Min islandssto åt sitt "nya" bajs??

K

kayla

:confused:Hej! Jag har ett islandssto på 9år.Igår sa min stallkompis att hon sett henne äta upp nästan all sitt nybajsade??Hon går i mindre flock ute från ca 700-1900,sedan på stall på natten,dom får frukost lunch o kvällsmat i hagen.
Hon får daglig giva av vitamineral,foderjäst,karonoil äppelcidervinäger,fibergi.
Dom blev avmaskade i Oktober.Är detta vanligt??

Sv: Min islandssto åt sitt "nya" bajs??

Mej veteligen har jag aldrig hört talas om att hästar äter sitt eget bajs.
Verkar mysko.
Var jag som du skulle jag ringa till en veterinär och fråga.

Min kompis häst åt jord ett tag och det visade sej att hästen hade brist på något, vad det var kom jag inte ihåg nu. Men pållen slutade med det sen när den fick denna mineral som den saknade.

:confused:Hej! Jag har ett islandssto på 9år.Igår sa min stallkompis att hon sett henne äta upp nästan all sitt nybajsade? Är detta vanligt??

Ja det är ganska vanligt.

Hästar kan äta sin egen eller andra hästars avföring av flera olika orsaker. Det kan bero på mineralbrist, proteinbrist, brist på tarmbakterier, dålig matsmältning, för lite grovfoder i foderstaten etc. Hästar kan även äta avföring för att lindra inflammation/smärta i tarmkanalen.

Eftersom din häst äter sin egen avföring skulle jag gissa att hon kan ha något tarmproblem. Antingen dålig matsmältning (mycket av näringen går rakt igenom tarmkanalen och det är lättare att tillgodogöra sig näringen andra gången hon äter den) eller så kan hon lida av inflammation/magsår. Det kan också vara så att hon får för lite grovfoder nu i kylan. Dom andra hästarna i hagen kanske inte låter henne äta tillräckligt?

Jag vet en häst som åt sin egen träck. Han stod på spilta och vände på något sätt upp rumpan i hörnet och sket varpå han vände tilbaka och åt upp det. Han recirkulerade allt, det fanns inte en hög hos honom på morgonen.
Brist, dålig vana inte vet jag. En teori var att han hade problem med magen och ville få rätt på den så han slangades med träck från en "frisk" häst. Det hjälpte inte i hans fall men han hade hållit på i många år när detta gjordes så kanske hade det hjälpt om man gjort det tidigare.
Hästen mådde i övrigt bra (tror jag) förutom sommareksem. Han var rätt rund om magen men det var knappast konstigt med tanke på vilka oerhörda mängder han stoppade i sig. Andedräkten var vidrig vilket knappast heller var konstigt.

Min ena häst äter också sitt eget bajs (även hagkompisens ibland..) Har inte lyckas lista ut vad det beror på. Han har fri tillgång på hö och är i bra hull, lättfödd. Ingen mask. Vad jag vet så ska han inte ha någon mineralbrist. Han gör det dock bara på vinterhalvåret, aldrig annars. Oftast ute i hagen också, väldigt sällan i boxen. Har också varit inne på om magen spökar, men har provat olika mag-preparat utan resultat..

Mitt sto gjorde det förra vintern och hade den vintern 2kolikanfall som vet behövde komma på och några lättare där jag bara behövde ha vet på telefon.

Under dom snart 11år jag har haft henne har hon värken innan eller efter den vintern ätit sitt träck eller haft kolik.

Kram

Ja,jag får ringa en vetrinär,för nu har jag hört med hur många som helst....min kompis sto gjorde det i samband med att hon hade fått föl...
Mystisk??

Mitt förra sto och hennes föl gjorde det båda två, och det var def. pga. brist på både protein och annat då vi visste om att dom hade det rejält vid den tiden (stoet hade problem med att tillgodogöra sig protein för okänd anledning så hur mycket jag änd fodrade så gick hon inte upp utan det kom bara ut i kisset, tills jag till slut hittade ett foder hon tålde och då slutade detta beteendet. Fölet slutade med det när jag hade fodrat upp henne vid sidan om mjölken, eftersom fölis hade samma problem pga, mamman)
Jag skulle def. kontakta vet. och göra prover så kanske ni kan hitta vad problemet är.

Googla på koprofragering så får du upp en del läsvärt. Det är inte farligt eller ovanligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de...
Svar
12
· Visningar
1 564
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka