min mamma hela tonåren (och även därefter) medan min syrra hade det jobbigare med den saken. Beror alltså helt på person.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det som jag reagerar allra mest på är att du verkar ha en väldigt tråkig relation till din mamma och det är sorgligt.


Jag håller absolut INTE med dej...

Och absolut inte en av mina vänner som har en "instabil psykotisk knivviftande satkärring", snällt sagt:devil:, till sina dagars upphov och som genom att hen flyttade/flydde hemifrån vid 16 års ålder räddade livet på sej själv för då slapp hen undra varje kväll om hen skulle vakna levande nästa morgon..............


Så var glad att du har en bra relation till din mamma men förutsätt inte att alla andra har det så..... :mad:

Till TS vill jag säga att prata med den andra hästägaren och förklara hur det ligger till och fråga ifall hon vill hjälpa dej med att prata med din mamma om hennes "okunskaper" vid behov.
Annars tror jag risken finns att du måste leta ny stallplats :(
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

<snip>
Och absolut inte en av mina vänner som har en "instabil psykotisk knivviftande satkärring", snällt sagt:devil:, till sina dagars upphov och som genom att hen flyttade/flydde hemifrån vid 16 års ålder räddade livet på sej själv för då slapp hen undra varje kväll om hen skulle vakna levande nästa morgon..............

Men ... ar inte det trakigt da?

Så var glad att du har en bra relation till din mamma men förutsätt inte att alla andra har det så..... :mad:

Jag forstar verkligen inte var hon foresatte att alla hade ett bra forhallande till sin mamma ... bara att hon tyckte att det var trakigt att TS inte hade det.

Till TS vill jag säga att prata med den andra hästägaren och förklara hur det ligger till och fråga ifall hon vill hjälpa dej med att prata med din mamma om hennes "okunskaper" vid behov.
Annars tror jag risken finns att du måste leta ny stallplats :(

Haller med om det har. Jag skulle undvika att saga nagot alls angaende hastskottsel och istallet be den andra saga nagot nar det ar absolut nodvandigt.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tja, är man bara 19 år så har man helt enkelt inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenheter och kunskap. I synnerhet gedigen hästkunskap är något man inte får genom att läsa sig till det, eller genom att läsa på Buke...
Det du skriver är en vanlig uppfattning men det stämmer inte helt. Kunskap går väldigt bra att tillägna sig från litteratur eller internet. Däremot behöver den ju i allmänhet kompletteras med praktisk erfarenhet för att bli användbar; på samma sätt är aldrig så stor erfarenhet i det närmaste värdelös om man inte har korrekt teoretisk kunskap och faktiskt gör rätt. En 19-åring som gått hästprogram på gymnasiet och är så engagerad som TS ger intryck av att vara, kan mycket väl besitta betydligt större kunskap än en och annan medelålders hästägare som aldrig läst en vetenskapligt hållen bok i ämnet. Har man dessutom den praktiska erfarenhet som TS beskriver så är min uppfattning att man kan ha hyfsat bra på fötterna även om man bara är 19. :)
Det som jag reagerar allra mest på är att du verkar ha en väldigt tråkig relation till din mamma
Utifrån TS beskrivning tycker jag att det ligger närmare till hands att säga att TS mamma har en dålig relation till sin dotter... :crazy:

*KL*

Jag tror att TS måste försöka undvika att diskutera hästhållningsfrågor med sin mamma; om relationen ser ut som den gör så låter det inte som om mamman någonsin kommer att lyssna på sin dotter i de frågorna. Istället kanske a1agnlju:s linje kunde fungera, att tillsammans gå på seminarier, föredrag och clinics om intressanta ämnen. Om det dyker upp några allvarligare saker i mammans hästhållning så får stallägaren ta diskussionen, och TS hålla en låg profil. Det är nog bästa chansen att få en fungerande tillvaro i samma stall.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tja, är man bara 19 år så har man helt enkelt inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenheter och kunskap. I synnerhet gedigen hästkunskap är något man inte får genom att läsa sig till det, eller genom att läsa på Buke...

Ditt sätt att resonera och uttrycka dig känns inte så moget precis, men så är du heller inte så gammal. Det som jag reagerar allra mest på är att du verkar ha en väldigt tråkig relation till din mamma och det är sorgligt. Själv skulle jag aldrig kunna uttrycka mig på det sätt du gör om min egen mamma, men hon skulle heller inte gorma och skrika på mig.

Fortsätt utvecklas, läs för all del men framförallt försök hitta äldre och bra förebilder.

Är man nitton år så kan man mycket väl vara mycket duktig. Särskilt om man är så engagerad som Ts verkar vara. Mogen tycker jag också att hon verkar vara. Vissa människor lär sig bäst genom att läsa och vissa genom att göra, alla är vi olika men givetvis behövs praktik också. Jag är 40 år och jag har lärt mig massor genom buke så visst kan man lära sig härifrån om man bara vill och förstår att man måste kolla upp saker och ting och inte ta ett anonymt nicks kunskaper för sanning. Ofta är det så att det jag läser på buke väcker min nyfikenhet och att jag på det viset söker mig vidare, kanske är det så Ts gör också.

Det är väl inte Ts som har en tråkig relation till sin mamma utan Ts mamma som har skapat en hemsk relation till sin dotter. Det är inte ett barns fel att en förälder fallerar i sitt föräldraskap. Jag som både har barn i Ts ålder och har egna föräldrar tycker inte alls att Ts uttrycker sig olämpligt på något vis utan snarare helt förståligt med en sådan mamma.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Tänk på att du nu är vuxen och inte längre är beroende av din mamma. Du är vuxen och gör som du vill och tycker är bäst och hon har inte med det att göra längre. Det kan hjälpa dig mycket att tänka så när hon sätter igång.

Sedan tycker jag att du verkar vara en mycket mogen och klok nittonåring och jag hade iallafall varit stolt över att få vara mamma till en sådan människa som dig.

Stå på dig så att ingen annan gör det.

Kramar
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det är sådana här svar som gör mig tårögd och glad! :love:
Det var länge sedan någon visade lite hopp för mig.
TACK ALLA!:bow:

kl*
Jag har inte bara läst mig till kunskap, utan det praktiska finns där varje dag. :)
Har varit i de flesta stallar ,stuterier, ridskolor, utbildningsstallar, trav- och galoppstallar you name it ;)

Jag älskar hästar och dom är en del av mitt liv.
Ja, jag är bara 19 och har inte så mycket kunskap som många av er har.
Men Det är därför som jag sitter här på Buke VARJE liten ledig stund:D
Det är här som man hittar information och kunskap som inte alltid finns i böcker eller i min egen erfarenhet än.
Jag lär mig av era egna erfarenheter så jag kan hjälpa mig själv och min häst innan olyckan är framme. :)

Det var här som jag upptäckte att jag hade reumatism, utan buke skulle jag aldrig ha gått till läkaren och fått hjälp.

Ni är bäst! :bow::bump:

(sorry för långt och ganska onödigt inlägg:p )
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Jobbig situation :(
Jag är inte heller så gammal i gemet, så jag kan sätta mig in i hur du känner även om jag innehar upplevt det själv med just en mamma som trycker ner mig. Det verkar otroligt jobbigt att ha en så ansträngd relation till sin förälder (been there, done that) och det är otroligt sorgligt att det är ert gemensamma intresse som orsakar klyftan.

Jag har väl egentligen inga direkta råd att ge, mer än att -som nämnts- du är vuxen och det är din häst och din ensak hur du sköter den. Försök tänka att sköter hon sitt så sköter du ditt. Det verkar det ju som att du gör redan :).

Kram
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

KL

Som sagt tråkigt att du har en så trist relation till din mamma. Ingen värdering i det från min sida, bara ett konstaterande och en deltagande kommentar.

Sen är det så att jag personligen väljer att lyssna och lära av folk som har år av lärande OCH praktisk erfarenhet bakom sig. Ingenstans skriver jag att man ska stagnera och sluta ta in kunskap, lär sig gör man hela livet till den dag man lämnar in. Jag föredrar att lyssna till någon som har MER erfarenhet än jag själv, i synnerhet när det gäller hästar. Jag vill se resultaten av deras kunskap innan jag är beredd att ta till mig det. Vet jag att någon framgångsrikt har utbildat ett stort antal unghästar så har den personen uppenbarligen något bra att komma med. Det är inte samma sak som att en 18-19 åring har teorier eller TYCKER att något är bra, eller som många yngre har en förmåga att göra; veta allt redan från början. Vilket ibland KAN vara en bra egenskap i o f sig, en förmåga att närma sig nya saker utan rädsla.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

Det är inte samma sak som att en 18-19 åring har teorier eller TYCKER att något är bra, eller som många yngre har en förmåga att göra; veta allt redan från början.
Du glömmer det jag påpekade - att en 19-åring mycket väl kan besitta lika mycket faktakunskap som en äldre person, genom studier. Det behöver inte handla om egna teorier eller subjektivt tyckande, utan om faktiskt kunskap. Det finns ingen anledning att bemöta en 19-åring med kanske 10-15 års praktisk erfarenhet och sannolikt god teoretisk bas på det patroniserande sätt du gjorde i det förra inlägget.

Jag skulle tvärtom säga att det finns gott om självlärda medelålders hästmänniskor med egna teorier och fastlagda missuppfattningar.
 
Sv: Min mammas hästhantering är kvar i 80-90talet!

I mina ögon är enbart teoretisk kunskap utan medföljande erfarenhet inte värd mycket, det slår def inte år av praktisk kunskap när det gäller just hästkunnande. Att vara 19 år och räkna att man då har 15-årig vana av hästar blir ju lite larvigt...eftersom personen i fråga antagligen knappt hade koll på var hon var vid 3-4 års ålder:)

Själv skulle jag då kunna säga att eftersom jag satt på en häst första gången då jag var 2 år så blir min sammanlagda erfarenhet i år; 44 år(!).

Angående att tro att man efter avslutat hästgymnasium på något vis har fått MASSOR med kunskap på alla områden inom häst är inte heller med verkligheten överensstämmande i mina ögon. De har bara precis nosat på branschen. De med gott öga och fallenhet att hantera hästar kan lära sig en del på de åren men det är sorgligt om de går ut med attityden; nu kan jag allt.

Jag kommer inte vidare att kommentera i frågan, det är lätt att det går ner på sandlådenivå. Jag har en åsikt i frågan och du har en annan kan man konstatera. Och TS gör antagligen precis det hon känner är rätt i vilket fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp