Min hund tål ej poolen kloret alltså, Men måste simma 2 ggr i veckan. Finns det badkläder?

regina11

Trådstartare
TYVÄRR Har min hund tappat nästan allt hår under magen bringan ljumskarna.. ingen klåda men ser även nu det börjar bli fläckvist på under halsen och även smått på ryggen. Har nu börjat använda skin and coat sen 8 dagar tillbaka (Hade Norsk Laxolja innan) tvättar henne också sedan 8 dagar med tjärschampoo Vet ej vad jag ska göra om hon är allergisk mot klor? Finns det vattentäta dräkter för hundar? Skulle det räcka med vattentrask då det är mycket mindre klor i den. (simmar 2dagar i veckan och vattentrask 2 dagar i veckan)
Tyvärr att sluta vara i vatten är ej ett alternativ då detta är rehab som hon kommer behöva länge..

TYVÄRR Har min hund tappat nästan allt hår under magen bringan ljumskarna.. ingen klåda men ser även nu det börjar bli fläckvist på under halsen och även smått på ryggen. Har nu börjat använda skin and coat sen 8 dagar tillbaka (Hade Norsk Laxolja innan) tvättar henne också sedan 8 dagar med tjärschampoo Vet ej vad jag ska göra om hon är allergisk mot klor? Finns det vattentäta dräkter för hundar? Skulle det räcka med vattentrask då det är mycket mindre klor i den. (simmar 2dagar i veckan och vattentrask 2 dagar i veckan)
Tyvärr att sluta vara i vatten är ej ett alternativ då detta är rehab som hon kommer behöva länge..
Har du fått konstaterat av veterinär att din hund är allergisk mot klor?

Ta dig till en sjö eller kanal o simma den där då
Hej ja det blir ju lite svårt på hösten vintern speciellt då hon behöver fysisk hjälp i poolen, och det finns ej något i min närhet utan bil, och kan ej åka buss promenera med en kall blöt hund och vänta på bussar. men tack för förslaget.

Hej ja det blir ju lite svårt på hösten vintern speciellt då hon behöver fysisk hjälp i poolen, och det finns ej något i min närhet utan bil, och kan ej åka buss promenera med en kall blöt hund och vänta på bussar. men tack för förslaget.
Är den liten nog för att kunna simma i badkaret?

Har du fått konstaterat av veterinär att din hund är allergisk mot klor?
Hej nej, det är bara en gissning. Detta uppstod när vi regelbundet började simma från 1 ggn varannan vecka till 2 ggr per vecka. och innan det så har hon gått i vattentrasken 2 till 3 ggr i veckan sen i maj, utan påverkan,,

Hej nej, det är bara en gissning. Detta uppstod när vi regelbundet började simma från 1 ggn varannan vecka till 2 ggr per vecka. och innan det så har hon gått i vattentrasken 2 till 3 ggr i veckan sen i maj, utan påverkan,,
Låter ganska osannolikt att det är det då. Om hunden tappar nästan all päls på kroppen är det dags att ta den till veterinär för utredning.

Låter ganska osannolikt att det är det då. Om hunden tappar nästan all päls på kroppen är det dags att ta den till veterinär för utredning.
Trots att detta har skett efter att hon började simma i klor mer regelbundet utan att schamponeras alls i 6 veckor?
Och ej fått laxoljan tre dagar i veckan då hon endast fått solrosolja, my bad. Då vi bor borta dessa 4 dagar, Och hon har kollats för allergier tidigare och det konstaterades att hon ej hade allergi, utan då var det bara hormoner, har ej några symtom som tassar vagina öron mungipor klåda röda utslag.

Då jag själv varit känslig mot klor under min uppväxt så vet jag att det inte handlar om allergi utan om känslighet. Huden reagerar på kloret, men det är ingen allergisk reaktion. Eksem är ju det som brukar uppstå, så frågan är om din hund kliar sig och är irriterad i huden? Om den bara tappar päls så kanske det är något annat?

Hur noga är du att duscha hunden efter den badat i poolen? jag fick lära mig att det är jätte viktigt att duscha av hunden ordentligt varje gång de varit i poolen eftersom kloret annars kan orsaka problem/irritation för vissa hundar.
Sen låter det ju som du håller på med tillskott och olika schampon, kanske är någon av dessa hunden reagerat på?

Då jag själv varit känslig mot klor under min uppväxt så vet jag att det inte handlar om allergi utan om känslighet. Huden reagerar på kloret, men det är ingen allergisk reaktion. Eksem är ju det som brukar uppstå, så frågan är om din hund kliar sig och är irriterad i huden? Om den bara tappar päls så kanske det är något annat?

Hur noga är du att duscha hunden efter den badat i poolen? jag fick lära mig att det är jätte viktigt att duscha av hunden ordentligt varje gång de varit i poolen eftersom kloret annars kan orsaka problem/irritation för vissa hundar.
Sen låter det ju som du håller på med tillskott och olika schampon, kanske är någon av dessa hunden reagerat på?
Hej ingen klåda ingen rådnad pratat med veterinär självfallet, deras diagnos är att hon missat pälsfällningen pga kortisonet hon åt tidigare och att blåsa henne torr inte bara handduk. Samt ge mera fetter i maten. Och att schamponera henne varje gång vi badar som jag har börjat med tjärschampoo som hon ej reagerar på.
Oavsett anledning är det hög tid att ta hunden till veterinär och sluta gissa. Veterinären kan ju också bedömma om det är så viktigt att simma i pool just nu att ni ska fortsätta trots att hunden tappar all päls.
Hej hon måste simma pga av rehab. Hej ingen klåda ingen rådnad pratat med veterinär självfallet, deras diagnos är att hon missat pälsfällningen pga kortisonet hon åt tidigare och att blåsa henne torr inte bara handduk. Samt ge mera fetter i maten. Och att schamponera henne varje gång vi badar som jag har börjat med tjärschampoo som hon ej reagerar dåligt på. Och det är inte hela pälsen som är borta, Det är magen ljumskarna (där hon alltid haft mindre päls)och lite på halsen,går inte till en hudspeciallist förren jag kollat och lyssnat med människor som haft erfarenhet samt telefon veterinärer som ser bilder. Och de ber mig ej åka in och betala dyra pengar i onödan.Hon går tillräckligt till veterinär ang hennes rehab skador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka