Sv: Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!
Bajsar hon blod så kan det tyvärr vara Coccidios, vilket är ganska "vanligt". Smittan sprids via avföringen, så sanering av hönshuset är ett måste om inte resten av flocken ska smittas.
Äldre djur kan klara sig bra och bli friska, medan yngre djur tyvärr oftast inte klarar sig utan dör. Filmjölk (surheten biter "bra" på parasiterna) kan funka men egentligen behöver djuret sulfa, och det snabbt! Bröd kan du sluta ge, det ger ingen näring och kan ge stopp i krävan om du har otur. Hellre pro viva eller morotspuré om du vill stoppa den dåliga magen.
Äggledarinflammation ger ofta de symptom du beskriver, men avföringen behöver inte vara blodig. Hönan är då ruggig i fjäderdräkten och står ofta lite som en pingvin med stjärten neråt.
Med tanke på att hon insjuknade i går så hade jag tagit bort henne vid det här laget.
Hoppas du har fått hjälp av veterinär, tyvärr är de ganska dåliga på höns och blir ofta ganska frågande när man ringer om en höna... Jag fick väldigt skeptiska reaktioner när jag ringde och frågade om jag hade rätt antibiotika hemma för att ge en höna och om jag kunde ge henne kortison samtidigt. Tyvärr klarade sig inte min från sin infektion i äggledaren ändå, men hon piggnade till och var glad och nästan som vanigt i några veckor innan hon blev förkyld och hennes lilla kropp inte klarade av ännu en infektion.