min hund har skadat sig! behöver han sys?

Lillan86

Trådstartare
vi var ute i skogen i dag och märkte nu när vi kom hem att han hadde skärt upp sig på tramp dynan..
Jag har ringt och rådfrågat vet men hon sa att jag skulle avakta eftersom han inte blöder något nämnvärt, men jag börjar själv bli osäker, så vad
tycker ni? lägger in några bilder men dom är inte så jätte bra..

http://s243.photobucket.com/albums/ff199/Lillan86/?action=view&current=DSCN0287.jpg

http://s243.photobucket.com/albums/ff199/Lillan86/?action=view&current=DSCN0288.jpg

http://s243.photobucket.com/albums/ff199/Lillan86/?action=view&current=DSCN0288.jpg

tacksam för snabba svar.. men jag åker nog in..

Sv: min hund har skadat sig! behöver han sys?

Ingen?? jaja men då åker jag börjar känna paniken sprida sig i kroppen:angel:

går det ens att sy? det ser ut som om det fattas en bit trampdyna.

Du kanske redan åkt :angel:
Men ser ut som det inte går att sy som cilla säger, verkar som en bit är borta.
Men jag har ändå ett tips. Försökt tejpa så gott det går och sätt på ett bandage. För sånna där sår att hopplösa på att ta tid :crazy:
Sen finns det en aloverablomma. Har du en sån, bryt av ett blad och ta lite saft som kommer ut och lägg på såret.

Tycker inte att det ser så farligt ut, se till att hålla det rent, använd gärna en mild oparfymerad tvål, inte jodopax (det hämmar läkningsprocessen). Sätt gärna på ett bandage så hunden inte kommer åt och slickar i såret, om det börjar vara och hunden blir halt kan det vara värt att åka in, i så fall kan han ha blivit infekterad och kan behöva medicin, men om det läker fint så tror jag nog att du kan spara dina slantar...

Så där har min hund också sett ut!
Ingen fara,bara lite svårläkt i och med att han belastar tassen hela tiden!

Jag hade en strumpa fasttejpad över tassen ca 1v,sen var det ganska bra läkt,kunde efter 1v sätta på strumpan om det skulle bli asfalt/grusväg!
Tog bort strumpan ibland för att tvätta,men inte för ofta,får då får det aldrig någon chans att läka om man hela tiden är på och kladdar!

Tror att det är ngt som får växa ut av sig själv tyvärr.Det brukar dom tåla.
Tänk på att tassen ska vara fuktig bara som alltid.

Du kanske redan åkt :angel:
Men ser ut som det inte går att sy som cilla säger, verkar som en bit är borta.
Men jag har ändå ett tips. Försökt tejpa så gott det går och sätt på ett bandage. För sånna där sår att hopplösa på att ta tid :crazy:
Sen finns det en aloverablomma. Har du en sån, bryt av ett blad och ta lite saft som kommer ut och lägg på såret.

Håller med!
Min hund fick oxå ett sådant sår (fast kanske mer som ett skärsår)och när jag tyckte det sett bra ut och att jag nästan "glömt" bort det så blev han halt och det började om igen(pust).
Slutade med att vi fick ge honom en antibiotikakur + vara väldigt noga med strumpa tills det var helt igenläkt.
Jobbig tid var det, men det blev bar!!

Håller med!
Min hund fick oxå ett sådant sår (fast kanske mer som ett skärsår)och när jag tyckte det sett bra ut och att jag nästan "glömt" bort det så blev han halt och det började om igen(pust).
Slutade med att vi fick ge honom en antibiotikakur + vara väldigt noga med strumpa tills det var helt igenläkt.
Jobbig tid var det, men det blev bar!!

Nu säger jag håller med ;)
För precis så var det här också.

Hejsan svarar alla!

jag åkte inte in, har lagt om det själv, som många har sagt var jag tveksam om det gick och sy..
gjorde så här, tvättade med alsolsprit och la på en steril kompress som jag sedan tejpade runt så den
satt åt, virade sedan runt en gasbinga över och sedan en bit vetflex så det blev ett fint litet
bandage..

vad tror ni hur ofta behövs det bytas? och hur ofta/länge ska
det luftas?
Sen har jag oxå varit skit duktig och har gjort en liten sko av silver tejp som är skit
snygg:D

Om det hade varit min hund,och jag visste att det var ordentligt rengjort,så hade jag låtit det sitta nästan tills det lossnar själv..
Men flera dagar i alla fall! Så gjorde jag på min hund,jag plockade inte av och på bara för att det skulle rengjöras,och hon har allat tassar och trmpdynor i behåll!

För om du jämför det med att det blivit sytt,så hade du inte fått tagit bort bandaget för att rengjöra det och så,utan det skulle sitta där tills stygnen skulle ha tagits!

För att få det att läka så fort som möjligt så köp en sådan "sko" med plats/gummi sula att ha på när ni är ute. Kommer inte in något vatten/smuts alls. kanon!

Kom bara ihåg att lägga tunna bomullssträngar mellan varje tå när du lägger tassbandage.

Hur länge bandaget kan sitta beror på hur mycket såret vätskar. Men jag skulle nog låta det sitta i två dagar till en början, förutsatt att det är torrt och rent.

Det där lilla behöver du bara hålla rent. Sätt på ett bandage/skydd vid utegång. Jag hade låtit såret luftas så mkt som möjligt med tratt på hunden så att såret inte slickas upp å blir större.
Det behöver du inte oroa dig för!! Jag har tagit hand om mkt värre sår än så utan att åka intill veterinären. Alla sår har läkts fint å utan problem.

Min tik skar upp trampdynan och blödde som fan.

Jag stoppade blodflödet och pratade med olika människor och visade upp det.

Kom fram till att jag skulle köpa kompresser och gasbinda. Sårrengörning.

Bytte bandage 2 ggr om dagen, såg till att det skyddades nogrannt när jag var ute med henne och efter en vecka var det läkt.

Fick rådet att lägga bandage och åka in, men jag la bandage och avvaktade för att se om det funkade och det alldeles utmärkt för min och hennes del att sköta henne hemma.

Kollade runt på apoteket och så efter det bästa alternativet, ett sådant som fick såret att andas lite grann.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är jätteallergisk just nu så jag försöker hitta nya sätt att roa hundarna inomhus. Det känns lite fel att be dem att städa efter...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: buschiq
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: traceys
·
Hundhälsa Var in och drog ut en tand på våran hund i Tisdags,i går var han torr och varm på nosen,brukar ha normaltemp på 38,4,har nu 38,8...
Svar
16
· Visningar
6 983
Senast: TantEster
·
Utrustning Jag köpte en ny Prestige sadel för ca 6 månader sedan. Hästen var vid tillfället inte bra musklad då hon fått en allmän infektion som...
2
Svar
33
· Visningar
3 680
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka