min häst vill inte fälla??

B

Blue Diamond

skulle behöva lite tips på hur man får bort vinterpälsen lite snabbare, utan att behöva klippa...??:confused:

jag änvände mig av en ryktsten igår, men ändast lite lite päls lossnade.. därimot har han tappat en stor bit på baken...?

tacksam för svar:) //Linda:)

Sv: min häst vill inte fälla??

Oftast så är det så att om pälsen inte lossnar så är den helt enkelt inte riktigt färdig att trilla av än. Det finns sjukdomstillstånd som gör att den inte lossnar men det är mycket ovanligt
Man kan ibland få en häst att fälla fortare genom att öka kraftfoder givan(vilket inte är en metod att rekommendera alls) och ibland om om tvättar den ordentligt med schampo.

Min häst får B-vitamin under fällningsperioden för en extra kick i rätt riktning.

Det är väl bara att vänta?
Vad jag har fått lära mig så styrs pälsfällning/sättning av "soljuset", så beroende på om du bor i norraste norrland eller södra skåne fäller väl alla lite olika? Jag tror inte att du behöver få panik för att hästen inte fäller än, det har ändå varit rätt kallt längre än vanligt(?), och mörka dagar fram tills typ nu...!

Korpilompolo gav tipset om B-vitamin, det kan du prova med, dock har jag för mig att man ska börja med det rätt tidigt (jag började slutet av januari) för att det ska ge rätt effekt. Har dock svårt att tro att det kan skada hästen om du ger lite extra =)

/Jossan- som kan ha tokfel i det hon just skrev! =D

Ja, vi har en ponny som är lika dan...;)
Nu har vi lärt oss att börja med B-vitamin i månadsskiftet februari/mars och också tända alla lampor i stallet tidig morgon innan utgång ( redan i slutet av januari)och på kvällen när de kommer in får de stå i "ljus" fram till sent på kvällen. Men vi har ston, och de påverkar vårbrunst/fällning genom vårsol, eller "fejkat" ljus...

Men om hästen inte är jättegammal så är det nog inga problem, den faller av så småningom:)äldre hästar kan ju vara lite "tufsiga".

Men prova med B-vitamin, kan du ju göra även nu ;)

Hur gammal är din häst?
Många äldre hästar kan ha väldigt sen fällning, en del får man hjälpa på traven med och klippa dom (om dom rids mycket och störs av den tjocka pälsen)

Säger som andra; får han B- vitamin eller jäst inför fällningen? Detta bör man börja med innan fällningen drar igång om man vill få en riktig verkan på det hela..

Tränas han mycket?
Täckad?
Uppstallad?

tack föa alla tips allihopa:)
min häst är lr blir 6 år i maj... köpte han rätt nyligen, men har sett nu att han blir finare o finare i pälsen för varje rykt-runda;)
han stod i lördrift hos förra ägaren i lite mindre än en månad..så det kan ju bero på att han inte blivit borstad så mkt.

men tänkte köra på lite b-vitamin, sen börja med det tidigare nästa år.

än en gång, tusen tack!

Mina som går på lösdrift fäller av bara den men de får ordentligt med mat och en väl uträknad foderstat .

Så frågan är om det inte handlar om det att den fått för lite protein i maten så den inte kunnat sätta ny päls och därmed då inte kan fälla sin gamla päls .

Mia

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka