Min hund har blivit gammal!!

lulski

Trådstartare
Nu i veckan har jag insett hur gammal min hund faktiskt är... En grand danoistik som blev 11 i somras är givetvis gammal men det har alltid varit fart i tanten. Visst, hon är grå om nosen, ser illa och sover lite mer men hon har alltid varit glad och hängt med.

Hon löper just nu och hon har iofs alltid blivit håglös och lite deprimerad under löpet men nu vill hon inte ens äta. Efter en veckas mer eller mindre matvägrande har jag äntligen fått igång henne igen. Men det har tagit på tanten. Rumpmusklerna är borta, ryggraden sticker ut och revbenen känns :cry: Och hon som alltid varit så välmusklad och fin!

Men lite tur så återhämtar hon sig efter att löpet tagit slut men det är ju inte säkert. Det blir att åka till veterinären och se vad de säger. Mot ålder finns ju tyvär inga mirakelkurer.. Hon är ju ändå över 11 år och man får väl börja inse att det närmar sig slutet.

Min lilla skrutta just nu med sitt huvudet i mitt knä och snarkar så taket lyfter, att hon tar upp halva soffan gör absolut ingenting för hon är ju min älskling.

Det här kanske var en helt meningslös tråd men ibland måste man bara få skriva av sig....

Sv: Min hund har blivit gammal!!

Visst önskar man att vovvarna blev max 5 år och sen stannade på den åldern hela livet :smirk:

Min vovve är nu just 5 år fyllda.. och jag börjar redan oroa mig för att han är gammal. Drar mig för att göra för anstängande saker osv.. fast jag är väl för löjligt antar jag :crazy:

Hoppas vetbesöket går bra! Väldigt fin hund var det iallafall :love:

Det är grymt svårt att inse att djuren blir gamla... På mina fötter sover min lilla voffe som jag har svårt att tro är 12 år! Visst är promenaderna kortare och gången stelare men ögonen är precis lika ljuvliga som de alltid varit.

Hoppas att veterinären ger "bra besked"!

Oj, en grandis på elva år. Det var inte dåligt :)! Hoppas hon får ytterligare en stund på jorden efter sitt jobbiga löp. Det är tungt när slutet närmar sig, det är baksidan av att ha djur, men vi har ju i alla fall möjligheten att ge älsklingarna ett värdigt slut. Det är vår (jobbiga) plikt efter ett liv av villkorslös kärlek...

Itchie/med två gamlingar: Perro sin Pelo på elva samt blandras på nio år

Nu i veckan har jag insett hur gammal min hund faktiskt är...
Japp, samma här. Iofs i mitt fall har min hund (Golden Retriever) varit ganska seg/lugn hela livet och inte precis hyper som andra hundar, men de senaste två veckorna har han visat tidiga tecken på senilitet. Det går såklart inte att vara 100% säker på men han fyllde 12 år detta år i Maj så inte så himla lång tid kvar...

Hoppas att din "lilla" tik kryar på sig asap ;)

Svag tröst, men en GD på 11 år kan inte vara vanligt.
Hoppas att hon repar sig och ni får mer tid tillsammans.

*saknar min Zalo enormt*

Visst är det trist när man inser att ens hund är gammal och att man snart kommer att mista henne/honom. Vår golden blev drygt 13 år. Vi tog bort henne för snart två månader sedan. Det har varit jättetufft att mista henne, men jag är samtidigt så glad över att vi fick ha henne så länge! Många får ju ta bort sina hundar innan de blivit gamla. En gammal hund kan vara krävande, men en gammal hund är också oerhört charmig! Att åldras är ju naturligt och ingen sjukdom i sig. Att sänka tempot och ligga i soffan och mysa är ju inget dåligt hundliv. Det är ju först när hunden börjar få ont som man måste ta det svåra beslutet. Vi hade tät veterinärkontakt det sista året med vår hund, eftersom vi ville ha en expert till hjälp att bedöma hennes tillstånd. Det är svårt att se förändringar när man umgås varje dag med sin hund. En utomstående har lättare för det, men det gäller ju att man har förtroende för sin veterinär.
Hoppas att din veterinär ger dig ett positivt besked och att du får ha kvar din "gamling" ett tag till!

Tack allihopa!
Egentligen har jag haft en himla tur med min lilla gris. Hon är ju som sagt 11 år vilket inte är dåligt för en grandis och hon har varit frisk i stort sett hela sitt liv. Jag har alltid sagt att så länge hon är glad, vill och orkar vara med så ska hon få det. Man får bara hoppas hon piggnar till efter löpet och återfår sin gnista igen.

Jag håller tummarna för att det ska gå bra hos Vet!
Meddela gärna hur det går!

Till alla!
Nu har jag efter mycket om och men varit hos veterinären som har klämt, känt och tagit blodprov på henne. Jag visste sen innan att hon hade lite dåliga levervärden men nu är även njurvärdena dåliga. Det är väl iofs något man får räkna med när det gäller en så gammal hund.. Så nu har jag köpt specialfoder för den nätta summan av 700 kr för 14 kg men vad gör man inte för sin lilla hund? Ska bara tillägga att hon äter en sån säck i månaden ungefär... Sen blir det återbesök hos vet om en månad för att se om maten gjort någon skillnad. Hoppas för man vill ju ge sin gamla tant en så bra sista tid som möjligt.

Till alla!
Nu har jag efter mycket om och men varit hos veterinären som har klämt, känt och tagit blodprov på henne. Jag visste sen innan att hon hade lite dåliga levervärden men nu är även njurvärdena dåliga. Det är väl iofs något man får räkna med när det gäller en så gammal hund.. Så nu har jag köpt specialfoder för den nätta summan av 700 kr för 14 kg men vad gör man inte för sin lilla hund? Ska bara tillägga att hon äter en sån säck i månaden ungefär... Sen blir det återbesök hos vet om en månad för att se om maten gjort någon skillnad. Hoppas för man vill ju ge sin gamla tant en så bra sista tid som möjligt.

Jag håller tummarna för att fodret ska hjälpa Din hund!
Jag vet bekantas hundar som blivit hjälpta av special-
foder för lever/njurar!

Nej tråden är absolut inte meningslös. Så underbart att hunden är frisk och kry trots åldern. Börjar dom bli dåliga så är det hemskt frustrerande. Glädjs varje dag hunden är pigg. Sen tror jag den har många år kvar.

Jag har också en gammal hund, en westietik som snart fyller 14 år.
Dålig synd, mycket dålig hörsel men levnadsglad, och det är ju det viktigaste!

Det är svårt att vänja sig vid tanken på att det börjar närma sig slutet, samtidigt som jag hela tiden är lite medveten om det. Som tidigare idag tex: Jag kom in i rummet efter att ha varit borta ett par timmar och min hund ligger och sover i sin bädd. Hon hör inte att jag kommer utan sover vidare. Jag säger lugnt hennes namn för att inte skrämma henne, ingen reaktion. Lite högre, ingen reaktion. Puttar på henne i halv panik och tänker Shit! Hon är död! Då vaknar hon upp och tittar förnärmat på mig och undrar varför jag väcker henne i sin skönhetssömn :mad: :p

Hoppas din vovva går upp i vikt snabbt och att hon fortsätter vara pigg och glad :)

Puttar på henne i halv panik och tänker Shit! Hon är död! Då vaknar hon upp och tittar förnärmat på mig och undrar varför jag väcker henne i sin skönhetssömn :mad: :p

Ha, ha, ha! Nästan så där gör jag också. Ibland måste jag kolla hennes bröstkorg så hon verkligen andas.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka