J
jojjan
Min katt gör så att han sväljer torrfodret utan att tugga, sen när vi är ute på promenad så äter han lite gräs och ca en kvart senare så spyr han upp gräs och hela bitar torrfoder. Inte alltid det händer, men känns som att det händer lite väl ofta. Kanske 2-3ggr/vecka eller ngt.
Det kan ju inte vara normalt?
Jag läste i en tidigare tråd att det möjligtvis kan vara så att katter kan kräkas just för att de inte tuggar ordentligt.
Bör jag kanske köpa torrfoder som har större bitar så att han MÅSTE tugga?
Hämtade en provpåse av RC siamese, och det verkar han godkänna, faktiskt så letade han upp RC-bitarna och åt dem i första hand
MEN...jag läste att det fodret är specialanpassat så att siameser ej ska lägga på sig fett. Problemet är väl då att Atlas inte behöver bli smalare än vad han redan är.
Vi brukar ge honom obegränsad tillgång på Bilanx torrfoder, och sen komplettera med ½ - 1 hel Sheba gourmét/dag.
Är Sheba okej som "blötmat"?
Vi har förut köpt MJAU burkmat, och det gick bra i några veckor, men sen blev han less.
Köper vi det nu så äter han knappt ngt av det, om det är bitar i sås så slickar han i bästa fall bort såsen och äter två eller tre bitar för att sen låta maten torka
Så är det med de flesta andra märken vi provat, han lessnar helt enkelt.
Slöseri med pengar att köpa burkmat, som man sen får slänga.
Sheba är det enda som duger numera
Det kan ju inte vara normalt?
Jag läste i en tidigare tråd att det möjligtvis kan vara så att katter kan kräkas just för att de inte tuggar ordentligt.
Bör jag kanske köpa torrfoder som har större bitar så att han MÅSTE tugga?
Hämtade en provpåse av RC siamese, och det verkar han godkänna, faktiskt så letade han upp RC-bitarna och åt dem i första hand
MEN...jag läste att det fodret är specialanpassat så att siameser ej ska lägga på sig fett. Problemet är väl då att Atlas inte behöver bli smalare än vad han redan är.
Vi brukar ge honom obegränsad tillgång på Bilanx torrfoder, och sen komplettera med ½ - 1 hel Sheba gourmét/dag.
Är Sheba okej som "blötmat"?
Vi har förut köpt MJAU burkmat, och det gick bra i några veckor, men sen blev han less.
Köper vi det nu så äter han knappt ngt av det, om det är bitar i sås så slickar han i bästa fall bort såsen och äter två eller tre bitar för att sen låta maten torka
Så är det med de flesta andra märken vi provat, han lessnar helt enkelt.
Slöseri med pengar att köpa burkmat, som man sen får slänga.
Sheba är det enda som duger numera