min hund blev agressiv efter att ha blivit rejält biten av rottweiler

A

agnesfjall

Ja, för några veckor sen var jag ute med min hund i skogen han gick lös eftersom att han hade hemsk diarré och fick springa in och ut in buskar som han ville, min andra hund hade jag kopplad.

Efter ett tag kom vi till en hundrastgård, som vanligt tänkte jag koppla honom och precis då sprang han iväg rakt in i hundrastgården. Där inne var det den största rottweilern jag någonsin sett. Jag visste inte vad jag skulle göra, jag kunde ju inte springa in där med min andra hund. Men, rottweilern tog tag i min lilla hund ( coton dé tulear) och slet och kastade honom som en liten vante i luften, rottweilerns husse försökte mata upp käkarna på den men denm vägrade släppa och fortsatte. Min lilla hund skrek och yla och var redan blodig. till slut fick de upp rottweilerns käkar och de kom fram med min hund allderles blodig.

Jag gick hem med mina hundar och jag och min mamma åkte till veterinären med honom. Han fick sövas och vi hittade skador runt hela huvudet och skråmor på kroppen. vi var hos veterinären från klockan 10 på kvällen till 5 på morgonen. han fick morfinplåster och strut.

Efter några dagar blev det värre och vi fick åka in igen. Vi fick recept på antiinflammatoriskt och smärtlindrande tabletter och han fick sövas och tvättas igen.

Men nu några veckor efter har han blivit agressiv mot hundar han älskat tidigare och hundar vi möter på gatorna, det går inte att ha honom med andra hundar och vi har verkligen försökt så mycket som vi kan att göra honom bekväm med andra hundar, men inget fungerar.
Jag vet inte vad vi ska ta oss till, finns det några kurser eller något man kan göra för att han ska lyssna, har någon varit med om liknande? har ni några tips? Han är jättegullig hemma och det har han alltid varit och han älskar barn och har verkligen ett hjärta av guld, men här har det verkligen krockat, snälla hjälp.

Sv: min hund blev agressiv efter att ha blivit rejält biten av rottweiler

Det är inte alls konstigt om han reagerar på en sådan tuff behandling av den andra hunden. Försök undvika att konfrontera honom med andra hundar, även de kompisar han reagerar på. Jag har själv en som har fått stryk av dels stora svarta hanar och dels en tollarehane. Jag kan se på honom 100 meter före ett hundmöte hur han reagerar på den mötande hunden. Ofta blir det överslag just när det är tollare/golden hanar eller stora svarta hanar vi möter. Det verkar som om han tycker att anfall är bästa försvar, kanske tycker även din lille jycke det. För övrigt så fungerar han bra med både tikar och hanar.

det är samma sak med min lilla, vårat område är väldigt ''hundtätt'' och så fort man går ut på gatan kommer det en hund och när vi går i skogen blir han upphetsat och försöker dra sig bort mot hundrastgården, det vore bäst om han kunde acceptera andra hundar som han gjorde förut. funderar på att ringa någon slags rehablitering och fråga om råd...

Till både dig o TS.
Googla på skvallerträning, kan vara en framkommlig väg.

mvh

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 688
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 637
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Jag har en äldre blandrashund från Ungern, han fyller 10 år i september. När han kom till mig som 1 åring så var han väldigt rädd...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.