Min hopphäst vägrar stanna

H

Hoppla

Hej! När jag rider honom, på banan eller i skogen, så tar han inte mina förhållningar. Han höjer huvudet lite och drar ifrån mig bettet och fortsätter att galoppera. Jag tränar mycket halt-skritt-halt, skritt-trav-skritt och trav-galopp-trav. Men utan några resultat. Han går idag på ett vanligt rakt bett med fasta ringar som jag tycker att han kan ta bra stöd på och söka rätt kontakt. Men så kommer problemet med galoppen.

Han blir 5 år i år.

Hur tränar jag bort det? Eller ska jag byta bett?
Utöver detta är han väldigt långt i sin utbildning trots sin unga ålder och hoppar otroligt bra. Samtliga starter är felfria med honom =)
 
Sv: Min hopphäst vägrar stanna

Vad säger din tränare?

Hur svår blir den? Kan du inte stanna alls, eller tar det bara längre tid? Sticker den från trav och skritt, eller är den bara svår att bromsa i galoppen? Om du inte tar den i munnen, går det fortare då? När händer det, du säger att övergångar trav-galopp-trav funkar, så när sticker den?
 
Sv: Min hopphäst vägrar stanna

Detta är ju ett dressyrproblem och jag tycker att du antingen ska börja rida för en dressyrtränare alt. en extra lektion i veckan för hopptränare där du är ensam och ni koncentrerar er på markarbetet och lägger in små små hinder och bommar.

I årets ponnyakuten finns en ponny som är svårt att få stopp på. Där har lite olika tränare varit med och gett många fina tips på hur problemet ska hanteras.

Konkret så kräv att hästen stannar. Strunta i formen i början utan den ska bara stanna! Övergångar, halter, galoppfattningar är bara att nöta nöta och nöta. Det är precas samma sak som vartenda elitryttare sitter och gör:).

Men inte byta bett i första hand. Dressyra mera!
 
Sv: Min hopphäst vägrar stanna

Har provat att byta till ett tredelat bett. Han går mycket bättre nu :) det är i övergångarna galopp-trav som inte funkar, men han har blivit bättre. Det har varit jobbigast när jag rider ut.
 
Sv: Min hopphäst vägrar stanna

har du provat såga?det brukar jag få göra när min fodervärdshäst sticker ;)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp