Min hund har fått jord i näsan, hjälp tack!

francisbean

Trådstartare
Min hund har grävt som en tok när vi var ute och har fått massa jord i näsan och nu ligger han och typ frusta massa och verkar besvärad. Kan man göra nått för att hjälpa honom att bli av med detta?
Kanske går över av sig själv? Någon som har nått att säga om detta, kanske är vanligt att det blir så när de gräver?

Blir lite nojig bara!

Sv: Min hund har fått jord i näsan, hjälp tack!

Vi tränar vintertid lydnad/rally på sandunderlag. Ibland kör de ner nosen i sanden för att leta upp en godis någon annan tappat. Jag tycker att de brukar nysa ut sanden igen. Jag förmodar att sanden bara åker in en liten bit och att allt har kommit ut igen när de slutar nysa.

Hur andas hunden? Verkar han vara "stopp i näsan"? Jorden kan ju ha åkt långt upp och packat sig. Kanske är det inte jord som har åkt in, kan vara liten sten eller frön som har klumpat ihop sig med jord. Du ska absolut inte försöka peta med något i nosen på hunden. Möjligtvis kittla med en (fågel)fjäder precis i näsborren för att se om han nyser av det. Om han då nyser ut det som fastnat bör allting vara OK. Om han fortsätter vara besvärad så försök få en akuttid hos veterinären. De har säket något knep för att få ut det.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 403
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka