E

_Emma_

..har nu under en tid inte alls haft någon framåtbjudning alls när han rids och det verkar precis som om han har ont och jag tycker han går orent så rider honom inte längre..
Har aldrig haft några problem med sånt här förut så är osäker på hur man gör osv.
Därför skulle jag behöva hjälp med hur man går till väga med sånt här..
Ska ju självklart ta honom till klinik, men vad gör dem där och vad kan dem hitta för fel ? :confused:

Sv: Min Häst

Det är just därför du ska åka till klinik med din häst. För att få veta vad som är fel. Det kan vara precis vad som hellst.
Lycka till.

De longerar och gör böjprov för att kunna lokalisera en eventuell hälta. Sen går de vidare med röntgen, utraljud, helt beroende på vad de komemr fram till.
Hittar de inget i benen kollas ryggen osv..

Klokt av dig att åka in!

Okej, tack så mycket, var lite det jag ville veta vad dem gör inne på kliniken osv :)

Jag kan uppleva att många hästar blir stela och ovilliga vid denna tiden på året. Dels så sätter dom päls + att många går utan täcke ute i regnet och blir kalla och stela i sin rygg.

Jo i för sig så kanske det också kan vara, men han verkar ha fått ondare och ondare då han förut var lite " lat" men nu så har han hela tiden öronen bakåt vid ridning och i förgår tror jag det var när jag red sista gången började han småbocka när vi skulle trava.

låter lite som min häst, ömmar dessutom över ryggen. Blivit sådan 2 år i rad vid samma tid och efter sommarbetet. Kanske har något samband? Förra året togs distriktaren ut men hittade inget fel på böjprov eller allmän genomgång.

Ska in på klinik om någon vecka denna gång för ordentlig genomgång av hästen.

Ja det är väl bäst att kolla upp det ordentligt så slipper man gå och oroa sig och inte veta.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka