Min kattunge skiter ner sig

Bullet

Trådstartare
Halloj! Min kattunge på 15 veckor har nu flera gånger (varav två idag) skitit i kattlådan och sen satt sig i det helt eller delvis, så att det fastnar i pälsen :devil:

Såklart kletar hon runt det där i lägenheten efteråt. Vad ska jag ta mig till? Hon verkar inte bry sig!
Är det för mycket/för lite kattsand i lådan? Hon är inte lös i magen utan det verkar bero på att hon sätter sig i skiten! Hon är allmänt kass på att tvätta sig och verkar inte bry sig så mycket om hon är smutsig :eek: Det är först nu efter hon har blivit badad som man ser henne tvätta sig där bak!

Råd behövs! :crazy:

DSC_3422.JPG
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Försök vara uppmärksam och lyft ur henne ur lådan när hon har bajsat och se till att rensa låda ofta.

En del kattungar är skitgrisar, de brukar växa ur det.
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Det känns oschysst att sitta och kolla på när hon går på toa, men det kanske inte beskymrar henne? Jag har tänkt på att det kan ha med hygienen att göra men det verkar inte spela någon roll om jag städar lådan 5 gånger om dagen eller 1..

Får väl hålla tummarna för att hon växer snabbt :) Hittills har det bara hänt medan jag har vart hemma men jag fruktar för den dagen då jag kliver in och möts av en totalt nerbajsad lägenhet där hon har gått och gnidit av sig på mattor, stolar, soffa osv. Nu har jag sett direkt att nåt inte är helt som vanligt.

Imorse vaknade jag av en nerbajsad katt i sägen,. huvva!
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Vissa kattungar verkar ha såå mycket annat som är mycket viktigare att tänka på än renlighet... :D

Jag håller med Sol, de brukar bli renligare med tiden. Tills dess är det bara att tömma lådan så ofta man kan och titta till ungen när den varit på lådan så den inte är skitig.
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Tack för rådet. Jag kommer ha ögon i nacken nu :) Plus att hon får sällskap medan jag är i stallet! Hon tycker faktiskt att det är helt okej att bli avtvättad i diskhon :d
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Hihi skönt att höra att någon har samma problem! Trodde nästan våran lilla kattuge va onormal först :D hon sätter sig inte i skiten när hon har gått på lådan men hon trampar gärna i det, hon ser sig lixom inte för när hon kraffsar igen utan bara sätter tassen rätt i det. Hehe börjar dock bli bättre nu, men vi har gjort så som någon annan skrev att vi lyfter ur henne ur lådan när hon är klar. Dessutom börjar vi lära henne att gå ut så när hon börjar kraffsa i lådan så sätter vi henne i rabatten :angel: här utanför. Dock är det ett problem till och det är at hon alltid har lite bajs kvar i rumpan, hon rengör sig men inte alltid med en gång efter. Då har jag tagit ett papper och torkat henne och när man har gjort det så rengör hon sig med en gång. Annars brukar jag passa henne så hon håller sig på golvet till hon har rengjort sig :D och konstigt nog vill hon bara skita när vi är hemma, smidigt :)
 
Sv: Min kattunge skiter ner sig

Hej.
Jag kan nästan garantera att de växer ifrån det. Våran lille var likadan, han trampade i det och ibland, om han fått lite bajs i svansen körde han rumprace på hallgolvet. Han var inte så duktig på att tvätta sig där bak men vissa katter blir inte det. Men han har iaf växt ifrån det och nu tvättar han sig i baken.
Man får tänka på att när katterna är bebisar trampar de ofta i bajset men då gör mamman rent dem. För vissa tar det nog lite längre tid att förstå att de måste göra det själva eller hålla koll på alla kroppsdelarna.
Jag tror inte de bryr sig att du tittar på när de bajsar, man behöver kanske inte stirra på dem men sitta med bredvid. Sen när de har bajsat kan man lugnt och försiktigt putta bort dem från bajset så de förstår att man ska hålla sig borta från det. Tror det är effektivare än att lyfta. Lycka till! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp