Min häst vill inte äta??

M

Meijo

Jag är så fruktansvärt orolig.
Min häst har inget aptit. Det har gått från ingenting. Alltså...från att ha ätit med god aptit...så vill hon plötsligt inte äta sin kraft eller sitt hö.
Ska ringa vetrinär imorgon...men jag tänkte höra i fall nån här bara har nåt trix de brukar göra när eran häst visar liknande "symptom".
/Meijo

Sv: Min häst vill inte äta??

Har du tagit tempen? Om inte gör det!! Dricker hon?
Jag hade ringt och hört med vetrinär direkt för rådgivning.
Hur är hon i övrigt? Apatiskt, tom i blicken, orolig??? Ring vetrinär nu!

Meijo 041105
"Jag vill ge en ros till min älskade häst...som gått och blivit halt nu....och önskar SÅ att hon kan bli frisk igen så vi kan träna på igen... :bump: "

En fundering bara.. är hon frisk nu?

Om inte kan hon ha tappat aptiten för att hon är uttråkad, eller för att hon har ont?!

Har du kollat så hon dricker ordentligt o inte har ngn feber? Har du sett att hon gjort ifrån sig ordentligt så hon inte har ngn slags kolik på gång???

I så fall kan du vänta tills imorgon, men annars ring distriktsvet på en gång.

Senast ändrad:

Kolla tänderna!!!
Ofta kan de ha hakar som går upp i gommen som gör att det gör ont att tugga, eller så kan det vara någon tandfacksinflammation.

Hur som helst bör du ta ut veterinären omgående!

Precis sådär gjorde min häst när hon hade fått KOLIK!!

När vet. kom och gav henne smärtstillande och b-vitamin (för att få igång magen) så åt hon lite... Sedan var det samma sak igen nästa morgon! Ville inte ha sitt kraftfoder ( hon som är typ världens glupskaste häst!!).

Efter tre dagar då distriktsveterinärerna inte fick ordning på henne åkte vi in till klinik och där sade dom att det är en FÖRSTOPPNING så det heter duga... :crazy:

Ifall en häst inte vill äta så är det ofta allvarligt....vänta inte med att ringa veterinären!!!!

Jag ringde vet en gång när min kuse inte vill äta, då fick jag svaret att det nog var en tandinpackning, för han bajsade o så som vanligt. Vet skulle komma dagen efter. Men när jag kom ut efter samtalet så låg hästen ner i hagen......PANIK !!!! Detta slutade med att vi fick åka 22 mil till djursjukhus kl 12 på natten !!!!!

Min gamle pålle vet jag är väldigt kräsen med maten, rätt vad det är är inte det, eller det gott, och då kolla jag alltid innan jag blir för orolig så att det bara är hans kräsenhet som det handlar om, får han äpple eller päron som han älskar och äter det med god aptit så kan jag utesluta fara.

Det kan faktiskt vara så att det varit en mus eller dyl i maten kanske över natten? Eller att det kommit något annat främmande i maten? Hästar är av naturen väldigt noga med vad de stoppar i sig.

Äter hon inget extra gott heller så skulle jag nog ringa vet på en gång!

Tack för alla svar...
Ja...min häst dricker, hon bajsar normalt, hon har inte boxvila utan går i hagen med de andra hästarna fast inte i enorm hage just nu.
Hon har heller ingen feber. Hon är pigg o rask när jag går små promenader med henne.
Själva grejen är just att honinte verkar ha aptit. :( Och det hela har gått så fort. Hela förra veckan åt hon som bare den...var jätteglad och pigg. Hältan blir bara bättre och bättre. Och det är knappt så att hon ens tyder på hälta i traven....
Vi ska ringa vettis...så klart....kände bara akut att jag behövde höra här med i fall ni har liknande erfarenheter.

Har ni bytt foder nyligen eller fått in något nytt parti med hö som kan ha varit mögligt? Eller kanske öppnat en ny silagebal som var dålig och att det är därför som din häst matvägrar?

I och med att vårt silage har väldigt låg proteinhalt(tyvärr :crazy: )...så har vi nu börjat smyga in lucernpellets i kraften. Men jag undrar om det kan vara det...hm...alltså grejen är den att jag ger henne inte mer än ca. 2, 5dl lucern såhär nu i början...utblandat med lite olika saker som vanlig kraft o havre + lite annat. Kan det vara det då? Men varför äter hon då inte upp sitt hö??? :confused: Jag menar...hon har ändå käkat på det innan hon började tappa aptiten...då var det inga problem med höet. Hon har dock varit borta från stallet förra veckan...och fick då annat silage med mkt bättre proteinhalt och så. Ävem då åt med en grym aptit...

För det första så håller jag såklart med alla som skrivit du ska ringa vet, och jag såg även du ska göra det.

För det andra så hade jag en häst som betedde sig liknande, ibland så bara ville han inte..
Han ibland sluta äta både betfor och krafft, och det första jag lärde mig att göra då, det var att ta lite mörk sirap och hälla på. Det är ungefär samma smak på det som melass, dvs sockrigt och gott. Då åt han 9 av 10 ggr direkt, den 10:e gången tog det en halvtimme, sen åt han.
Hö hade jag däremot inga problem med, men jag kan tänka mig att det ev kan vara så att hästen inte gillar att ha bytt hö så mkt nu på sista tiden? Eller gav ni lite av varje några dagar?
Vet andra hästar som är så, går det för fort så blir det stopp..

hej
har du raspat tanderna pa lange, det skall goras ca en gang per ar om man har en bra tandrad. ak till veterinaren o be dom kolla munnen och aven kanna sa det inte ar nagra foderinpackningar (luktar valdigt illa).
lycka till

mirage: Ja....vi blöter upp lucernet. Nu har hon inte fått lucern på 2 dagar för att testa om det kan vara det som är felet. Hon äter inte jättemycket mer nu...men hon äter iaf. :idea:

jessikad:Japp....hon raspades förra veckan....då hade hon ganska vassa tänder på sina ställen...men nu är det alltså fixat.

Hältan är iaf i princip så gott så bra nu... :bump: så härligt.

Var hästen nyraspad när den slutade äta? I så fall kan det vara det som var anledningen. Om hon var ordentligt vass kan hon har blivit öm i munnen efter raspningen. Ett ganska vanligt fenomen, fast det brukar bara hålla i sig ca 2 dagar..

ang. lucernet.. min dam gillar inte lucernpellets... inte så vidare värst men nu när jag börjat ge lucernhack så äter hon upp allt med goooood aptit + att hon inte nu mer har tid att bråka med box grannen när de går förbi hennes krubba :) Hon kan ju inte ta upp huvudet från krubban där lucernet ligger.. då kanske hon missar maten juh :) :)

har ni många ekar i hagen?? jag vill inte skrämma upp dej, men ekollon är ngt av det giftigaste du kan tänka dej att din häst får i sej (nu i stora mängder alltså)...och symptomen börjar med att de inte vill äta...ring veterinären direkt!!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 439
Senast: Zetly
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka