Min häst vänder hemåt!

F

Fanny B

Jag har en fyraårig vallack som jag har lite problem med. När jag skrittar iväg från stallet(Ensam) vänder han nästan alltid en bit ifrån stallet. Han tar tag i bettet och tvärvänder sen travar eller galopperar han iväg och jag har jättesvårt att få honom att stanna! Han biter tag i bettet och jag kan varken styra eller stanna.
Efter kanse tre fyra försök lyckas jag få honom att gå men jag är rädd att det ska hända något så han skadar sig eftersom jag måste styra rakt in i tex träd eller stenmurar bara för att få stann på honom=(

Är det nån som har vart med om detta och har nåt bra tips om vad jag kan göra för att få honom att sluta? Funderar på att sätta på ett skarpare bett bara när jag rider ut eller kanske gramantygel? Vad tycker ni?

Sv: Min häst vänder hemåt!

Det verkar som om han inte är så sugen att gå själv. Du kanske ska rida med sällskap ett tag till så att han blir lite tryggare och lättare att styra och stanna.

Annars är det bara att hitta sätt att stoppa honom på då det är ren olydnad. Rid honom på tygeln mellan skänkel och hand och håll honom koncentrerad på dina hjälper. När hästen redan är på väg åt andra hållet är det redan för sent.

Jag har en 3 åring som är likadan men håller jag honom sysselsatt och på tygeln så kan jag stoppa honom redan när han tänker vända. Han har som många hästar speciella platser där de testar, har jag bara kommit förbi dessa korsningar etc så är det ok. Men det är ganska typiskt unga och lite ängsliga unghästar så ett tryggt sällskap och mera dressyr kanske är lämpligaste lösningen!

Va bra. Jag har bara haft honom i tre veckor så det kanske blir bättre ju mer välriden han blir=) Ska satsa på dressyren ordentligt! Men man vill ju gärna variera träningen så mycket som det går och kunna skritta av han själv mm.. men det kanske kommer mer med tiden om jag rider ihop med någon till att börja med?!

Jag tycker att det låter som att han tycker det är obehagligt att vara ute själv. Vad händer om du leder honom istället? Du kanske ska ta några promenader med honom så att han blir tryggare i ditt sällskap?

Om det bara är ren olydnad/lathet skulle jag "lära" honom böja in huvudet (något jag förresten skulle träna med alla hästar jag rider på). Sitt lugnt på honom när han står stilla. Se till att du har lika mycket vikt på båda sittbenen och att benen inte ligger an på honom. Ta sedan ena tygeln lite mot dig. Börjar han snurra så sitt bara stilla och släpp efter först när han står stilla med huvudet inböjt. Du ska inte "dra" in huvudet utan han ska lära sig att lätta för tryck så släpp efter först när du känner att han inte "hänger" i tygeln längre utan håller det inböjt själv. Träna ofta på detta så att det blir en snabb reaktion, näst intill reflex. Tanken är att när han drar iväg med dig ska det sitta inpräntat i han skalle att när du tar tygeln mot dig ska han böja in huvudet - och därmed stanna!

Hoppas du får koll på din häst! Och lycka till :)

Snälla ta hjälp av någon tränare i din närhet med unghästvana som kan komma ut till dig på plats och ge dig råd. Vad säger säljaren? Hur mycket är hästen van att gå sedan innan?

Det kan bli så himla fel om du låter detta fortsätta. VARJE vändning han gör leder till att den som slutligen får korrigera hans beteende får säga till ännu skarpare, det önskar du väl inte din häst?

Inte böja en så ung häst som uppenbarligen bara saknar förtroende och framåtbjudning. Skarpa bett och hjälptyglar är lika illa det. Du vill hitta viljan och lusten att röra sig framåt i alla lägen, det hittar du inte genom dessa åtgärder.

Många unghästar får en period när dom inte vill gå iväg ensamna. Den striden måste man kunna ta om man försöker ge sig ut ensam, enligt min förmening. Det låter som du inte riktigt reder ut det själv så försök att få någon med dig annars är det bara en tidsfråga innan någon kommer till skada. "Vinner" pålle kampen på ett område kommer du dessutom säkerligen få det jobbigt även med andra saker.
Lycka till med fortsatt inridning :rofl:

Han "Vinner" inte kampen direkt eftersom jag har fått honom att gå förbi på alla dessa ställen eftersom jag är extremt envis när det kommer till detta. Men jag är rädd att han aldrig ska sluta "testa". Och om han inte slutar testa kommer snart jag eller hästen komma till skada=( Hitills har han aldrig fått sin vilja igenom (att gå hem igen) Utan har vart så illa tvungen att gå förbi:) Grejen är att jag brukar rida ungefär en kvart ensam för att sedan möta upp med en annan ridkompis. Då när vi han har sällskap är han hur snäll som helst. (Jag går ofta först med honom då oxå och det går bra)

Jag tycker som sagt inte om att sätta på hästar starka bett (Hans förra ryttare sa att det inte gick att rida han på tränsbett och red därför på kimbelwick bett) Detta är inget jag vill göra och rider därför på tredelat tränsbett!!! Det börjar gå riktigt bra i dressyren och i övrigt, men om det fortsätter såhär så måste jag ta till något för att kunna stanna honom när han tar tag i bettet på detta sätt annars händer snart en olycka=( Alternativet är att inte rida ut själv men jag vill gärna kunna det tids nog..

Förresten ska jag rida en gång i veckan för en duktig tränare=) Har redan ridit två lektioner och då bara haft han i tre veckor.

Hoppas ni hängde med=) Det var knappt så jag gjorde det själv:D

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 277
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst