Min katt är sjuk

F

FELICIAA

Hejsan, i fredags kväll så mådde min katt inte alls bra, hon åt eller drack inget, hon har inte ätit eller druckit något på snart 3 dagar, vi har försökt ge henne mat som torn fisk men hon äter inte det heller. vad ska vi göra?

Sv: Min katt är sjuk

Hejsan, i fredags kväll så mådde min katt inte alls bra, hon åt eller drack inget, hon har inte ätit eller druckit något på snart 3 dagar, vi har försökt ge henne mat som torn fisk men hon äter inte det heller. vad ska vi göra?

När djuren är dåliga ska man alltid i första hand kontakta veterinär.

oekj vi ska ringa i dag, har min mamma sagt , :s jag är rädd :o :(

Har ni ringt ännu?
När ens djur är så pass sjukt ska man inte bara avvakta bara för att man rädd att det kostar pengar, djuret kan lida svårt utan att man vet om det, det kan du hälsa dina föräldrar.
Dessutom kostar det inte ett öre att ringa till en veterinär och fråga om råd.

Har katten inte ens druckit vatten på tre dagar så ringer man inte
veterinären.
Man ÅKER till veterinären direkt!

Hejsan!

Hoppas att ni har warit hos weterinären och fått hjälp. En sjuk katt beter sig ofta som er - slutar äta och dricka. Hos weterinären görs en undersökning och så tas kanske lite prower så att man kan få reda på orsaken.

Det är inte riktigt så bråttom att man måste trycka gasen i botten och inte ens ringa först... Men wisst är det hög tid att söka hjälp efter 3 dagar. Katter är lite knepiga wad gäller att sluta äta. Det kan wara swårt att få dem att börja igen och tywärr finns en risk att katten drabbas aw lewerförfettning wid swälttillstånd. Detta är mkt allwarligt, så mer än 3 dagar utan mat ska man undwika.

Hoppas kissen mår bättre nu!

Nej, men chansen att man faktiskt får komma in till veterinären ÖKAR markant om man pratat med dem först.

Är ju inte som att de sitter sysslolösa och väntar på att folk bara ska droppa in...

Nej, men chansen att man faktiskt får komma in till veterinären ÖKAR markant om man pratat med dem först.

Är ju inte som att de sitter sysslolösa och väntar på att folk bara ska droppa in...

Tror inte att en vet. säger att den inte har tid för ett sjukt djur (det går nog före en vanlig kastrering, hoppas jag),
där jag bor kan man åka in akut dygnet runt.
Vet inte om man kan det där TS bor, men tre dgr skulle jag inte ha väntat.
Katter visar att dom inte mår bra genom att sluta äta/dricka och gömma sig.

Jag skulle inte heller ha väntat, men jag skulle ha ringt först och inte bara åkt in..

Jag skulle inte heller ha väntat, men jag skulle ha ringt först och inte bara åkt in..

Jag med. Jag inbillar mig att om jag ringer först så hinner de förbereda för vilka prover som ska tas eftersom de fått upplysningar om kattens status. Jag vet också att jag faktiskt får tid hos den veterinär jag åker till och inte blir slussad vidare någon annanstans - vilket jag tycker är onödigt åkande och flaxande med ett sjukt djur.

Att vänta så länge som 3 dygn skulle aldrig komma på fråga. Men ett 5 minuter långt samtal medans jag klär mig hinner jag allt med.

Jag med. Jag inbillar mig att om jag ringer först så hinner de förbereda för vilka prover som ska tas eftersom de fått upplysningar om kattens status. Jag vet också att jag faktiskt får tid hos den veterinär jag åker till och inte blir slussad vidare någon annanstans - vilket jag tycker är onödigt åkande och flaxande med ett sjukt djur.

Att vänta så länge som 3 dygn skulle aldrig komma på fråga. Men ett 5 minuter långt samtal medans jag klär mig hinner jag allt med.

Här kan jag hålla med.
Min är matglad så jag skulle reagera efter en dag.

Tror inte att en vet. säger att den inte har tid för ett sjukt djur (det går nog före en vanlig kastrering, hoppas jag),
där jag bor kan man åka in akut dygnet runt.

De som har bokat tid för sina besök ska inte behöva sitta och vänta för att nån bara droppar in och ska ha hjälp NUUUU! Det funkar inte så. Det är faktiskt få kliniker som har drop-in för akutfall, man får ringa och anmäla sig först och vet man att det är ett akutfall på väg in så kan man planera jobbet och då kanske en "vanlig kastration" får vänta lite, om det djur som kommer in är dödssjukt. Dyker nån bara upp i väntrummet med ett dåligt djur, är det ett helt annat läge. Kanske har det precis kommit in en verkligt dödssjuk patient precis innan, som ringt först, då får den ju knappast vänta för att nån står på tröskeln med en katt som inte äter... Kanske är så att man inte har några akuttider kvar alls denna dag, och istället för att få åka vidare till nästa klinik med sin katt, får man veta detta på telefon och kan redan då ringa till ett annat ställe och höra om man kan få komma dit.
Att en klinik har jour dygnet runt är i de allra flesta fall inte lika med att man kan åka dit när som helst bara. Står veterinären och opererar, och det inte finns nån mer vet. på stället just då (vanlig situation på kvällar/nätter) så KAN denne inte göra nåt annat än avsluta operationen...

Sen hoppas jag oxå att TS har tagit sin katt till en veterinär, efter att ha ringt!

Herre gud, det är väl bara att man ringer. Katten lär inte avlida för att man slår en signal innan man åker in till vet. Vilken otroligt onödig sak att bråka om. Det viktigaste är ju att veteinär kontaktas.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 912
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet