min hästs konstiga beteende

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett varmblod på 4 år. Jag har ridit in henne och allt har flytit på bra.Hon har en gammal skada på höger fram. En knöl som kommer från benet, den ligger på insidan.Tror att det är en bindvävsknöl eller vad det heter.
Förra ägaren sa att det inte var några problem med den hon markera ingenting, ja kunde trycka en massa utan respons...

Nu till problemet:
Hon har till och från varit svårfångad i hagen, jag har blivit irriterad över detta.Man hinner rida några gånger sen vägrar hon komma.
Efter att ha funderat på detta så prova jag en grej.
Körde en månad markarbete , ridning ute i skogen, det ända vi var på bana var vid longering (inte ofta) och long reining.Hon kom gladeligen emot mig i hagen, var aldrig svårfångad i hagen.
efter en månad började jag rida på bana.det tog ca 2 veckor nu vägrar hon komma till mig i hagen.
Det MÅSTE ju vara något som inte stämmer med hennes kropp.
Fick henne filmad nyligen och märkte att hon var fruktansvärt stel bak, gick som styltor.
Jag ska prova samma igen att köra lite markarbete/ridning i skog.
Men får en konstig känsla i mig att det inte stämmer....

är det någon som varit med om liknande?
Låter det troligt?

Sv: min hästs konstiga beteende

ta hästen till veterinären och få den utvärderad!

den kan vara halt på båda bak, då brukar det bli som du beskriver.

Det konstiga är att det visar inget förutom stelheten och svårfångad men jag ska ta den till veterinär.

Vill höra om det är någon annan som varit med om detta?
JAg har vanligtvis varit med om att man ser att de haltar men man ska lära sig nytt hela tiden....

hur ska du se hältan om den är på båda? då rör ju hästen benen likadant, och man ser inga direkta rörelsestörningar... mer än att hästen är stel och saknar vilja helt enkelt.

det som oftast händer är att hästen blir stel och ovillig,duktiga ryttare känner oftast att nåt är fel... Jag har mkt lätt för att känna bakhältor, medans jag tycker fram är svårare. De flesta andra tycker tvärtom :D

vilja saknar hon inte....
Jag funderar på om det skulle vara så att när det blir mycket voltarbete att benet som hon har skada på överansträngs, tål att funderas på...
Då menar jag att jag inte kör överdrivet mycket voltarbete uta rider som vanligt väldigt lugnt kör vi, vi är inte på höga nivåer....
Eftersom min man film så ska jag försöka se om jag kan få filmerna hit så ni får se...men det kanske dröjer...minnet

vilja som i energi att trampa, energi att trycka ifrån ordenkligt, är hästen stel som du beskriver så kan inte hästen göra dessa saker.

gjorde du ingen veterinärbesiktning?

ett utläkt överben får inte hästen svårfångad i hagen.
beror på något annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 498
Senast: Bregen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett 6-årigt varmblod, som för ca. 1 år sedan slutade sin karriär som travhäst. Mest p.g.a att han aldrig ville förbi den hästen...
Svar
8
· Visningar
2 145
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama