Min katt är sjuk. Mitt hjärta blöder...

L

Leon

I ren desperation vänder jag mig till er på forumet. Min söta kisse som vi har haft i snart 8 år är sjuk. Tog honom till veterinären och det visade sig att han massa vätska i kroppen som trycker på hans lungor och gör det svårt för honom att andas. När han andas så sjunker sidorna in kraftigt och han har verkligen magrat men fått en stor buk. Sover mycket men är ändå aktiv och relativ pigg och hoppar upp på baren och höga stolar osv. Vi ska ta han till djursjukhus nu på tisdag men jag står verkligen inte ut. Tanken att de ska diagnostisera något allvarligt och behöva avliva honom är oumbärlig och jag har läst varenda katt sida och forum i hopp om att hitta något som kan hjälpa honom. Veterinären som vi var hos sa att det inte såg bra ut men att det var positivt att han var så pigg.

Snälla, någon med tidigare erfarenhet hjälp mig med lite svar för detta är verkligen tortyr.

Mvh
Leon

Sv: Min katt är sjuk. Mitt hjärta blöder...

Det låter tyvärr inte så bra. FIP kan ge vätska i buk och brösthåla, leversvikt och hjärtsvikt kan ge liknande symptom. Tyvärr är det nog så att oavsett vad det är så är det något allvarlig.

Jag misstänker FIP och det är så svårt att se honom tyna bort. Varje gång jag ser honom så skär det i hjärtat. Det roliga är att hans läkartid på tisdag sammanfaller med min födelsedag.

:(
Låter inte alls bra. Har nog inga tröstande saker att säga mer än att jag tänker på dig och din katt.

Tack för omtanken alla. Tisdagen närmar sig och jag hoppas på det bästa.

Jag håller med de andra. Vad det än är så är det säkert nåt allvarligt. FIP kanske.

Men vad läste jag häromdagen. Kanske i en brittisk katt-tidning? Nån berättade att hennes katt var jättesjuk, men veterinären ville kämpa och krisen övervanns. Och nu, flera år senare, var katten fortfarande frisk och på go. Sjukdomen fanns kvar i kroppen, men de fick uppenbarligen en mycket lång nådatid.

Har din kvar livslusten och spänsten kvar så är han kanske en av dem som har en ärlig chans.

Lycka till!

Gissar också på FIP. Tyvärr finns ju ingen behandling mot sjukdomen så vi får hoppas det är ngt annat :/

Imorgon får vi reda på mera. Hoppas verkligen inte att det är FIP och att han kan tillfriskna. Skulle bli den bästa födelsedagspresenten... Tack alla som har svarat mig.

Tänker på er och håller tummarna för att du får den födelsedagspresent du önskar dig!

Låter inte bra alls det där :(

Har själv haft en katt som fick vätska i hela kroppen som pressade mot lungorna. Och hon var precis så som du beskriver din. Andades väldigt tungt och det syntes verkligen hur hon kämpade, magrade av men fick stor buk. Men hon var inte så pigg att hon klarade att ta sej upp på stolar eller andra höga prylar.. Så på så sätt låter det ju lite positivt i allt det mörka för din del. Jag håller tummarna för er och hoppas att det löser sej :)

Läkaren säger att han fått en tumör och att vi borde avliva honom. Går inte tumörer att bota? Det är hemskt. De säger att det blir dyrt (runt 30 000) men vem bryr sig om pengar??? Någon med liknande erfarenheter vars katt har blivit behandlad och levt ett gott liv?

:(
Usch då.
Ja, vissa tumörer går väl att bota, men det kan ju ha hunnit sprida sig till resten av kroppen. Sedan är väl frågan hur plågsam operationen blir och hur lång konvalicens kisse får.

Han var väldigt pigg efter att de hade tömt han på vätska. Hoppade runt och hade sig. Han verkar vara en riktig fighter. Hur kan man släcka någons livsgnista när den verka brinna så starkt? Vi beslöt att de ska göra fler tester på honom för att säkert avgöra sjukdomens allvar.

Om han mår såpass bra nu så tycker jag det är rätt val att göra. Avvakta och ta reda på mer.
Lycka till!

Läkaren säger att han fått en tumör och att vi borde avliva honom. Går inte tumörer att bota? Det är hemskt. De säger att det blir dyrt (runt 30 000) men vem bryr sig om pengar??? Någon med liknande erfarenheter vars katt har blivit behandlad och levt ett gott liv?

Vaddå? 30 000 kr för att bota en tumör? Var sitter tumören? Har den spridit sig?

Beror HELT på vad det är för tumör, var den sitter, om den metastaserat osv.
Det finns behandling för djur med kirurgi, cellgifter och ev strålning men i nuläget har de bara strålningsterapi i Norrköping och det använder man bara på ytliga tumörer vilket detta inte verkar vara.
Har tumören metastaserat brukar prognosen i allmänhet vara dålig..

Tack alla återigen för era svar. Man blir så tårögd när man tänker på hur han på sistone skulle lägga sig på tangentbordet och trängas. Han är så söt. Inte ska man vara utan honom. Han är som mitt barn. Jag ber verkligen till gud att han blir frisk.

men om tumören sitter i lungorna?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 718
Senast: mackan
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 824
Senast: mollyphlox
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 527
Senast: Millz
·
Katthälsa Min ena katt är sjuk. I går morse verkade han trött och ville inte äta, tempade och han hade 40 i feber. Akut iväg till veterinären där...
Svar
7
· Visningar
2 484
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama