Min idé är tagen och jag är lessen :(

Groomer

Trådstartare
Åh, jag är så besviken på mig själv och behöver er hjälp om hur jag bör göra nu.

Det är så att jag har under ca 2 år haft en affärsidé liggandes i bakhuvudet och har spanat runt lite och skissat och planerat men inte vågat göra slag i saken då jag uppenbarligen varit både seg och feg.

För ett par månader sen startade en tjej bara 5 mil ifrån mig ett företag som nischar sig mot samma saker och kunder min idé skulle gjort, en jätteduktig tjej som jag faktiskt själv beställt av och blivit toppen nöjd.

Hur skulle ni gjort? Skulle ni slopat "min" idé eller försöka genomföra den?

Har planerat att ha företaget som en liten grej vid sidan av. Bådas företag är/ kommer vara Internet baserade och de skiljer sig lite men har vissa gemensamma delar som är ganska specifika och jag vill inte att hon ska tro att jag kopierar henne vilket jag tror är lätt att hon kan tro då jag faktiskt beställt av henne en gång.

Ska jag ge upp?:( Affärsvärlden är ju tuff och jag vet att det helt och hållet är min egen feghets fel att jag sitter i klistret nu.
Typiskt...
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Finns det tillräckligt kundunderlag för er bägge? Hur stor är din tänkta grundinvestering och hur ser avansen ut?
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

och jag vill inte att hon ska tro att jag kopierar henne vilket jag tror är lätt att hon kan tro

Spelar det någon roll vad du tror att hon tror?

Finns det kundunderlag så kör!
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Ja det finns det. Är inom kategorin ryttar och hästutrustning men en smal del bara och detfersom det är Internetbaserad så borde det finnas underlag för andra. Har sökt runt lite och just det vi gör finns det inte överdrivet många aktörer inom.

Kommer inte investera några storsummor i början då jag planerar att starta litet i början och se vart det bär. Kommer vara en bisyssla
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Borde finnas underlag? Det känns ju som en väldigt skakig uppfattning om din affärsidé. Hur har du genomfört undersökningarna?
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Nej kallt sett gör det väl inte det men jag är inte kall :P
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Det är väldigt sällan man är ensam om en idé, och är man det så är det bara en tidsfråga innan någon annan kommer på samma sak. (Och genomför den.)

Om du tror på din idé, så kör!

/V
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Ja sadar ar det alltid. Man kan utga ifran att kommer man pa en riktigt bra ide, sa ar det redan minst tre andra som redan haft den i nagra ar.

Ni kanske kan sla er ihop?
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Jag skulle ha gjort en ordentlig marknadsundersökning för att se om det skulle finnas plats för två liknande.
eller sillysinta sa, slå ihop era två verksamheter. Du kanske har fler och nya idéer så att ni kan få en större verksamhet tillsammans.
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Är det inga stora risker inblandade för din del skulle jag bara köra! En enkel webbshop och webbsida kan man sätta upp för 2000 kronor helt själv via bra tjänster. Det gäller att sprida den på effektivt och smart sätt. Jag har startat många företag och har träffat hundratals företagare på vägen som jag varit rådgivare åt. Det finns en viktig sak som skiljer dem som lyckas och de som inte gör det. De som lyckas är de som vågar! Att skriva planer och göra undersökningar för enklare verksamheter tar oftast längre tid och kostar mer än att bara testa och köra! Lycka till med ditt företagande, det kan faktiskt bli det roligaste du gjort :-)
 
Sv: Min idé är tagen och jag är lessen :(

Jag föreslår att du går in på https://www.verksamt.se/home och går igenom din affärsplan ordentligt. http://www.startaeget.se/ har också en del bra tips samt http://www.driva-eget.se/ likaså.

Har du en dröm ska du försöka förverkliga den. Om du tänkt börja smått, så börja inte för smått så att du inte kan leverera när kunden väl kommer. Och sedan får man tänka på att även om man vet att behovet finns så måste man fråga sig om det även är det som kunden vill ha (vilket inte alltid är samma sak). Kan du kombinera din affärsidé med något annat? Kanske med ett samarbete med någon som redan är aktiv inom området, men som inte din affärsidé kommer att konkurrera med?

Ja, det finns tusen frågor man kan ställa sig för att få till något bra av sin verksamhet!

Jag tog beslutet att starta eget, och även om det inte bär sig än så är jag oerhört glad för att jag tog beslutet :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 479
Senast: Urigurien
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 349
Senast: Imna
·
Relationer Det här har legat och skavt hos mig i flera månader nu, men idag hörde jag något som gjorde att det exploderade lite och jag är nu...
2
Svar
21
· Visningar
4 786
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp